1.10.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kun Mercedes-Benz kuvitteli pelkän tähtilogon tekevän premiumia. Automaailma on kummallinen. Autotehtaat ovat itsestään selvästi huipputarkkoja imagoistaan ja brändeistään. Joskus tämä menee koomisen pitkälle: toimittajille jaetaan tietysti vain brändiä edustavia muistilehtiöitä, autonäyttelyissä täytyy soida brändimusiikki ja autojen julkistustapahtumissa jopa vessavalaistuksen täytyy sopia mielikuvaan. Kaiken pitää edustaa omaa brändiä. Paitsi itse auton. Kaiken brändäämisen keskellä on välillä lähes hämmentävää, kuinka välinpitämättömästi yrityksen oma kädenjälki saatetaan ajoittain ohitetaan tuotetasolla. Mercedes-Benz X-sarjaa parempaa esimerkkiä on vaikea keksiä. 2010-luvulla vauhdilla laajentunut saksalaismerkki päätti vihdoin venyä myös lava-automarkkinoille. Esiteltiin Mercedes-Benz X-sarja, jolla epäilemättä haluttiin haastaa etenkin Volkswagenin erinomainen Amarok, miksei myös Ford Ranger. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konsernilainaa Oli vain yksi ongelma: emokonserni Daimlerilla ei ollut lava-autoon sopivaa perusrakennetta. Erillisrungolle rakennettavaa henkilöautomallia löytyi vain G-sarjasta: tämä perusta on poikinut useita lava-autoversioita vuosikymmenten aikana, mutta rakenteiden järeyden myötä lopputuloksen hinta olisi karannut käsistä. Itsekantavalle rungolle lava-autoa taas ei oikein voi rakentaa. Ratkaisu löytyi konserniyhteistyöstä: Daimler ja Renault-Nissan -allianssi on vuosikaudet tehnyt yhteistyötä, joka on ulottunut henkilöautojen moottoreista yhteisiin hyötyajoneuvoihin (Mercedes-Benz Citan on nimimuutettu Renault Kangoo) ja jopa yhteistyötehtaaseen, jossa valmistetaan samaan perusrakenteeseen pohjautuvia Renault Twingoa ja Smarteja. Navaran lavalla Mercedes-Benz X-sarja päätettiin rakentaa Nissan Navaran pohjalle. Japanilaisauto on sinänsä lajissaan kyvykäs työhevonen, mutta nyt se yritettiin venyttää salonkikelpoiseksi premium-tuotteeksi. Saksalaiset panostivat paljon: auto sai uudet pintapellit ja ajovalot ja sisätilat. Mercedes-Benzin henkilöautoista X-sarjaan siirtyvä tunsi olonsa heti tutuksi, sillä ohjauspyörä ja tietoviihdejärjestelmät olivat tuttuja. Yhteistyö näkyi vasta vähän syvemmällä: ikkunannostimet olivat Nissanilta, samoin ovenkahvat, ilmastoinnin painikkeet ja nelivedon kytkimet. Sähköjärjestelmäkin puhui japania eikä saksaa, joten mersukuskeille mieluisan monitoimiviiksen logiikka poikkesi vähän totutusta. Vasta käynnistys paljasti säästön: Nissanin 2,3-litrainen nelosdiesel ei sovi merkkiin, jonka henkilöautoja markkinoidaan Best or Nothing -tunnuksella. Mercedes-Benzin omiin huippuhienostuneisiin nelosdieseleihin verrattuna tämä kone edusti eilispäivää ja alahyllyä. Malli olisi ehdottomasti pitänyt debytoida myöhemmin tuotantoon tulleella saksalaismerkin omalla 3-litraisella V6-dieselillä ja jatkuvalla nelivedolla. Kun se saapui liikkeisiin, oli vahinko jo tapahtunut. Ei myynyt X-sarjan tuotanto alkoi vuonna 2017 Espanjan Barcelonassa Nissanini tehtaalla. Päämarkkinat olivat Euroopan ohella Etelä-Amerikka ja Australia. Lava-autoihin mieltyneeseen Pohjois-Amerikkaan autoa ei kuitenkaan viety, sinne se olisi ollut aivan liian pieni. X-sarja ei ikinä onnistunut tavoittavaan asiakkaitaan. Ensimmäinen täysi tuotantovuosi oli 2018, ja tällöin autoa myytiin 16 700 kappaletta. Seuraavana vuotena myynti jäi 15 300 yksilöön. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että maailman myydyintä lava-autoa Ford F-150:tä myydään pelkästään Yhdysvalloissa noin 2 500 kappaletta joka päivä. Nissan Navara Tuotannon päättymisestä ilmoitettiin jo toisen täyden tuotantovuoden aikana, eli 2019. Viimeiset X-sarjan lava-autot rullasivat ulos Barcelonan tehtaalta maaliskuussa 2020. Mercedes-Benz X-sarja on erinomainen osoitus siitä, miten parhaatkin epäonnistuvat ajoittain. Muutoin huipputarkasti brändimielikuvaansa vahtiva ja autojensa korkeatasoisuudella ansaitusti ylpeilevä Mercedes-Benz yritti vallata markkinat autolla, joka ei juurikaan edustanut kantamaansa tähtimerkkiä. Tästä otettiin varmasti opiksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: kun USA rakensi Dodge Hornetille maksumuurin 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen 24.10.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo pitää sittenkin nykyiset Giulian ja Stelvion tuotannossa 2027 loppuun – polttomoottorin suunnitteleminen sähköseuraajiin vie aikaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan