Ford Puma

Ajoneuvot Uutinen 26.6.2019

Coupesta crossoveriksi: Ford Puman paluu kertoo automuotien vaihtelusta

Ford kehuu uutta Pumaa vietteleväksi, ja tavaratilasta löytää MegaBoxin.

Muistatko vielä Ford Puman? Sen 1990-luvulla myydyn Fiesta-pohjaisen pikkusportin, joka keräsi runsaasti kehuja hauskasta ajettavuudesta. Ulkonäkökin oli aika makea.

Nyt Puma on palannut. Ja kuten Ford jo kevään tekniikkapäivillä vihjasi, ovat coupe-linjat vaihtuneet pieneksi crossoveriksi.

Ulkonäkö saa Fordilta erityisesti kehuja: Pumaa ylistetään vietteleväksi, urheilulliseksi ja atleettiseksi, tyrmääväksi, ”muotoiluidentiteetiltään karismaattiseksi”, päitä kääntäväksi, kattolinjaltaan dramaattiseksi, pinnaltaan sensuaaliseksi ja aerodynaamiseksi.

Ulkonäkö herätti Moottorin toimituksessa runsaasti keskustelua, ja kuvailipa eräs lähipiiriin kuuluva auton näyttävän ”Legon päälle istuneelta Fiestalta”. Makuasioita, niistähän on aina kiva kiistellä.

Ford Puma

Yksinkertaiset keksinnöt ovat parhaita

Tavaratilassa on ehkä ulkonäköä enemmän katetta lupauksille: Ford kertoo tehneensä välipohjan alle 80-litraisen muovikaukalon, joka on vielä varustettu pohjatulpalla helppoa puhdistusta varten. 305 milliä syvää kaukaloa voi käyttää myös poikkeuksellisten korkeiden tavaroiden kuljettamiseen ja tukemiseen. Järjestelmälle on kehitetty nimi: MegaBox. Siis ihan oikeasti. Tavaratilan kokonaiskooksi kerrotaan 456 litraa, ja tavaratilan luukkuun tarjotaan handsfree-avausta.

Ford Puma

Kevythybridiä

Puman moottorivalikoiman kohokohdat ovat Fordin EcoBoost-moottorin BISG-kevythybridiversioita. 11,5 kilowatin eli reilun 15 hevosvoiman sähkömoottori antaa lisäpotkua ja kerää energiaa talteen 48-voltin litiumioniakkuun. Sähkömoottori on asennettu laturin paikalle, eli se toimii apulaitehihnalla. Suurin vääntömomenttilisä on 50 newtonmetriä. BISG-vaihtoehto on tarjolla litraisen kolmisylinterisen 125- ja 155-hevosvoimaisissa versioissa.

Ford Puma

MegaBox toiminnassa.

125-hevosvoimaisen kerrotaan liikkuvan WLTP-syklissä 5,4 litralla ja 124 g/km päästöillä, kun 155-hevosvoimaisen arvot ovat 5,6 l/100km ja 127 g/km.

Tarjolle tulee myös hybriditön 125-hevosvoimainen versio samasta moottorista, jonka arvot ovat 131 g/km ja 5,8 l/100km. Myös dieselvaihtoehtoja tarjotaan, ja myöhemmin kuusivaihteisen manuaalin rinnalle tarjotaan seitsenvaihteista kaksoiskytkinlaatikkoa.

Ford Puma

Ford kuvailee Fiestaan perustuvan auton ajettavuutta luokkansa johtavaksi. Takajousitus saa jäykemmän yhdystukiakselin, iskunvaimentimia on kasvatettu, puslia jäykistetty ja iskunvaimentimien yläpäitä hienosäädetty. Muutoksilla on vähennetty kitkaa ja jämäköitetty käytöstä.

Ford korostaa myös auton teknologiapuolta. Tarjolla on runsas joukko nykyaikaisia ajoavustimia, älypuhelinpeilausta ja langatonta latausta. Osaapa Puma varoittaa tulevistakin vaaroista, kiitos nettiyhteyden ja Here-karttapalvelun. Mukavuuspuolelle tarjotaan hierovaa selkänojaa etuistuimiin, ja kehuu Ford digitaalimittariston väritoistoakin.

Ford Puma

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ford

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat