28.4.2016

Koeajo: Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta

Ford Ranger

Ford Ranger on entistä muhkeamman näköinen lava-auto. Hyvää: muhkea ulkonäkö, suorituskyky ja kantavuus. Huonoa: pintakova jousitus, Ohjauspyörän syvyyssäätö puuttuu.

Ford Rangerin mukavin ominaisuus piilee konepellin alla. Viisisylinterinen 200 hevosvoiman Duratorg-diesel vääntää tuhdisti. Vaivattomuutta lisää hienosti toimiva kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Ohjaamo on myös kiitettävän hiljainen.

Rangerin voimalinja on sama kuin 2015 mallissa. Tekniikkapuolella uutta on sähköinen ohjaustehostin sekä moottorin start&stop -automatiikka. Mittaristo ja kojelauta on myös uusittu.

Ford Ranger

Lisävarusteena on saatavilla aktiivinen vakionopeussäädin, joka tunnistaa edelläajavan ajoneuvon ja pitää turvavälin vakiona. Valinnaisvarustepakettiin kuuluvat myös kaistanpitoavustin, kaistavahti, kuljettajan viereystilan valvonta, kaukovaloautomatiikka ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Ford Ranger on ensimmäinen lava-auto, joka on saanut viisi tähteä Euro NCAP -kolaritestissä.

Ford Ranger

Korkean lava-auton ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Parkkeeraamista helpottaa lisävarusteena saatava peruutuskamera.

Ford Ranger

Keskikonsolin näyttö on kasvanut kahdeksantuumaiseksi. Etuistuimet tarjoavat riittävän tuen, mutta ohjauspyörän syvyyssäädön puute rajoittaa hyvän ajoasennon löytymistä.

Rangerin takaovet on saranoitu takareunasta, joten ne aukeavat totutusta poiketen. Käytettävyyden kannalta ratkaisu on edelleen toimiva. Takatilaan on helppo nostaa esimerkiksi ruokaostokset.

Ford Ranger

Ajossa Ranger on tasaisen varma. Ohjaus on tarkka ja suuntavakavuus hyvä. Maantiellä jousituksen pintakovuus häiritsee muuten mukavaa kokonaisuutta.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Ford Ranger Super Cab 3.2 TDCi 200 hv 4x4 Limited

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 122 €

Moottori

Dieselmoottori 3 198 cm³, 5 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto, neliveto.

Teho

147 kW (200 hv), 3000 r/min

Vääntö

470 Nm (1500–2750 r/min)

Vääntö

470 Nm (1500–2750 r/min)

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 10,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

274 g/km

Mitat

Omamassa: 3200 kg

Muu tieto

Suurin vetopaino 3 500 kg (jarruton 750 kg), kantavuus 1 090 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat