Ajoneuvot | Uutinen | 27.6.2019

Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta: leikkauslistalla lukuisia tuotantolaitoksia

Voittomarginaalin kanssa taisteleva autojätti ilmoitti tänään karsivansa Euroopasta ja Venäjältä yhteensä 12000 työpaikkaa ja vähentävänsä peräti kuusi tuotantolaitosta.

Jaa artikkeli

Ford on kertonut leikkaavansa jopa 12 000 työpaikkaa Euroopan toiminnoistaan. Yhtiö aikoo vähentää alueella olevien tehtaiden ja tuotantolaitosten määrän 18:aan aiemmasta 24:stä. Tuotantolaitosten kohdalla osa karsimisista on ollut jo tiedossa aiemmin, kuten Venäjän toiminnoista luopuminen sekä Walesin Bridgendissä olevan moottoritehtaan sulkeminen.

Tehdas aikoo myydä Slovakian Kechnecin moottoritehtaansa Magnalle ja sulkea lisäksi vaihteistoja valmistajan laitoksensa Ranskassa. Lisäksi Ford karsii työvuoroja Saksan Saarlouisissa (Focus) ja Espanjan Valenciassa (Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy).

Henkilöstövähennyksiä Euroopassa nähdään peräti 12 000 työpaikan verran, joista suurin osa pyritään saamaan vapaaehtoisilla lähtemispaketeilla. Vähennystarpeesta 2 000 paikkaa on toimihenkilöiltä osana yhtiön maailmanlaajuista 7 000 toimihenkilön vähennystavoitetta. Ford myös yhdistää Britannian pääkonttorin ja Fordin luototuskeskuksen. Kirves heiluu myös muun muassa markkinoinnissa ja myynnissä, jossa pyritään virtaviivaisempiin rakenteisiin.

Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta

Fordin pääjohtaja Jim Hackettin mukaan autojätti pyrkii vastaaviin toimenpiteisiin myös Kiinassa ja Etelä-Amerikassa.

Tavoitteena paluu voittokantaan

Nyt kerrottujen toimenpiteiden ansiosta amerikkalaisvalmistaja arvioi Euroopan tuloksen parantuvan merkittävästi jo tältä vuodelta. Tavoitteena on saavuttaa Euroopassa kuuden prosentin liikevoittomarginaali. Kahtena edellisenä vuotena Fordin kiusana ovat olleet dieseleiden laskeva myynti, loiveneva kysyntä ja erityisesti puntaan liittyvät valuuttakurssivaihtelut. Viime vuonna Eurooppa maksoi Fordille 400 miljoonaa dollaria.

Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta

Stuart Rowley alkuvuodesta Go Further -erikoistapahtumassa.

– Ford tulee harjoittamaan kohdennetumpaa liiketoimintaa Euroopassa, ollen linjassa yhtiön maailmanlaajuisen uudelleenjärjestelyn kanssa. Luomme suuremman voiton keskittymällä asiakkaiden tarpeisiin ja keveään rakenteeseen, kommentoi Ford of Europea luotsaava Stuart Rowley.

Hyötyajoneuvotoimintaan tyytyväinen Ford pyrkii panostamaan segmenttiin entistä voimakkaammin seuraavan viiden vuoden ajan. Tarkoituksena on muun muassa vahvistaa avolavasegmentin johtoasemaa ja tuplata hyötyajoneuvojen kannattavuus ajanjakson aikana. Hyötyajoneuvoihin haetaan uutta virtaa myös yhteistyökuvioista Volkswagenin kanssa sekä Ford Otosan -yhteisyrityksestä Turkissa ja Ford Sollers -yhteisyrityksestä Venäjällä.

Samalla automerkki ilmoitti tuovansa kolme uutta henkilöautomallia seuraavan viiden vuoden aikana. Kaikki uudet mallit saavat jatkossa täyssähköisen tai hybridiversion Fordin pyrkiessä hallitsemaan CO2-päästöjään. Vanhoista automalleista leikkauslistalle vahvistettiin C-Max, Grand C-Max ja Ka+.

Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta

Tulevaisuutemme on kiinni sähköistämisessä. Sähköistämme pitkin portfoliotamme, tarjoten kaikille asiakkaillemme entistä saavutettavampia ajoneuvovaihtoehtoja, jotka ovat hauskoja ajaa, kuluttavat vähemmän polttoainetta ja ovat ympäristölle parempia, Rowley jatkoi.

Ford tutkii myös autojen tuomisen mahdollisuutta Eurooppaan. Tällä hetkellä se tuo Mustang-urheiluautoa  , GT-superautoa ja vielä myöhemmin tänä vuonna Yhdysvalloissa valmistettavaa Ford Explorer -katumaasturia. Luvassa on myös Euroopan ulkopuolella valmistettava Mach E -täyssähköauto.

Fordin tavoitteena on triplata Eurooppaan tuotavien ajoneuvojen määrä vuosittain vuoteen 2024 saakka.

Lähteet: Ford, Financial Times Kuvat: Ford, Aake Kinnunen

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu