9.8.2020 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutosjohtajaksi Fordille tuotu Jim Hackett palaa eläkkeelle lokakuun alussa, jättäen muutosten loppuunviennin operatiiviselle johtajalle Jim Farleylle. Ford ilmoitti johtajistovaihdoksesta tällä kertaa aivan autojätin huipulla, sillä kolme vuotta toimitusjohtajana toiminut James "Jim" Hackett ilmoitti jäävänsä eläkkeelle lokakuun alussa. Hänen tilalleen toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä nousee operatiivisena johtajana hiljattain aloittanut Jim Farley.2017 tehtävässään aloittanut Hackett saapui Fordille autoalan ulkopuolelta johtamaan suuren sinisen organisaatiomuutosta Mark Fieldsin vaikean kolmevuotiskauden jälkeen. Fieldsin aikana Ford menetti osakkeensa arvosta kolmanneksen, eikä Hackettin perintö ole jäämässä ainakaan paremmaksi.Toimistokalustebisneksessä kannuksensa hankkinut Hackett tunnetaan suurten linjojen kääntäjänä, joka on kiinnostunut kattavasti erilaisista asioista. Hän lähti tehtävään Bill Fordin käskyllä, että yhtiön suunta on käännettävä ja kaavoihinsa kangistuneen autojätin koko kulttuuri täytyy päivittää uuteen aikaan. Hackett mylläsi uuteen uskoon muun muassa Fordin sisäisen sanaston ja tiimijaottelun pyrkiessään ketterämpään toimintaan. Tuotevalikoimassa Hackett luopui muun muassa perinteisistä henkilöautoista Yhdysvalloissa, toi takaisin seikkailumaasturi Broncon ja sijoitti Fordin tulevan sähköisen lippulaivamalli Mach-E:n Mustang-brändin alle. Focus RS puolestaan siirtyi historiaan ja Ford muisti olevansa kansainvälinen toimija ilmoittamalla, että Explorer saapuu Eurooppaan.11 miljardin uudelleenjärjestelyjen osana Ford vähensi myös yli kymmenentuhatta työpaikkaa ja sulki tuotantolaitoksia. Yhtiö myös ryhtyi Volkswagenin yhteistyökumppaniksi hyötyajoneuvoissa. Hackett myös ilmoitti autonomisten ajoneuvojen siirtyvän myöhempään tulevaisuuteen, sillä hänen mukaansa koko ala yliarvioi itseajavien ajoneuvojen kehityksen.– Kun saavuin, minusta näytti että se [Fordin liiketoiminta] oli hiukan jäässä, kuin jumissa pihkassa. Kaikki mikä oli hyvää oli jähmettynyttä. Fordin oli pakko rikkoa se pihka ja aloittaa muodonmuutos, Hackett kommentoi joulukuussa Fordin muutostaivalta.Hackettin avoin johtamistapa on kuitenkin herättänyt välillä ihmettelyä. 2018 vuositulosta hän kommentoi henkilökunnalle sähköpostissa keskinkertaiseksi, sillä kate jäi 4,4 prosenttiin. Sähköpostia hän puolestaan kommentoi "Ei sillä, että pelkäisin potkuja, kyse on enemmänkin, että kuka haluaa viettää aikaansa olemalla keskinkertainen".Hackett ansaitsi kannuksensa päivittämällä Steelcase-toimistokalusteyhtiön nykyaikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilalle "todellinen automies"Hackettin tilalle nouseva Farley on ollut Fordilla vuodesta 2007, mitä ennen hän oli muun muassa perustamassa Toyotan yhdysvaltalaista nuorisobrändi Scionia ja johtamassa Lexusta. Erityisesti koronaviruspandemian aikana Farley kunnostautui pitämällä yhteyttä jälleenmyyjiin ja vierailemalla tehtailla ennen päätöstä lopettaa tuotanto kahdeksi kuukaudeksi.Hackettin tavoin Farley ei kiinnitä huomiota kelloon, joten työviestejä ja ajatuksia vaihdetaan myös viikonloppuisin ja öisin. Häntä kuvaillaan tästä syystä myös helposti lähestyttäväksi.– Ainakin minä olen muuttunut johtajana Jim Hackettin ansiosta. Ei vain siksi, että hän suhtautuu yhtiöön kunnianhimoisesti ja ettemme luovuta tulevaisuuttamme kellekään, edes teknologiayhtiöille, vaan siksi, että hänellä on kyky tuoda uusia pysyviä ajattelutapoja Fordille, Farley kommentoi väistyvän toimitusjohtajan vaikutusta.– Olen työskennellyt Jim Farleyn kanssa rinta rinnan viimeiset kolme vuotta ja luotan häneen suunnattomasti ihmisenä ja johtajana. Hän on ollut avainasemassa luodessamme uutta tuoteportfoliota ja järjestellessämme liiketoimintaamme uudelleen ympäri maailman. Hän on myös muutosvoima, jolla on syvä ymmärrys Fordin johtamisesta tällä älyajoneuvojen aikakaudella älymaailmassa, kommentoi Hackett seuraajavalintaansa.Töiden ulkopuolella Farley ajaa kilpaa Fordin autoilla ja on tuttavan mukaan "uskomaton vesihiihtäjä".Lähteet: Ford, Automotive News Kuvat: Ford Lue myös: Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta: leikkauslistalla lukuisia tuotantolaitoksia Ford: "Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen" Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Taustapeilattua: mihin vie tiesi, Ford? Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet Ford Mustangin saa nyt alle 50 000 eurolla – ja se on sähköinen katumaasturi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen