12.6.2021 Ajoneuvot Rangeria pienempi, aivan yhtä avolava: Ford Maverick hurmaa Yhdysvalloissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Maverick saapuu merkin kompakteimmaksi avolavamalliksi, tehden kokoeron jopa meillä myytävään Rangeriin. Edullinen lähtömalli ei ole kuitenkaan tulossa Eurooppaan. Ford Maverick ei ole merkin mallistossa ensimmäistä tai toistakaan kertaa, mutta tällä kertaa kyseessä on avolavamalli. Maverick (kirjaimellisesti merkitsemätön nautaeläin, käytännössä kapinallinen, villikko) sijoittuu mielenkiintoiseen kohtaan Fordin pickup-valikoimaa, sillä Maverick on 279 mm meillekin tuttua Rangeria lyhyempi. Myös malliston hinnat alkavat noin 17 000 eurosta.Fordin suunnitelmissa Maverick on suunnattu entisille porrasperäostajille sekä isompaa avolavaa tai crossoveria harkitseville. Voimalinjavalikoimassakin Maverick yllättää, sillä sen perusmalli perustuu 191 hevosvoiman ja 210 newtonmetrin täyshybridivoimalinjaan, joka lähettää vedon etuakselille portaattoman (CVT) automaatin läpi. Polttomoottori on tuolloin 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Vetokyky on 900 kg. Yhdysvaltain ympäristöviraston kulutussyklillä hybridi saavuttaa noin 5,89 litraa per 100 km.Tehokkaampana voimalinjana tarjotaan 2,0 litran EcoBoostin, kahdeksanvaihteisen automaatin ja nelivedon muodossa. Tuolloin käytössä on 250 hevosvoimaa ja 375 newtonmetriä. Vetokyky on lisävarustepaketilla 1 800 kg.Kolmen varustetason (XL, XLT, Lariat) lisäksi tarjolla on nelivetomalleihin FX4-maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjan suojausta, hienosäädetyn jousituksen, maastorenkaat ja joukon maastoajoon suunniteltuja ajotiloja.Auton kokoa havainnollistetaan amerikkalaiseen tapaan esimerkein, joten lavalle mahtuu esimerkiksi täysikokoinen mönkijä. Hyötykuorma on noin 680 kg. Flexbed-avolava on suunniteltu valmiiksi jaettavaksi ihan kakkosnelosilla. Lavan perälauta puolestaan on suunniteltu monikäyttöiseksi. Käytössä on 12 sidontapistettä sekä valmiit sähkön ulosotot (12V, 20A) omiin projekteihin. Fordilta mainitaan, että lavan monikäyttöisyyteen on saatavissa valmis varustepaketti, mutta yhtiö suosittelee käsistään näppärämpien hakevan rautakaupasta U-profiilia ja toteuttavan itseään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertainen, muttei karsittuFord on tavoitellut Maverickin kanssa yksinkertaistettua tyyliä, jossa kaikki perusrvarusteet löytyvät valmiiksi. Kahdeksan tuuman kosketusnäyttö on aina varustettu nettiyhteydellä, joten auton sijainnin ja tilan voi tarkistaa älypuhelinsovelluksella. Toisaalta esimerkiksi säilytyslokeroissa on pohdittu käytettävyyttä. Takaistuimen alle mahtuu jopa koripallo. Sisustasta vastaava muotoilija Daniel George kertookin, että Fordilla on mietitty sitä, miten kaikki tarpeellinen tavara tuodaan autolle ja miten niitä käytetään. Ovitaskut on suunniteltu litran juomapullojen pystysäilytykseen.Keskitunnelin takaosassa on uusi FITS-kiinnike, johon voi nykyisellään hankkia takaistuimilla oleville esimerkiksi mukitelineitä, roskiksen tai tavarakoukkuja. Ford lupailee, että järjestelmään on tulossa lisää vaihtoehtoja, mutta mielenkiintoisempi on yhtiön lupaus julkaista FITS-järjestelmän mitat omia 3D-tulostettuja projekteja varten.Sisustassa on mietitty myös materiaaleja, kulutuskestävyyttä ja värejä on ripoteltu (ainakin Lariat-varustelussa) sinne tänne tuomaan energiaa. – Asiakas haluaa yksinkertaista, muttei karsittua, ja Maverickissä kyse on harkituista yksityiskohdista hyvällä toteutuksella, kommentoi materiaalivalinnoista vastaava Barb Whalen.Eikä tietenkään EurooppaanYhdysvalloissa Ford Maverick saapuu myyntiin syksyllä. Ensiaallossa on tarjolla First Edition -varustepaketti, joka on saatavissa joko Rapid Red -punaisena, Carbonized Grey -harmaana tai jännittävänä Area 51 -siniharmaana. Atlantin toisella puolella Maverickin kilpailijana on Hyundain Santa Cruz.Euroopan Ford on kuitenkin vahvistanut, että sillä ei ole suunnitelmia tuoda Maverickia Eurooppaan. Avolavojen segmentti on Euroopassa vain kutistunut ja se on ajanut muun muassa Renaultin ja Mercedes-Benzin vetäytymään pickup-bisneksestä. Myös Nissan harkitsee Navaran asemaa Euroopassa.Uusi Ford Ranger nähdään markkinoilla puolestaan ensi vuonna ja uusi Volkswagen Amarok perustuu samoihin perusrakenteisiin osana Fordin ja Volkswagenin yhteistyötä.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaTakaisin fleeceruutuun: Ford Bronco saapuu peräti kolmena mallina Koeajo: Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi Ford Bronco Sport – Kuga muu muka? Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Rajoitetun erän leffatähti – Ford Ranger Raptor Special Edition Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?