9.8.2020 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutosjohtajaksi Fordille tuotu Jim Hackett palaa eläkkeelle lokakuun alussa, jättäen muutosten loppuunviennin operatiiviselle johtajalle Jim Farleylle. Ford ilmoitti johtajistovaihdoksesta tällä kertaa aivan autojätin huipulla, sillä kolme vuotta toimitusjohtajana toiminut James "Jim" Hackett ilmoitti jäävänsä eläkkeelle lokakuun alussa. Hänen tilalleen toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä nousee operatiivisena johtajana hiljattain aloittanut Jim Farley.2017 tehtävässään aloittanut Hackett saapui Fordille autoalan ulkopuolelta johtamaan suuren sinisen organisaatiomuutosta Mark Fieldsin vaikean kolmevuotiskauden jälkeen. Fieldsin aikana Ford menetti osakkeensa arvosta kolmanneksen, eikä Hackettin perintö ole jäämässä ainakaan paremmaksi.Toimistokalustebisneksessä kannuksensa hankkinut Hackett tunnetaan suurten linjojen kääntäjänä, joka on kiinnostunut kattavasti erilaisista asioista. Hän lähti tehtävään Bill Fordin käskyllä, että yhtiön suunta on käännettävä ja kaavoihinsa kangistuneen autojätin koko kulttuuri täytyy päivittää uuteen aikaan. Hackett mylläsi uuteen uskoon muun muassa Fordin sisäisen sanaston ja tiimijaottelun pyrkiessään ketterämpään toimintaan. Tuotevalikoimassa Hackett luopui muun muassa perinteisistä henkilöautoista Yhdysvalloissa, toi takaisin seikkailumaasturi Broncon ja sijoitti Fordin tulevan sähköisen lippulaivamalli Mach-E:n Mustang-brändin alle. Focus RS puolestaan siirtyi historiaan ja Ford muisti olevansa kansainvälinen toimija ilmoittamalla, että Explorer saapuu Eurooppaan.11 miljardin uudelleenjärjestelyjen osana Ford vähensi myös yli kymmenentuhatta työpaikkaa ja sulki tuotantolaitoksia. Yhtiö myös ryhtyi Volkswagenin yhteistyökumppaniksi hyötyajoneuvoissa. Hackett myös ilmoitti autonomisten ajoneuvojen siirtyvän myöhempään tulevaisuuteen, sillä hänen mukaansa koko ala yliarvioi itseajavien ajoneuvojen kehityksen.– Kun saavuin, minusta näytti että se [Fordin liiketoiminta] oli hiukan jäässä, kuin jumissa pihkassa. Kaikki mikä oli hyvää oli jähmettynyttä. Fordin oli pakko rikkoa se pihka ja aloittaa muodonmuutos, Hackett kommentoi joulukuussa Fordin muutostaivalta.Hackettin avoin johtamistapa on kuitenkin herättänyt välillä ihmettelyä. 2018 vuositulosta hän kommentoi henkilökunnalle sähköpostissa keskinkertaiseksi, sillä kate jäi 4,4 prosenttiin. Sähköpostia hän puolestaan kommentoi "Ei sillä, että pelkäisin potkuja, kyse on enemmänkin, että kuka haluaa viettää aikaansa olemalla keskinkertainen".Hackett ansaitsi kannuksensa päivittämällä Steelcase-toimistokalusteyhtiön nykyaikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilalle "todellinen automies"Hackettin tilalle nouseva Farley on ollut Fordilla vuodesta 2007, mitä ennen hän oli muun muassa perustamassa Toyotan yhdysvaltalaista nuorisobrändi Scionia ja johtamassa Lexusta. Erityisesti koronaviruspandemian aikana Farley kunnostautui pitämällä yhteyttä jälleenmyyjiin ja vierailemalla tehtailla ennen päätöstä lopettaa tuotanto kahdeksi kuukaudeksi.Hackettin tavoin Farley ei kiinnitä huomiota kelloon, joten työviestejä ja ajatuksia vaihdetaan myös viikonloppuisin ja öisin. Häntä kuvaillaan tästä syystä myös helposti lähestyttäväksi.– Ainakin minä olen muuttunut johtajana Jim Hackettin ansiosta. Ei vain siksi, että hän suhtautuu yhtiöön kunnianhimoisesti ja ettemme luovuta tulevaisuuttamme kellekään, edes teknologiayhtiöille, vaan siksi, että hänellä on kyky tuoda uusia pysyviä ajattelutapoja Fordille, Farley kommentoi väistyvän toimitusjohtajan vaikutusta.– Olen työskennellyt Jim Farleyn kanssa rinta rinnan viimeiset kolme vuotta ja luotan häneen suunnattomasti ihmisenä ja johtajana. Hän on ollut avainasemassa luodessamme uutta tuoteportfoliota ja järjestellessämme liiketoimintaamme uudelleen ympäri maailman. Hän on myös muutosvoima, jolla on syvä ymmärrys Fordin johtamisesta tällä älyajoneuvojen aikakaudella älymaailmassa, kommentoi Hackett seuraajavalintaansa.Töiden ulkopuolella Farley ajaa kilpaa Fordin autoilla ja on tuttavan mukaan "uskomaton vesihiihtäjä".Lähteet: Ford, Automotive News Kuvat: Ford Lue myös: Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta: leikkauslistalla lukuisia tuotantolaitoksia Ford: "Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen" Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Taustapeilattua: mihin vie tiesi, Ford? Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet Ford Mustangin saa nyt alle 50 000 eurolla – ja se on sähköinen katumaasturi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”