9.5.2021 Ajoneuvot Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain hyppää pienempien pickupien luokkaan räväkällä Santa Cruzilla. Toistaiseksi autosta saavat kuitenkin haaveilla vain pohjoisamerikkalaiset. Monilla Kaukoidän autonvalmistajilla on hämmästyttävä kyky luoda automalleja suoraan tiettyjä markkina-alueita varten. Santa Cruz on tästä hyvä esimerkki, sillä se tuntuu olevan paljon amerikkalaisempi auto kuin moni amerikkalainen auto. Mallinimikin noudattaa Hyundain jo pidempää perinnettä nimetä suv-luokkien edustajat yhdysvaltalaisten paikkojen mukaan (kyllä, myös Kona on paikkakunta Havaijilla). Santa Cruz on varsin yleinen paikannimi Amerikoissa, mutta tähän autoon se on lainattu Kalifornian Santa Cruzista. Santa Cruz perustuu Moottorissakin jo perusteellisemmin testattuun tuoreeseen nelossukupolven Tucsoniin. Kuten kuvista näkyy, auto on avolava, mutta se rakentuu perinteisen tikapuurungon sijaan itsekantavalle korille. Ratkaisu on nähty aiemmin esimerkiksi Etelä-Amerikan Fiat Stradassa sekä Honda Ridgelinessa. Santa Cruz onkin mitoiltaan enemmän persoonallinen citymaasturi kuin varsinainen avolava, ja siten se on myös ajettavuudeltaan ja kooltaan käteensopivampi katuauto kuin perinteiset pickupit. Tiettyä äijämäisyyttä on silti selvästi lähdetty hakemaan, ja sitä tarjoavat esimerkiksi vahvat helmat, puskurit sekä pyöränkaaret. Mallinimi on totta kai prässätty perälautaan. Hyundai ei edes tavoittele mallilla suurempien avolavaluokkien asiakkaita, vaan nimenomaan kompaktien suvien ostajia. Valmistaja itse venyttää Santa Cruzin kohdalla autoluokkien käsitteitä luokittelemalla mallin ”Sport Adventure Vehicleksi”. Koska Santa Cruz perustuu teknisesti Tucsoniin, voisi olettaa, että mallit jakaisivat paljonkin yhteisiä korinosia. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että näin ei todellakaan ole. Itse asiassa samoja peltejä tai muoveja ei vaikuta löytyvän ulkoapäin mistään. Avolavan pidempi perä venyttää auton akselivälin peräti 30 senttiä Tucsonin vastaavaa pidemmäksi. Uutuus ei siis ole mikään vetoavasti nimetty ”Tucson pickup”, vaan selkeästi oma mallinsa. Autoja joka tapauksessa valmistetaan samalla tehtaalla Alabaman Montgomeryssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei mikään pehmo Vaikka Santa Cruz onkin avolavaksi kohtuullisen siro ja pieni, se ei tarkoita, ettei auto voisi olla kyvykäs. Räyhäkkään näköisen avolavan luonteeseen ei sopisi mikään mopon moottori. Hinnat alkaen-malliin kuuluu 2,5 litran, 187 hepan ja 245 newtonmetrin nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on myös Tucsonin perusvoimanlähde Atlantin takana. Tämän yhteyteen tarjotaan 8-pykäläistä perinteistä automaattivaihteistoa. Sitten kun moottoria ryyditetään ahtimella, nousee teholukema jo 275:een hevosvoimaan ja vääntöäkin löytyy 420 newtonin edestä. Tehokkaamman moottorin voima välitetään pyörille 8-lovisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Lähtökohtaisesti molemmat tulevat ehkä hieman yllättäen etuvedon kera, mutta myös älykkäitä kykyjä omaava HTRAC-neliveto, tasauspyörästön lukkojen kera, on saatavilla. Kojelaudassa sukulaisuussuhde Tucsoniin on hyvin selvästi havaittavissa. Auto on viisipaikkainen, ja takanakin näyttää kuvien perusteella olevan matkustajille ihan mukavasti tilaa. Takapenkkien istuinosat nousevat yksittäin ylös mikäli lisätavaratilalle on talvetta. Lisätilaa löytyy niin ikään lavan alta. Seikkailuajoneuvon lavalle voi valmistajan mukaan uskoa 300 kilogramman kuorman. Mainoskuvissa esiintyy paljon ideoita siitä, mitä tämä kuorma voisi pitää sisällään. Kantavuutta mielenkiintoisempi lukema löytyy kuitenkin turbokoneella varustetun version vetokapasiteetista. Tucsonin 1 650 kilon jarrullinen vetokapasiteetti on onnistuttu Santa Cruzissa nostamaan pykälää isompaa maasturiluokkaa vastaavaksi, peräti 2 250 kilogrammaan. Lisäkiloille tukea on haettu pidemmän akselivälin tuomasta vakaudesta sekä isommasta Santa Festä ainakin osittain lainatuista pyöräntuennoista. Santa Cruzin tuomalle persoonalliselle tyylille, hyvälle suorituskyvylle ja uudelle autoluokalle olisi ilman muuta asiakkaansa myös täällä Euroopassa. Suomessa autoa voisi myydä joko viisipaikkaisena henkilöautona tai sitten vaikka kaksipaikkaisena pakettiauton verokohtelulla. Tässä vaiheessa jäämme odottamaan sitä hetkeä, kun Santa Cruz pokkaa North American Truck of the Year -palkinnon. Lähteet: Hyundai, Autoblog, The Drive Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku