15.6.2021 Ajoneuvot Avoin lava ja paljon sähköä – Ford F-150 Lightning sähköistää suosikin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford F-150 on näyttänyt kaapin paikan USA:n myydyimpänä automallina jo neljän vuosikymmenen ajan. Kaikesta päätellen nyt on haussa maan myydyimmän sähköauton valtikka. Sähköisyys näyttää hiipivän hitaasti mutta varmasti jokaiseen autoluokkaan. Fordin kovimpiin nimiin lukeutuva Mustang on jo saanut oman sähköversionsa, ja nyt on itse F-150:n vuoro. Ei ole varmasti kaukaa haettua ajatella, että Tesla Cybertruckin saapuminen Maahan joltain toistaiseksi tuntemattomalta eksoplaneetalta on laittanut vauhtia Fordin suunnitelmiin sähköisen avolavan lanseeraamisesta. Fordin myyntitykki on sähköisenä myös melkoinen maantietykki, sillä se päihittää suorituskyvyllään kaikki tähän mennessä ikinä nähdyt F-150:t, Raptorit ja muut mukaan lukien. Nimi ”Lightning” on otettu parinkymmenen vuoden jälkeen uudelleen käyttöön, ja sähköversioon se sopii vieläkin paremmin kuin vuoden 2001 SVT F-150 Lightningiin. Lisäksi sähköversion kulkupuoli on siis myös paremmalla tolalla, siitä kertovat numerot. Kiihdytys nollasta sataan vie sähkö-Lightningilta 4,5 sekuntia, mikä on kolmetonniselle pickupille vaikuttava lukema. Vertailun vuoksi nopeimmat Raptorit ovat vastaavasti yltäneet nippa nappa viiden sekunnin alapuolelle. Vertailua ei voi olla käymättä myöskään Cybertruckiin, jonka keskimmäinen eli kaksimoottorinen vaihtoehto yltää melko tarkkaan samoihin lukemiin. Fordissa on aina kahdella sähkömoottorilla – tuottaen yhteensä 1 050 newtonmetrin väännön – toteutettu neliveto. Kilpailijoista unohtaa ei sovi myöskään GMC Hummer EV:tä, jonka pickup-versio sinkoutuu nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Mainitusta kolmikosta Fordin edustaja on valtavirtaiseen polttomoottoriautoon perustuvana lähimpänä ”tavanomaista”, millä on tietysti sekä hyviä että rajoittavia seurauksia. Lightning Pro on omimmillaan ammattikäytössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköistä kapasiteettia F-150 Lightning perustuu rakenteellisesti polttomoottoriversioon, mutta voimalinjan lisäksi myös useita muita merkitseviä eroavaisuuksia löytyy. Auton aerodynamiikka on kokenut tuntuvan päivityksen, ja Lightningin sanotaankin olevan kaikkien aikojen virtaviivaisin F-150. Polttomoottoriversioon verrattuna terävämmin ilmaa halkovat ainakin uudelleenmuotoillut maski, konepelti, vanteet sekä astinlaudat. Näistä erillään auton kulkuun oman vaikutuksensa tuo myös erillisjousitus takana. Lightning on monikäyttöauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos haluaa vetää perävaunua, Lightning auttaa sen kiinnityksessä ja sallii sille 4,5 tonnin massan. Kuormatilaa löytyy varmasti ihan riittävästi myös autosta itsestään, sillä lavan lisäksi val-ta-va konehuone ammottaa tyhjyyttään, ja on käytettävissä 400-litraisena tavaratilana, joka sisältää myös kylmätilan elintarvikkeille. Lavalle voi uskoa noin 900 kilon kuorman, ja älykäs teknologia auttaa lastaamaan sen mahdollisimman järkevästi. Tehokkaampi Extended Range -akusto riittää 480 kilometrin toimintamatkaan, mutta varausta voidaan purkaa muuhunkin kuin ajoon. Jo edellisen F-150-sukupolven hybridiversiossa nähty virran ulosotto löytyy entistä parempana myös täyssähköversiosta. Sähköä tekemiseen saa tarvittaessa myös keulan tavaratilasta. Älykäs Backup Power -järjestelmä antaa 9,6 kilowatin verran tehoa esimerkiksi omakotitalon tarpeisiin sähkökatkon ajaksi, leirintäalueelle tai työkonetta varten. Fordin ilmoituksen mukaan sähköä riittää isosta akusta kodin tarpeisiin jopa kolmeksi päiväksi 30 kilowattitunnin päiväkulutuksella. Niin ikään Lightningin valot on suunniteltu myös tieliikenteen ulkopuoliseen käyttöön. Ne ovat selvästi erilaiset kuin polttomoottoriversiossa, ja kokonaisuudessaan valaistu pinta-ala yltää tarvittaessa koko auton ympärille monenlaisiin tarpeisiin. Sähköistä ajotuntumaa Yksi asia, joka on varmasti monen mielestä polttomoottoriversioon nähden huonommalla tolalla sähköautossa, on äänimaailma. Äänettömyys kun ei tämän auton luonteeseen millään sovi, syötetään kaiuttimista viisilitraisen Coyoten soundia matkustamoon. Eräältä T:llä alkavalta ja A:han päättyvältä sähköautomerkiltä todennäköisesti vaikutteensa saaneisiin Lightningin ominaisuuksiin lukeutuu BlueCruise, joka päälle kytkemällä on mahdollista kyntää yli 160 000 kilometrin edestä ennalta määriteltyjä moottoriteitä autonomisesti. Samaan kategoriaan voi laskea myös herkuista notkuvan tietoviihdejärjestelmän, jonka päätteenä toimii kojelaudan mittoja venyttävä 15,5 tuuman kosketusnäyttö. Muilta osin ohjaamo mukailee hyvin pitkälti polttomoottorista F-150:tä. Keskinäytössäkin riittää kivasti toimintoja. Lightningissa matkustaa mukavasti kokonainen perhe, sillä se on saatavana vain neliovisella SuperCrew-kabiinilla. Kokonaispituus tällä kokoonpanolla huitelee kuuden metrin hujakoilla, ja auton kuivapainokin 800 kilon akuston kera kohoaa kolmeen tonniin. Silti Lightningilla ampaistaan liikennevaloista urheiluauton suoritusarvoilla. Sähköisiä investointeja Täyssähköisellä F-150:llä on merkittävä rooli Fordin päästötavoitteiden saavuttamisessa. Ovaalimerkki on investoinut yli 22 miljardia dollaria mallistonsa sähköistämiseen globaalisti. Lightningit syntyvät ensi vuodesta alkaen merkin maineikkaan Dearbornin tehdaskompleksin uudella sähköautolinjalla Michiganissa. Amerikkalainen ajaa jossain päin Yhdysvaltoja keskimäärin noin joka 30. sekunti uuden F-150:n ulos liikkeestä, ja vuosittaiset myyntiluvut hipovat jopa miljoonan yksilön rajaa. Se, kuinka suuri osa tästä luvusta koostuu tulevaisuudessa Lightningeista, jää nähtäväksi. Lightningin asiaa saattaa hyvinkin ajaa kaksimoottoriseksi sähköpickupiksi kilpailukykyinen hinta, joka työkaluhenkisellä Lightning Pro-mallilla on 42 000 dollaria. Tämä on silti reilut 6 500 dollaria suolaisempi kuin vastaavan tasoinen polttomoottorilla varustettu F-150. Mutta kuitenkin nyt siellä dollarin kotimaassa kannattaa ilmeisesti alkaa valmistelemaan sähköverkkoa muutamalle miljoonalle sähköavolavalle. Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Sähköautot Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kovin kasvu laantui 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe