9.5.2021 Ajoneuvot Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain hyppää pienempien pickupien luokkaan räväkällä Santa Cruzilla. Toistaiseksi autosta saavat kuitenkin haaveilla vain pohjoisamerikkalaiset. Monilla Kaukoidän autonvalmistajilla on hämmästyttävä kyky luoda automalleja suoraan tiettyjä markkina-alueita varten. Santa Cruz on tästä hyvä esimerkki, sillä se tuntuu olevan paljon amerikkalaisempi auto kuin moni amerikkalainen auto. Mallinimikin noudattaa Hyundain jo pidempää perinnettä nimetä suv-luokkien edustajat yhdysvaltalaisten paikkojen mukaan (kyllä, myös Kona on paikkakunta Havaijilla). Santa Cruz on varsin yleinen paikannimi Amerikoissa, mutta tähän autoon se on lainattu Kalifornian Santa Cruzista.Santa Cruz perustuu Moottorissakin jo perusteellisemmin testattuun tuoreeseen nelossukupolven Tucsoniin. Kuten kuvista näkyy, auto on avolava, mutta se rakentuu perinteisen tikapuurungon sijaan itsekantavalle korille. Ratkaisu on nähty aiemmin esimerkiksi Etelä-Amerikan Fiat Stradassa sekä Honda Ridgelinessa. Santa Cruz onkin mitoiltaan enemmän persoonallinen citymaasturi kuin varsinainen avolava, ja siten se on myös ajettavuudeltaan ja kooltaan käteensopivampi katuauto kuin perinteiset pickupit.Tiettyä äijämäisyyttä on silti selvästi lähdetty hakemaan, ja sitä tarjoavat esimerkiksi vahvat helmat, puskurit sekä pyöränkaaret. Mallinimi on totta kai prässätty perälautaan. Hyundai ei edes tavoittele mallilla suurempien avolavaluokkien asiakkaita, vaan nimenomaan kompaktien suvien ostajia. Valmistaja itse venyttää Santa Cruzin kohdalla autoluokkien käsitteitä luokittelemalla mallin ”Sport Adventure Vehicleksi”.Koska Santa Cruz perustuu teknisesti Tucsoniin, voisi olettaa, että mallit jakaisivat paljonkin yhteisiä korinosia. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että näin ei todellakaan ole. Itse asiassa samoja peltejä tai muoveja ei vaikuta löytyvän ulkoapäin mistään. Avolavan pidempi perä venyttää auton akselivälin peräti 30 senttiä Tucsonin vastaavaa pidemmäksi. Uutuus ei siis ole mikään vetoavasti nimetty ”Tucson pickup”, vaan selkeästi oma mallinsa. Autoja joka tapauksessa valmistetaan samalla tehtaalla Alabaman Montgomeryssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään pehmoVaikka Santa Cruz onkin avolavaksi kohtuullisen siro ja pieni, se ei tarkoita, ettei auto voisi olla kyvykäs. Räyhäkkään näköisen avolavan luonteeseen ei sopisi mikään mopon moottori. Hinnat alkaen-malliin kuuluu 2,5 litran, 187 hepan ja 245 newtonmetrin nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on myös Tucsonin perusvoimanlähde Atlantin takana.Tämän yhteyteen tarjotaan 8-pykäläistä perinteistä automaattivaihteistoa. Sitten kun moottoria ryyditetään ahtimella, nousee teholukema jo 275:een hevosvoimaan ja vääntöäkin löytyy 420 newtonin edestä. Tehokkaamman moottorin voima välitetään pyörille 8-lovisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Lähtökohtaisesti molemmat tulevat ehkä hieman yllättäen etuvedon kera, mutta myös älykkäitä kykyjä omaava HTRAC-neliveto, tasauspyörästön lukkojen kera, on saatavilla. Kojelaudassa sukulaisuussuhde Tucsoniin on hyvin selvästi havaittavissa. Auto on viisipaikkainen, ja takanakin näyttää kuvien perusteella olevan matkustajille ihan mukavasti tilaa. Takapenkkien istuinosat nousevat yksittäin ylös mikäli lisätavaratilalle on talvetta. Lisätilaa löytyy niin ikään lavan alta.Seikkailuajoneuvon lavalle voi valmistajan mukaan uskoa 300 kilogramman kuorman. Mainoskuvissa esiintyy paljon ideoita siitä, mitä tämä kuorma voisi pitää sisällään. Kantavuutta mielenkiintoisempi lukema löytyy kuitenkin turbokoneella varustetun version vetokapasiteetista. Tucsonin 1 650 kilon jarrullinen vetokapasiteetti on onnistuttu Santa Cruzissa nostamaan pykälää isompaa maasturiluokkaa vastaavaksi, peräti 2 250 kilogrammaan. Lisäkiloille tukea on haettu pidemmän akselivälin tuomasta vakaudesta sekä isommasta Santa Festä ainakin osittain lainatuista pyöräntuennoista.Santa Cruzin tuomalle persoonalliselle tyylille, hyvälle suorituskyvylle ja uudelle autoluokalle olisi ilman muuta asiakkaansa myös täällä Euroopassa. Suomessa autoa voisi myydä joko viisipaikkaisena henkilöautona tai sitten vaikka kaksipaikkaisena pakettiauton verokohtelulla. Tässä vaiheessa jäämme odottamaan sitä hetkeä, kun Santa Cruz pokkaa North American Truck of the Year -palkinnon.Lähteet: Hyundai, Autoblog, The Drive Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen