15.6.2021 Ajoneuvot Avoin lava ja paljon sähköä – Ford F-150 Lightning sähköistää suosikin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford F-150 on näyttänyt kaapin paikan USA:n myydyimpänä automallina jo neljän vuosikymmenen ajan. Kaikesta päätellen nyt on haussa maan myydyimmän sähköauton valtikka. Sähköisyys näyttää hiipivän hitaasti mutta varmasti jokaiseen autoluokkaan. Fordin kovimpiin nimiin lukeutuva Mustang on jo saanut oman sähköversionsa, ja nyt on itse F-150:n vuoro. Ei ole varmasti kaukaa haettua ajatella, että Tesla Cybertruckin saapuminen Maahan joltain toistaiseksi tuntemattomalta eksoplaneetalta on laittanut vauhtia Fordin suunnitelmiin sähköisen avolavan lanseeraamisesta. Fordin myyntitykki on sähköisenä myös melkoinen maantietykki, sillä se päihittää suorituskyvyllään kaikki tähän mennessä ikinä nähdyt F-150:t, Raptorit ja muut mukaan lukien. Nimi ”Lightning” on otettu parinkymmenen vuoden jälkeen uudelleen käyttöön, ja sähköversioon se sopii vieläkin paremmin kuin vuoden 2001 SVT F-150 Lightningiin. Lisäksi sähköversion kulkupuoli on siis myös paremmalla tolalla, siitä kertovat numerot. Kiihdytys nollasta sataan vie sähkö-Lightningilta 4,5 sekuntia, mikä on kolmetonniselle pickupille vaikuttava lukema. Vertailun vuoksi nopeimmat Raptorit ovat vastaavasti yltäneet nippa nappa viiden sekunnin alapuolelle. Vertailua ei voi olla käymättä myöskään Cybertruckiin, jonka keskimmäinen eli kaksimoottorinen vaihtoehto yltää melko tarkkaan samoihin lukemiin. Fordissa on aina kahdella sähkömoottorilla – tuottaen yhteensä 1 050 newtonmetrin väännön – toteutettu neliveto. Kilpailijoista unohtaa ei sovi myöskään GMC Hummer EV:tä, jonka pickup-versio sinkoutuu nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Mainitusta kolmikosta Fordin edustaja on valtavirtaiseen polttomoottoriautoon perustuvana lähimpänä ”tavanomaista”, millä on tietysti sekä hyviä että rajoittavia seurauksia. Lightning Pro on omimmillaan ammattikäytössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköistä kapasiteettia F-150 Lightning perustuu rakenteellisesti polttomoottoriversioon, mutta voimalinjan lisäksi myös useita muita merkitseviä eroavaisuuksia löytyy. Auton aerodynamiikka on kokenut tuntuvan päivityksen, ja Lightningin sanotaankin olevan kaikkien aikojen virtaviivaisin F-150. Polttomoottoriversioon verrattuna terävämmin ilmaa halkovat ainakin uudelleenmuotoillut maski, konepelti, vanteet sekä astinlaudat. Näistä erillään auton kulkuun oman vaikutuksensa tuo myös erillisjousitus takana. Lightning on monikäyttöauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos haluaa vetää perävaunua, Lightning auttaa sen kiinnityksessä ja sallii sille 4,5 tonnin massan. Kuormatilaa löytyy varmasti ihan riittävästi myös autosta itsestään, sillä lavan lisäksi val-ta-va konehuone ammottaa tyhjyyttään, ja on käytettävissä 400-litraisena tavaratilana, joka sisältää myös kylmätilan elintarvikkeille. Lavalle voi uskoa noin 900 kilon kuorman, ja älykäs teknologia auttaa lastaamaan sen mahdollisimman järkevästi. Tehokkaampi Extended Range -akusto riittää 480 kilometrin toimintamatkaan, mutta varausta voidaan purkaa muuhunkin kuin ajoon. Jo edellisen F-150-sukupolven hybridiversiossa nähty virran ulosotto löytyy entistä parempana myös täyssähköversiosta. Sähköä tekemiseen saa tarvittaessa myös keulan tavaratilasta. Älykäs Backup Power -järjestelmä antaa 9,6 kilowatin verran tehoa esimerkiksi omakotitalon tarpeisiin sähkökatkon ajaksi, leirintäalueelle tai työkonetta varten. Fordin ilmoituksen mukaan sähköä riittää isosta akusta kodin tarpeisiin jopa kolmeksi päiväksi 30 kilowattitunnin päiväkulutuksella. Niin ikään Lightningin valot on suunniteltu myös tieliikenteen ulkopuoliseen käyttöön. Ne ovat selvästi erilaiset kuin polttomoottoriversiossa, ja kokonaisuudessaan valaistu pinta-ala yltää tarvittaessa koko auton ympärille monenlaisiin tarpeisiin. Sähköistä ajotuntumaa Yksi asia, joka on varmasti monen mielestä polttomoottoriversioon nähden huonommalla tolalla sähköautossa, on äänimaailma. Äänettömyys kun ei tämän auton luonteeseen millään sovi, syötetään kaiuttimista viisilitraisen Coyoten soundia matkustamoon. Eräältä T:llä alkavalta ja A:han päättyvältä sähköautomerkiltä todennäköisesti vaikutteensa saaneisiin Lightningin ominaisuuksiin lukeutuu BlueCruise, joka päälle kytkemällä on mahdollista kyntää yli 160 000 kilometrin edestä ennalta määriteltyjä moottoriteitä autonomisesti. Samaan kategoriaan voi laskea myös herkuista notkuvan tietoviihdejärjestelmän, jonka päätteenä toimii kojelaudan mittoja venyttävä 15,5 tuuman kosketusnäyttö. Muilta osin ohjaamo mukailee hyvin pitkälti polttomoottorista F-150:tä. Keskinäytössäkin riittää kivasti toimintoja. Lightningissa matkustaa mukavasti kokonainen perhe, sillä se on saatavana vain neliovisella SuperCrew-kabiinilla. Kokonaispituus tällä kokoonpanolla huitelee kuuden metrin hujakoilla, ja auton kuivapainokin 800 kilon akuston kera kohoaa kolmeen tonniin. Silti Lightningilla ampaistaan liikennevaloista urheiluauton suoritusarvoilla. Sähköisiä investointeja Täyssähköisellä F-150:llä on merkittävä rooli Fordin päästötavoitteiden saavuttamisessa. Ovaalimerkki on investoinut yli 22 miljardia dollaria mallistonsa sähköistämiseen globaalisti. Lightningit syntyvät ensi vuodesta alkaen merkin maineikkaan Dearbornin tehdaskompleksin uudella sähköautolinjalla Michiganissa. Amerikkalainen ajaa jossain päin Yhdysvaltoja keskimäärin noin joka 30. sekunti uuden F-150:n ulos liikkeestä, ja vuosittaiset myyntiluvut hipovat jopa miljoonan yksilön rajaa. Se, kuinka suuri osa tästä luvusta koostuu tulevaisuudessa Lightningeista, jää nähtäväksi. Lightningin asiaa saattaa hyvinkin ajaa kaksimoottoriseksi sähköpickupiksi kilpailukykyinen hinta, joka työkaluhenkisellä Lightning Pro-mallilla on 42 000 dollaria. Tämä on silti reilut 6 500 dollaria suolaisempi kuin vastaavan tasoinen polttomoottorilla varustettu F-150. Mutta kuitenkin nyt siellä dollarin kotimaassa kannattaa ilmeisesti alkaa valmistelemaan sähköverkkoa muutamalle miljoonalle sähköavolavalle. Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku