Ajoneuvot | Uutinen | 24.7.2020

Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet

Uusi 2021 Ford Bronco katkaisee vuosien odotuksen tarjoamalla kaksi korimallia ja peräti 7 erilaista lähtökohtaa varustelulle. Lisävarustelistaa kattaakin sitten yli 200 maastokäyttöä helpottavaa yksittäistä vaihtoehtoa.

Jaa artikkeli

Hiljattain julkaistu vuosimallin 2021 Ford Bronco käsiteltiin Moottorin verkossa jo pikaluotauksena aiemmin, mutta tällä kertaa sukellamme syvemmälle muun muassa versioiden ja varustelun suuntaan. Lyhyesti sanottuna kyseessä on Jeep Wranglerin kilpailijaksi kehitetty retrotyyliin luottava maastoauto. Samaan aikaan julkaistiin myös katumaasturimaisempi kevyempään maastoon tarkoitettu omassa artikkelissaan esitelty Ford Bronco Sport, jonka jätämme siksi tällä kertaa kokonaan käsittelemättä.

Ford Bronco

Ford Bronco omaa mallina pitkän historian aina vuodesta 1965 eteenpäin ja erityisesti sen kahta ensimmäistä sukupolvea muistellaan nykyään lämmöllä. Näistä onkin kasvanut keräiltyjä klassikkoautoja, joka näkyy nykyään myös hintapyynneissä. Alkuperäisen mallin piirtänyt McKinley Thompson Jr. oli muuten Fordin ensimmäinen afroamerikkalainen automuotoilija aloittaessaan vuonna 1956.

Bronco säilyi tuotannossa yli 30 vuoden ja viiden sukupolven ajan. Vuonna 1996 lopetettu tuotanto jätti henkisen aukon, jonka täyttämistä amerikkalaisväestö on odottanut innolla ja nyt on vihdoin uuden aika. Broncon historia löytyy laajemmin käsiteltynä Moottorin verkosta.

Ford Bronco

2021 Ford Bronco

Viiden sukupolven aikana Ford Bronco kerkesi karkaamaan kauas alkuperäisen pienehkön maasturin mitoista. Koko kasvoi jo toiseen sukupolveen eikä takaisin ollut palaamista. Nyt uusi Ford Bronco pitäytyy myöhempien mallien koossa noin 2 metrin leveydellään pituuden riippuessa korimallista. Koriversioista lyhyempi 2-ovinen on hieman alle 4,5 metriä pitkä ja 4-ovinen reilut 4,8 metriä pitkä.

Kahden korimallin taapaan myös moottoreita ja vaihteistoja on valittavissa kaksin kappalein. Kevyemmän 270-hevosvoimaisen 2,3-litraisen nelisylinterisen EcoBoost-bensiinimoottorin lisäksi saatavilla on vanhojen hyvien aikojen tapaan myös kuusi sylinteriä – tällä kertaa tosin v-muodostelmassa. V6 EcoBoost-bensiinimoottori on 2,7-litrainen ja tuottaa 310 hevosvoimaa. Tässä tapauksessa myös vääntölukemilla on merkitystä ja pienempi tarjoaa 420 newtonmetriä suuremman pystyessä lukemaan 540 newtonmeriä.

2021 Ford Bronco 2-door Exterior

Nelisylinterisen EcoBoost-moottorin yhteydessä tarjolla on seitsemänvaihteinen käsivaihteisto, jossa on kuuden perinteisen eteenpäin vievän vaihteen lisäksi ryömintävaihde. Kaikissa muissa tapauksissa vaihteistona on 10-vaihteinen automaatti.

Neliveto on itsestään selvästi vakiovaruste, mutta tarjolla kaksi eri versiota: perusmalleissa kuljettajan on itse kytkettävä neliveto ja kalliimmissa se tapahtuu automaattisesti – jälkimmäinen on tosin saatavilla lisävarusteena kaikkiin malleihin. Myös Terrain Management System kuuluu vakiovarustukseen ja sen G.O.A.T. -ajotilojen määrä (viidestä kahdeksaan) riippuu varustelusta.

Alkuperäisestä 60-luvun Broncostahan oli tarjolla malli täysin ilman ovia, mutta nykyisessä ovet ja katto on helposti irrotettavissa. Eräs auton luonteesta kertova ominaisuus on lisävarustelistalta valittavissa olevat 35-tuumaiset (315/70R17) renkaat. Tuo lisävarustelista kattaa muuten yli 200 kohdetta maastokäyttöä varten.

Ford Bronco

Maalipinnan suhteen vaihtoehtoja on 11 kappaletta. Harmaasävyjen lisäksi tarjotaan kaksi punaista, kaksi sinistä ja yksi keltainen. Tämä toki tarkoittaa, että vihreä puuttuu vaihtoehdoista kokonaan. Ainakaan lehdistökuvissa ei ole esillä tarrasarjoja 70-luvun Broncon tyyliin, mutta eiköhän viimeistään jälkimarkkinat korjaa puutteen.

Ford Bronco

7 versiota

Vuoden 2021 Ford Bronco tarjoillaan monessa muodossa, jotka ovat: Base, Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Wildtrak, Badlands, First Edition. Näistä Base on nimensä mukaisesti perusversio ja hinnat alkaen -malli. Vastaavasti kaukaa hinnaston toisesta päästä löytyvä First Edition on vain 3 500 kappaletta valmistettava erikoispainos, johon on lätkitty kirjaimellisesti kaikki varusteet.

Yhdysvalloissa Bronco Base on saatavilla kaksiovisena versiona alta 30 000 dollarin eikä kahden oven lisääminenkään nosta hintaa kovin monella tuhannella dollarilla yli tuon rajan. Nelisylinterisellä moottorilla ja manuaalivaihteistolla varusteltu perusmalli on tarkoitettu maastoon ja varustelu on sen takia konstailematon 16-tuumaisia hopeansävyisiä peltivanteita myöden. Keskikonsolin kosketusnäyttö on 8-tuumainen.

Big Bend on tarjolla vain neliovisena muutaman tuhannen euron lisähinnalla perusmalliin verrattuna ja tarjoaa muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet P255/75R17 renkain. Lisäksi ohjauspyörä ja vaihteenvalitsin on pinnoitettu nahalla ja valittavina on kolme väriä enemmän kuin perusmalliin. Big Bend pyrkii tekemään Broncosta hieman enemmän salonkikelpoisen, jolloin sillä kehtaa palata metsästä kaupunkiin.

Kaksiovisen kohdalla Black Diamond on toiseksi edullisin varustetaso, mutta se on saatavilla myös nelioviseen. Kyseessä on paremmin varusteltu maastovaihtoehto, sillä peltivanteet ovat 17-tuumaiset ja niille on pyöräytetty LT265/70R17 -koon maastorenkaat. Sijoituksella saa myös lisää alleajosuojaa, pulverimaalatun teräksisen takapuskurin sekä sisäpesun mahdollistavan muovimatotuksen.

Outer Banks puhkaisee neliovisena jo 40 000 dollarin rajapyykin, vaikka kaksiovinen versio jääkin hieman sen alle. Tämän voi nähdä Big Bendin kalliimpana versiona tarjoten kaupunkikäyttöön komeammat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja lämmitetyt istuimet. Samalla keulailme muuttuu hieman led-ajovalojen myötä.

Wildtrak on ensimmäinen malli, jonka vakiovarustukseen kuuluu V6-moottori sekä automaattisesti kytkeytyvä neliveto. Runsaasti aavikkohauskaa lupaileva Wildtrak sisältää useampia varustepaketteja, joten sen varustelista yksittäisinä varusteina on jo varsin pitkä. Osin tästä syystä neliovisen Wildtrakin Yhdysvaltojen hinta rikkoo 50 000 dollaria.

Badlands tulee valita maaston äityessä pahaksi, sillä siihen kuuluu vielä kovempiin oloihin suunniteltu jousitus irti kytkettävällä etupään kallistuksenvakaajalla. Badlands on saatavilla molemmilla moottoreilla, joten lähtöhinta on Wildtrakia edullisempi. Moni muu varuste on tuttu jo edullisemmista malleista, joten erikoisuus perustuu ennen kaikkea maastokelpoisuuden maksimointiin ja ehkäpä senkin osalta vielä aavikkoa enemmän kivien ja kallioiden kiipeämiseen.

Näiden lisäksi yli 200 varustetta kattaa melkoisen laajat tarpeet. Eteen saa kauhukahvat, etuistuimen selkänojaan MOLLE-kiinnitykset, tietoviihdejärjestelmään kytkettyä 360-asteen kameran taakse ulos liukuvan perälaudan ja paljon muuta. Maastoon tahtovalle suositellaan Sasquatch-pakettia, johon kuuluvat muun muassa 35-tuumaiset renkaat sekä tasauspyörästön lukot. Näillä eväin pääsee maastoon ja ennen kaikkea sieltä myös pois.

Lähde ja kuvat: Ford

Jaa artikkeli

Keskustelu