9.8.2020 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutosjohtajaksi Fordille tuotu Jim Hackett palaa eläkkeelle lokakuun alussa, jättäen muutosten loppuunviennin operatiiviselle johtajalle Jim Farleylle. Ford ilmoitti johtajistovaihdoksesta tällä kertaa aivan autojätin huipulla, sillä kolme vuotta toimitusjohtajana toiminut James "Jim" Hackett ilmoitti jäävänsä eläkkeelle lokakuun alussa. Hänen tilalleen toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä nousee operatiivisena johtajana hiljattain aloittanut Jim Farley. 2017 tehtävässään aloittanut Hackett saapui Fordille autoalan ulkopuolelta johtamaan suuren sinisen organisaatiomuutosta Mark Fieldsin vaikean kolmevuotiskauden jälkeen. Fieldsin aikana Ford menetti osakkeensa arvosta kolmanneksen, eikä Hackettin perintö ole jäämässä ainakaan paremmaksi. Toimistokalustebisneksessä kannuksensa hankkinut Hackett tunnetaan suurten linjojen kääntäjänä, joka on kiinnostunut kattavasti erilaisista asioista. Hän lähti tehtävään Bill Fordin käskyllä, että yhtiön suunta on käännettävä ja kaavoihinsa kangistuneen autojätin koko kulttuuri täytyy päivittää uuteen aikaan. Hackett mylläsi uuteen uskoon muun muassa Fordin sisäisen sanaston ja tiimijaottelun pyrkiessään ketterämpään toimintaan. Tuotevalikoimassa Hackett luopui muun muassa perinteisistä henkilöautoista Yhdysvalloissa, toi takaisin seikkailumaasturi Broncon ja sijoitti Fordin tulevan sähköisen lippulaivamalli Mach-E:n Mustang-brändin alle. Focus RS puolestaan siirtyi historiaan ja Ford muisti olevansa kansainvälinen toimija ilmoittamalla, että Explorer saapuu Eurooppaan. 11 miljardin uudelleenjärjestelyjen osana Ford vähensi myös yli kymmenentuhatta työpaikkaa ja sulki tuotantolaitoksia. Yhtiö myös ryhtyi Volkswagenin yhteistyökumppaniksi hyötyajoneuvoissa. Hackett myös ilmoitti autonomisten ajoneuvojen siirtyvän myöhempään tulevaisuuteen, sillä hänen mukaansa koko ala yliarvioi itseajavien ajoneuvojen kehityksen. – Kun saavuin, minusta näytti että se [Fordin liiketoiminta] oli hiukan jäässä, kuin jumissa pihkassa. Kaikki mikä oli hyvää oli jähmettynyttä. Fordin oli pakko rikkoa se pihka ja aloittaa muodonmuutos, Hackett kommentoi joulukuussa Fordin muutostaivalta. Hackettin avoin johtamistapa on kuitenkin herättänyt välillä ihmettelyä. 2018 vuositulosta hän kommentoi henkilökunnalle sähköpostissa keskinkertaiseksi, sillä kate jäi 4,4 prosenttiin. Sähköpostia hän puolestaan kommentoi "Ei sillä, että pelkäisin potkuja, kyse on enemmänkin, että kuka haluaa viettää aikaansa olemalla keskinkertainen". Hackett ansaitsi kannuksensa päivittämällä Steelcase-toimistokalusteyhtiön nykyaikaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilalle "todellinen automies" Hackettin tilalle nouseva Farley on ollut Fordilla vuodesta 2007, mitä ennen hän oli muun muassa perustamassa Toyotan yhdysvaltalaista nuorisobrändi Scionia ja johtamassa Lexusta. Erityisesti koronaviruspandemian aikana Farley kunnostautui pitämällä yhteyttä jälleenmyyjiin ja vierailemalla tehtailla ennen päätöstä lopettaa tuotanto kahdeksi kuukaudeksi. Hackettin tavoin Farley ei kiinnitä huomiota kelloon, joten työviestejä ja ajatuksia vaihdetaan myös viikonloppuisin ja öisin. Häntä kuvaillaan tästä syystä myös helposti lähestyttäväksi. – Ainakin minä olen muuttunut johtajana Jim Hackettin ansiosta. Ei vain siksi, että hän suhtautuu yhtiöön kunnianhimoisesti ja ettemme luovuta tulevaisuuttamme kellekään, edes teknologiayhtiöille, vaan siksi, että hänellä on kyky tuoda uusia pysyviä ajattelutapoja Fordille, Farley kommentoi väistyvän toimitusjohtajan vaikutusta. – Olen työskennellyt Jim Farleyn kanssa rinta rinnan viimeiset kolme vuotta ja luotan häneen suunnattomasti ihmisenä ja johtajana. Hän on ollut avainasemassa luodessamme uutta tuoteportfoliota ja järjestellessämme liiketoimintaamme uudelleen ympäri maailman. Hän on myös muutosvoima, jolla on syvä ymmärrys Fordin johtamisesta tällä älyajoneuvojen aikakaudella älymaailmassa, kommentoi Hackett seuraajavalintaansa. Töiden ulkopuolella Farley ajaa kilpaa Fordin autoilla ja on tuttavan mukaan "uskomaton vesihiihtäjä". Lähteet: Ford, Automotive News Kuvat: Ford Lue myös: Ford karsii 12000 työpaikkaa Euroopasta: leikkauslistalla lukuisia tuotantolaitoksia Ford: "Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen" Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Taustapeilattua: mihin vie tiesi, Ford? Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Vuosimallin 2021 uusi Ford Bronco ja villit varusteet Ford Mustangin saa nyt alle 50 000 eurolla – ja se on sähköinen katumaasturi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?