26.6.2019 Ajoneuvot Coupesta crossoveriksi: Ford Puman paluu kertoo automuotien vaihtelusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford kehuu uutta Pumaa vietteleväksi, ja tavaratilasta löytää MegaBoxin. Muistatko vielä Ford Puman? Sen 1990-luvulla myydyn Fiesta-pohjaisen pikkusportin, joka keräsi runsaasti kehuja hauskasta ajettavuudesta. Ulkonäkökin oli aika makea.Nyt Puma on palannut. Ja kuten Ford jo kevään tekniikkapäivillä vihjasi, ovat coupe-linjat vaihtuneet pieneksi crossoveriksi.Ulkonäkö saa Fordilta erityisesti kehuja: Pumaa ylistetään vietteleväksi, urheilulliseksi ja atleettiseksi, tyrmääväksi, "muotoiluidentiteetiltään karismaattiseksi", päitä kääntäväksi, kattolinjaltaan dramaattiseksi, pinnaltaan sensuaaliseksi ja aerodynaamiseksi.Ulkonäkö herätti Moottorin toimituksessa runsaasti keskustelua, ja kuvailipa eräs lähipiiriin kuuluva auton näyttävän "Legon päälle istuneelta Fiestalta". Makuasioita, niistähän on aina kiva kiistellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertaiset keksinnöt ovat parhaitaTavaratilassa on ehkä ulkonäköä enemmän katetta lupauksille: Ford kertoo tehneensä välipohjan alle 80-litraisen muovikaukalon, joka on vielä varustettu pohjatulpalla helppoa puhdistusta varten. 305 milliä syvää kaukaloa voi käyttää myös poikkeuksellisten korkeiden tavaroiden kuljettamiseen ja tukemiseen. Järjestelmälle on kehitetty nimi: MegaBox. Siis ihan oikeasti. Tavaratilan kokonaiskooksi kerrotaan 456 litraa, ja tavaratilan luukkuun tarjotaan handsfree-avausta.KevythybridiäPuman moottorivalikoiman kohokohdat ovat Fordin EcoBoost-moottorin BISG-kevythybridiversioita. 11,5 kilowatin eli reilun 15 hevosvoiman sähkömoottori antaa lisäpotkua ja kerää energiaa talteen 48-voltin litiumioniakkuun. Sähkömoottori on asennettu laturin paikalle, eli se toimii apulaitehihnalla. Suurin vääntömomenttilisä on 50 newtonmetriä. BISG-vaihtoehto on tarjolla litraisen kolmisylinterisen 125- ja 155-hevosvoimaisissa versioissa.MegaBox toiminnassa.125-hevosvoimaisen kerrotaan liikkuvan WLTP-syklissä 5,4 litralla ja 124 g/km päästöillä, kun 155-hevosvoimaisen arvot ovat 5,6 l/100km ja 127 g/km.Tarjolle tulee myös hybriditön 125-hevosvoimainen versio samasta moottorista, jonka arvot ovat 131 g/km ja 5,8 l/100km. Myös dieselvaihtoehtoja tarjotaan, ja myöhemmin kuusivaihteisen manuaalin rinnalle tarjotaan seitsenvaihteista kaksoiskytkinlaatikkoa.Ford kuvailee Fiestaan perustuvan auton ajettavuutta luokkansa johtavaksi. Takajousitus saa jäykemmän yhdystukiakselin, iskunvaimentimia on kasvatettu, puslia jäykistetty ja iskunvaimentimien yläpäitä hienosäädetty. Muutoksilla on vähennetty kitkaa ja jämäköitetty käytöstä.Ford korostaa myös auton teknologiapuolta. Tarjolla on runsas joukko nykyaikaisia ajoavustimia, älypuhelinpeilausta ja langatonta latausta. Osaapa Puma varoittaa tulevistakin vaaroista, kiitos nettiyhteyden ja Here-karttapalvelun. Mukavuuspuolelle tarjotaan hierovaa selkänojaa etuistuimiin, ja kehuu Ford digitaalimittariston väritoistoakin.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen