12.6.2021 Ajoneuvot Rangeria pienempi, aivan yhtä avolava: Ford Maverick hurmaa Yhdysvalloissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Maverick saapuu merkin kompakteimmaksi avolavamalliksi, tehden kokoeron jopa meillä myytävään Rangeriin. Edullinen lähtömalli ei ole kuitenkaan tulossa Eurooppaan. Ford Maverick ei ole merkin mallistossa ensimmäistä tai toistakaan kertaa, mutta tällä kertaa kyseessä on avolavamalli. Maverick (kirjaimellisesti merkitsemätön nautaeläin, käytännössä kapinallinen, villikko) sijoittuu mielenkiintoiseen kohtaan Fordin pickup-valikoimaa, sillä Maverick on 279 mm meillekin tuttua Rangeria lyhyempi. Myös malliston hinnat alkavat noin 17 000 eurosta. Fordin suunnitelmissa Maverick on suunnattu entisille porrasperäostajille sekä isompaa avolavaa tai crossoveria harkitseville. Voimalinjavalikoimassakin Maverick yllättää, sillä sen perusmalli perustuu 191 hevosvoiman ja 210 newtonmetrin täyshybridivoimalinjaan, joka lähettää vedon etuakselille portaattoman (CVT) automaatin läpi. Polttomoottori on tuolloin 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Vetokyky on 900 kg. Yhdysvaltain ympäristöviraston kulutussyklillä hybridi saavuttaa noin 5,89 litraa per 100 km. Tehokkaampana voimalinjana tarjotaan 2,0 litran EcoBoostin, kahdeksanvaihteisen automaatin ja nelivedon muodossa. Tuolloin käytössä on 250 hevosvoimaa ja 375 newtonmetriä. Vetokyky on lisävarustepaketilla 1 800 kg. Kolmen varustetason (XL, XLT, Lariat) lisäksi tarjolla on nelivetomalleihin FX4-maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjan suojausta, hienosäädetyn jousituksen, maastorenkaat ja joukon maastoajoon suunniteltuja ajotiloja. Auton kokoa havainnollistetaan amerikkalaiseen tapaan esimerkein, joten lavalle mahtuu esimerkiksi täysikokoinen mönkijä. Hyötykuorma on noin 680 kg. Flexbed-avolava on suunniteltu valmiiksi jaettavaksi ihan kakkosnelosilla. Lavan perälauta puolestaan on suunniteltu monikäyttöiseksi. Käytössä on 12 sidontapistettä sekä valmiit sähkön ulosotot (12V, 20A) omiin projekteihin. Fordilta mainitaan, että lavan monikäyttöisyyteen on saatavissa valmis varustepaketti, mutta yhtiö suosittelee käsistään näppärämpien hakevan rautakaupasta U-profiilia ja toteuttavan itseään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksinkertainen, muttei karsittu Ford on tavoitellut Maverickin kanssa yksinkertaistettua tyyliä, jossa kaikki perusrvarusteet löytyvät valmiiksi. Kahdeksan tuuman kosketusnäyttö on aina varustettu nettiyhteydellä, joten auton sijainnin ja tilan voi tarkistaa älypuhelinsovelluksella. Toisaalta esimerkiksi säilytyslokeroissa on pohdittu käytettävyyttä. Takaistuimen alle mahtuu jopa koripallo. Sisustasta vastaava muotoilija Daniel George kertookin, että Fordilla on mietitty sitä, miten kaikki tarpeellinen tavara tuodaan autolle ja miten niitä käytetään. Ovitaskut on suunniteltu litran juomapullojen pystysäilytykseen. Keskitunnelin takaosassa on uusi FITS-kiinnike, johon voi nykyisellään hankkia takaistuimilla oleville esimerkiksi mukitelineitä, roskiksen tai tavarakoukkuja. Ford lupailee, että järjestelmään on tulossa lisää vaihtoehtoja, mutta mielenkiintoisempi on yhtiön lupaus julkaista FITS-järjestelmän mitat omia 3D-tulostettuja projekteja varten. Sisustassa on mietitty myös materiaaleja, kulutuskestävyyttä ja värejä on ripoteltu (ainakin Lariat-varustelussa) sinne tänne tuomaan energiaa. – Asiakas haluaa yksinkertaista, muttei karsittua, ja Maverickissä kyse on harkituista yksityiskohdista hyvällä toteutuksella, kommentoi materiaalivalinnoista vastaava Barb Whalen. Eikä tietenkään Eurooppaan Yhdysvalloissa Ford Maverick saapuu myyntiin syksyllä. Ensiaallossa on tarjolla First Edition -varustepaketti, joka on saatavissa joko Rapid Red -punaisena, Carbonized Grey -harmaana tai jännittävänä Area 51 -siniharmaana. Atlantin toisella puolella Maverickin kilpailijana on Hyundain Santa Cruz. Euroopan Ford on kuitenkin vahvistanut, että sillä ei ole suunnitelmia tuoda Maverickia Eurooppaan. Avolavojen segmentti on Euroopassa vain kutistunut ja se on ajanut muun muassa Renaultin ja Mercedes-Benzin vetäytymään pickup-bisneksestä. Myös Nissan harkitsee Navaran asemaa Euroopassa. Uusi Ford Ranger nähdään markkinoilla puolestaan ensi vuonna ja uusi Volkswagen Amarok perustuu samoihin perusrakenteisiin osana Fordin ja Volkswagenin yhteistyötä. Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Takaisin fleeceruutuun: Ford Bronco saapuu peräti kolmena mallina Koeajo: Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi Ford Bronco Sport – Kuga muu muka? Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Rajoitetun erän leffatähti – Ford Ranger Raptor Special Edition Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt