9.5.2021 Ajoneuvot Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain hyppää pienempien pickupien luokkaan räväkällä Santa Cruzilla. Toistaiseksi autosta saavat kuitenkin haaveilla vain pohjoisamerikkalaiset. Monilla Kaukoidän autonvalmistajilla on hämmästyttävä kyky luoda automalleja suoraan tiettyjä markkina-alueita varten. Santa Cruz on tästä hyvä esimerkki, sillä se tuntuu olevan paljon amerikkalaisempi auto kuin moni amerikkalainen auto. Mallinimikin noudattaa Hyundain jo pidempää perinnettä nimetä suv-luokkien edustajat yhdysvaltalaisten paikkojen mukaan (kyllä, myös Kona on paikkakunta Havaijilla). Santa Cruz on varsin yleinen paikannimi Amerikoissa, mutta tähän autoon se on lainattu Kalifornian Santa Cruzista.Santa Cruz perustuu Moottorissakin jo perusteellisemmin testattuun tuoreeseen nelossukupolven Tucsoniin. Kuten kuvista näkyy, auto on avolava, mutta se rakentuu perinteisen tikapuurungon sijaan itsekantavalle korille. Ratkaisu on nähty aiemmin esimerkiksi Etelä-Amerikan Fiat Stradassa sekä Honda Ridgelinessa. Santa Cruz onkin mitoiltaan enemmän persoonallinen citymaasturi kuin varsinainen avolava, ja siten se on myös ajettavuudeltaan ja kooltaan käteensopivampi katuauto kuin perinteiset pickupit.Tiettyä äijämäisyyttä on silti selvästi lähdetty hakemaan, ja sitä tarjoavat esimerkiksi vahvat helmat, puskurit sekä pyöränkaaret. Mallinimi on totta kai prässätty perälautaan. Hyundai ei edes tavoittele mallilla suurempien avolavaluokkien asiakkaita, vaan nimenomaan kompaktien suvien ostajia. Valmistaja itse venyttää Santa Cruzin kohdalla autoluokkien käsitteitä luokittelemalla mallin ”Sport Adventure Vehicleksi”.Koska Santa Cruz perustuu teknisesti Tucsoniin, voisi olettaa, että mallit jakaisivat paljonkin yhteisiä korinosia. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että näin ei todellakaan ole. Itse asiassa samoja peltejä tai muoveja ei vaikuta löytyvän ulkoapäin mistään. Avolavan pidempi perä venyttää auton akselivälin peräti 30 senttiä Tucsonin vastaavaa pidemmäksi. Uutuus ei siis ole mikään vetoavasti nimetty ”Tucson pickup”, vaan selkeästi oma mallinsa. Autoja joka tapauksessa valmistetaan samalla tehtaalla Alabaman Montgomeryssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään pehmoVaikka Santa Cruz onkin avolavaksi kohtuullisen siro ja pieni, se ei tarkoita, ettei auto voisi olla kyvykäs. Räyhäkkään näköisen avolavan luonteeseen ei sopisi mikään mopon moottori. Hinnat alkaen-malliin kuuluu 2,5 litran, 187 hepan ja 245 newtonmetrin nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on myös Tucsonin perusvoimanlähde Atlantin takana.Tämän yhteyteen tarjotaan 8-pykäläistä perinteistä automaattivaihteistoa. Sitten kun moottoria ryyditetään ahtimella, nousee teholukema jo 275:een hevosvoimaan ja vääntöäkin löytyy 420 newtonin edestä. Tehokkaamman moottorin voima välitetään pyörille 8-lovisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Lähtökohtaisesti molemmat tulevat ehkä hieman yllättäen etuvedon kera, mutta myös älykkäitä kykyjä omaava HTRAC-neliveto, tasauspyörästön lukkojen kera, on saatavilla. Kojelaudassa sukulaisuussuhde Tucsoniin on hyvin selvästi havaittavissa. Auto on viisipaikkainen, ja takanakin näyttää kuvien perusteella olevan matkustajille ihan mukavasti tilaa. Takapenkkien istuinosat nousevat yksittäin ylös mikäli lisätavaratilalle on talvetta. Lisätilaa löytyy niin ikään lavan alta.Seikkailuajoneuvon lavalle voi valmistajan mukaan uskoa 300 kilogramman kuorman. Mainoskuvissa esiintyy paljon ideoita siitä, mitä tämä kuorma voisi pitää sisällään. Kantavuutta mielenkiintoisempi lukema löytyy kuitenkin turbokoneella varustetun version vetokapasiteetista. Tucsonin 1 650 kilon jarrullinen vetokapasiteetti on onnistuttu Santa Cruzissa nostamaan pykälää isompaa maasturiluokkaa vastaavaksi, peräti 2 250 kilogrammaan. Lisäkiloille tukea on haettu pidemmän akselivälin tuomasta vakaudesta sekä isommasta Santa Festä ainakin osittain lainatuista pyöräntuennoista.Santa Cruzin tuomalle persoonalliselle tyylille, hyvälle suorituskyvylle ja uudelle autoluokalle olisi ilman muuta asiakkaansa myös täällä Euroopassa. Suomessa autoa voisi myydä joko viisipaikkaisena henkilöautona tai sitten vaikka kaksipaikkaisena pakettiauton verokohtelulla. Tässä vaiheessa jäämme odottamaan sitä hetkeä, kun Santa Cruz pokkaa North American Truck of the Year -palkinnon.Lähteet: Hyundai, Autoblog, The Drive Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa - Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pari tuntia burgerijonossa – ja oli sen arvoista! 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan