15.6.2021 Ajoneuvot Avoin lava ja paljon sähköä – Ford F-150 Lightning sähköistää suosikin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford F-150 on näyttänyt kaapin paikan USA:n myydyimpänä automallina jo neljän vuosikymmenen ajan. Kaikesta päätellen nyt on haussa maan myydyimmän sähköauton valtikka. Sähköisyys näyttää hiipivän hitaasti mutta varmasti jokaiseen autoluokkaan. Fordin kovimpiin nimiin lukeutuva Mustang on jo saanut oman sähköversionsa, ja nyt on itse F-150:n vuoro. Ei ole varmasti kaukaa haettua ajatella, että Tesla Cybertruckin saapuminen Maahan joltain toistaiseksi tuntemattomalta eksoplaneetalta on laittanut vauhtia Fordin suunnitelmiin sähköisen avolavan lanseeraamisesta.Fordin myyntitykki on sähköisenä myös melkoinen maantietykki, sillä se päihittää suorituskyvyllään kaikki tähän mennessä ikinä nähdyt F-150:t, Raptorit ja muut mukaan lukien. Nimi ”Lightning” on otettu parinkymmenen vuoden jälkeen uudelleen käyttöön, ja sähköversioon se sopii vieläkin paremmin kuin vuoden 2001 SVT F-150 Lightningiin. Lisäksi sähköversion kulkupuoli on siis myös paremmalla tolalla, siitä kertovat numerot. Kiihdytys nollasta sataan vie sähkö-Lightningilta 4,5 sekuntia, mikä on kolmetonniselle pickupille vaikuttava lukema. Vertailun vuoksi nopeimmat Raptorit ovat vastaavasti yltäneet nippa nappa viiden sekunnin alapuolelle.Vertailua ei voi olla käymättä myöskään Cybertruckiin, jonka keskimmäinen eli kaksimoottorinen vaihtoehto yltää melko tarkkaan samoihin lukemiin. Fordissa on aina kahdella sähkömoottorilla – tuottaen yhteensä 1 050 newtonmetrin väännön – toteutettu neliveto. Kilpailijoista unohtaa ei sovi myöskään GMC Hummer EV:tä, jonka pickup-versio sinkoutuu nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Mainitusta kolmikosta Fordin edustaja on valtavirtaiseen polttomoottoriautoon perustuvana lähimpänä ”tavanomaista”, millä on tietysti sekä hyviä että rajoittavia seurauksia.Lightning Pro on omimmillaan ammattikäytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistä kapasiteettiaF-150 Lightning perustuu rakenteellisesti polttomoottoriversioon, mutta voimalinjan lisäksi myös useita muita merkitseviä eroavaisuuksia löytyy. Auton aerodynamiikka on kokenut tuntuvan päivityksen, ja Lightningin sanotaankin olevan kaikkien aikojen virtaviivaisin F-150. Polttomoottoriversioon verrattuna terävämmin ilmaa halkovat ainakin uudelleenmuotoillut maski, konepelti, vanteet sekä astinlaudat. Näistä erillään auton kulkuun oman vaikutuksensa tuo myös erillisjousitus takana.Lightning on monikäyttöauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos haluaa vetää perävaunua, Lightning auttaa sen kiinnityksessä ja sallii sille 4,5 tonnin massan. Kuormatilaa löytyy varmasti ihan riittävästi myös autosta itsestään, sillä lavan lisäksi val-ta-va konehuone ammottaa tyhjyyttään, ja on käytettävissä 400-litraisena tavaratilana, joka sisältää myös kylmätilan elintarvikkeille. Lavalle voi uskoa noin 900 kilon kuorman, ja älykäs teknologia auttaa lastaamaan sen mahdollisimman järkevästi. Tehokkaampi Extended Range -akusto riittää 480 kilometrin toimintamatkaan, mutta varausta voidaan purkaa muuhunkin kuin ajoon. Jo edellisen F-150-sukupolven hybridiversiossa nähty virran ulosotto löytyy entistä parempana myös täyssähköversiosta. Sähköä tekemiseen saa tarvittaessa myös keulan tavaratilasta. Älykäs Backup Power -järjestelmä antaa 9,6 kilowatin verran tehoa esimerkiksi omakotitalon tarpeisiin sähkökatkon ajaksi, leirintäalueelle tai työkonetta varten. Fordin ilmoituksen mukaan sähköä riittää isosta akusta kodin tarpeisiin jopa kolmeksi päiväksi 30 kilowattitunnin päiväkulutuksella.Niin ikään Lightningin valot on suunniteltu myös tieliikenteen ulkopuoliseen käyttöön. Ne ovat selvästi erilaiset kuin polttomoottoriversiossa, ja kokonaisuudessaan valaistu pinta-ala yltää tarvittaessa koko auton ympärille monenlaisiin tarpeisiin.Sähköistä ajotuntumaaYksi asia, joka on varmasti monen mielestä polttomoottoriversioon nähden huonommalla tolalla sähköautossa, on äänimaailma. Äänettömyys kun ei tämän auton luonteeseen millään sovi, syötetään kaiuttimista viisilitraisen Coyoten soundia matkustamoon.Eräältä T:llä alkavalta ja A:han päättyvältä sähköautomerkiltä todennäköisesti vaikutteensa saaneisiin Lightningin ominaisuuksiin lukeutuu BlueCruise, joka päälle kytkemällä on mahdollista kyntää yli 160 000 kilometrin edestä ennalta määriteltyjä moottoriteitä autonomisesti. Samaan kategoriaan voi laskea myös herkuista notkuvan tietoviihdejärjestelmän, jonka päätteenä toimii kojelaudan mittoja venyttävä 15,5 tuuman kosketusnäyttö. Muilta osin ohjaamo mukailee hyvin pitkälti polttomoottorista F-150:tä.Keskinäytössäkin riittää kivasti toimintoja.Lightningissa matkustaa mukavasti kokonainen perhe, sillä se on saatavana vain neliovisella SuperCrew-kabiinilla. Kokonaispituus tällä kokoonpanolla huitelee kuuden metrin hujakoilla, ja auton kuivapainokin 800 kilon akuston kera kohoaa kolmeen tonniin. Silti Lightningilla ampaistaan liikennevaloista urheiluauton suoritusarvoilla.Sähköisiä investointejaTäyssähköisellä F-150:llä on merkittävä rooli Fordin päästötavoitteiden saavuttamisessa. Ovaalimerkki on investoinut yli 22 miljardia dollaria mallistonsa sähköistämiseen globaalisti. Lightningit syntyvät ensi vuodesta alkaen merkin maineikkaan Dearbornin tehdaskompleksin uudella sähköautolinjalla Michiganissa.Amerikkalainen ajaa jossain päin Yhdysvaltoja keskimäärin noin joka 30. sekunti uuden F-150:n ulos liikkeestä, ja vuosittaiset myyntiluvut hipovat jopa miljoonan yksilön rajaa. Se, kuinka suuri osa tästä luvusta koostuu tulevaisuudessa Lightningeista, jää nähtäväksi. Lightningin asiaa saattaa hyvinkin ajaa kaksimoottoriseksi sähköpickupiksi kilpailukykyinen hinta, joka työkaluhenkisellä Lightning Pro-mallilla on 42 000 dollaria. Tämä on silti reilut 6 500 dollaria suolaisempi kuin vastaavan tasoinen polttomoottorilla varustettu F-150. Mutta kuitenkin nyt siellä dollarin kotimaassa kannattaa ilmeisesti alkaa valmistelemaan sähköverkkoa muutamalle miljoonalle sähköavolavalle.Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Sähköautot Suomalaisyritys esitteli ”maailman parhaan sähkömoottorin” ja valmiin pohjan sähköajoneuvojen rakentamiseen 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa