1.10.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mercedes-Benz kuvitteli pelkän tähtilogon tekevän premiumia. Automaailma on kummallinen. Autotehtaat ovat itsestään selvästi huipputarkkoja imagoistaan ja brändeistään. Joskus tämä menee koomisen pitkälle: toimittajille jaetaan tietysti vain brändiä edustavia muistilehtiöitä, autonäyttelyissä täytyy soida brändimusiikki ja autojen julkistustapahtumissa jopa vessavalaistuksen täytyy sopia mielikuvaan. Kaiken pitää edustaa omaa brändiä. Paitsi itse auton. Kaiken brändäämisen keskellä on välillä lähes hämmentävää, kuinka välinpitämättömästi yrityksen oma kädenjälki saatetaan ajoittain ohitetaan tuotetasolla. Mercedes-Benz X-sarjaa parempaa esimerkkiä on vaikea keksiä. 2010-luvulla vauhdilla laajentunut saksalaismerkki päätti vihdoin venyä myös lava-automarkkinoille. Esiteltiin Mercedes-Benz X-sarja, jolla epäilemättä haluttiin haastaa etenkin Volkswagenin erinomainen Amarok, miksei myös Ford Ranger. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konsernilainaa Oli vain yksi ongelma: emokonserni Daimlerilla ei ollut lava-autoon sopivaa perusrakennetta. Erillisrungolle rakennettavaa henkilöautomallia löytyi vain G-sarjasta: tämä perusta on poikinut useita lava-autoversioita vuosikymmenten aikana, mutta rakenteiden järeyden myötä lopputuloksen hinta olisi karannut käsistä. Itsekantavalle rungolle lava-autoa taas ei oikein voi rakentaa. Ratkaisu löytyi konserniyhteistyöstä: Daimler ja Renault-Nissan -allianssi on vuosikaudet tehnyt yhteistyötä, joka on ulottunut henkilöautojen moottoreista yhteisiin hyötyajoneuvoihin (Mercedes-Benz Citan on nimimuutettu Renault Kangoo) ja jopa yhteistyötehtaaseen, jossa valmistetaan samaan perusrakenteeseen pohjautuvia Renault Twingoa ja Smarteja. Navaran lavalla Mercedes-Benz X-sarja päätettiin rakentaa Nissan Navaran pohjalle. Japanilaisauto on sinänsä lajissaan kyvykäs työhevonen, mutta nyt se yritettiin venyttää salonkikelpoiseksi premium-tuotteeksi. Saksalaiset panostivat paljon: auto sai uudet pintapellit ja ajovalot ja sisätilat. Mercedes-Benzin henkilöautoista X-sarjaan siirtyvä tunsi olonsa heti tutuksi, sillä ohjauspyörä ja tietoviihdejärjestelmät olivat tuttuja. Yhteistyö näkyi vasta vähän syvemmällä: ikkunannostimet olivat Nissanilta, samoin ovenkahvat, ilmastoinnin painikkeet ja nelivedon kytkimet. Sähköjärjestelmäkin puhui japania eikä saksaa, joten mersukuskeille mieluisan monitoimiviiksen logiikka poikkesi vähän totutusta. Vasta käynnistys paljasti säästön: Nissanin 2,3-litrainen nelosdiesel ei sovi merkkiin, jonka henkilöautoja markkinoidaan Best or Nothing -tunnuksella. Mercedes-Benzin omiin huippuhienostuneisiin nelosdieseleihin verrattuna tämä kone edusti eilispäivää ja alahyllyä. Malli olisi ehdottomasti pitänyt debytoida myöhemmin tuotantoon tulleella saksalaismerkin omalla 3-litraisella V6-dieselillä ja jatkuvalla nelivedolla. Kun se saapui liikkeisiin, oli vahinko jo tapahtunut. Ei myynyt X-sarjan tuotanto alkoi vuonna 2017 Espanjan Barcelonassa Nissanini tehtaalla. Päämarkkinat olivat Euroopan ohella Etelä-Amerikka ja Australia. Lava-autoihin mieltyneeseen Pohjois-Amerikkaan autoa ei kuitenkaan viety, sinne se olisi ollut aivan liian pieni. X-sarja ei ikinä onnistunut tavoittavaan asiakkaitaan. Ensimmäinen täysi tuotantovuosi oli 2018, ja tällöin autoa myytiin 16 700 kappaletta. Seuraavana vuotena myynti jäi 15 300 yksilöön. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että maailman myydyintä lava-autoa Ford F-150:tä myydään pelkästään Yhdysvalloissa noin 2 500 kappaletta joka päivä. Nissan Navara Tuotannon päättymisestä ilmoitettiin jo toisen täyden tuotantovuoden aikana, eli 2019. Viimeiset X-sarjan lava-autot rullasivat ulos Barcelonan tehtaalta maaliskuussa 2020. Mercedes-Benz X-sarja on erinomainen osoitus siitä, miten parhaatkin epäonnistuvat ajoittain. Muutoin huipputarkasti brändimielikuvaansa vahtiva ja autojensa korkeatasoisuudella ansaitusti ylpeilevä Mercedes-Benz yritti vallata markkinat autolla, joka ei juurikaan edustanut kantamaansa tähtimerkkiä. Tästä otettiin varmasti opiksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku