22.10.2020

Sähköinen sotalaiva ja 1000 hevosvoimaa – GMC Hummer EV

2022 GMC HUMMER EV

Vuosimallin 2022 GMC Hummer EV tarjoaa 1000 hevosvoimaa, yli 550 kilometriä yhdellä latauksella ja 0-100km/h alle 3 sekunnissa legendaarisen sotilasajoneuvon perimällä. Kuulostaa kätevältä käyttöautolta Suomen talveen.

Juuri julkistettu, ja mallivuodelle 2022 odotettava, GMC Hummer EV on suorastaan sähköinen sotalaiva. Sen juuret nojaavat suoraan sotilasajoneuvoon ja kokoluokka on yhä edelleen hulppea, joten vertaus ei ole täysin tuulesta temmattu. Harva automalli on yhtä vahvasti tunnistettavissa vuosimallista ja vuosikymmenistä riippumatta.

Taustalla on vuonna 1983 taipaleensa aloittanut sotilasajoneuvo AM General HMMWV, josta puhekielen versio "Humvee" tulee. Tästä luotiin vuodelle 1992 siiviliversio, Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassakin vieraillut, Hummer H1. Hummer H2 ja Hummer H3 säilyttivät nimen siviilipuolella aina vuoteen 2010 asti, jolloin molempien tuotanto lopetettiin.

Mallivuodelle 2022 tuodaan täyssähköinen GMC Hummer EV palauttamaan vanha nimi jälleen ihmisten huulille. Valmistajan mukaan kyseessä on premium-luokan sähköinen maastoauto. General Motorsin Hondan kanssa jakama Ultium-teknologia lupailee Hummer EV:lle yli 550 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.

2022 GMC HUMMER EV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2022 GMC Hummer EV

GMC Hummer EV ei yritä peitellä historiaansa. Sen keulan erikoinen valopatteri, erittäin pysty tuulilasi, korkea vyötärölinja ja pääosin kulmikas muotoilu on tuonut vanhan teeman tälle vuosikymmenelle. Itse asiassa tässä on jotain samaa kuin hiljattain julkaistussa Ford Broncossa.

Lokasuojiin on tehty varsin suuret aukot, sillä vakiorengaskoko on 35-tuumaa ja haluava saa vielä kaksi tuumaa enemmän. Auton takaosassa on lava esikuvansa tapaan. Teräksiset alleajosuojat vihjaavat valmistajan olevan tosissaan tämän maastokäytön suhteen.

2022 GMC HUMMER EV

Runkorakenne on siinä määrin jäykkä, että "Infinity Roof" -katto on irrotettavaa mallia. Nämä kattopalat muuten mahtuvat auton etuosassa sijaitsevaan tavaratilaan. Takalasi voidaan avata sähköisesti tekemään ohjaamosta todella ilmavan.

Ohjaamosta löytyy kaksi suurehkoa näyttöpintaa. Mittaristonäyttö on 12,3-tuumainen ja keskikonsolista löytyy 13,4-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Mielenkiintoisena yksityiskohtana autosta löytyy esimerkiksi maastoajoa varten suunnitellut alleajokamerat molemmista päistä.

2022 GMC HUMMER EV

1000 hevosvoimaa

Ensimmäisenä markkinoille tuleva versio omaa kolme sähkömoottoria, joiden yhteistehoksi General Motors arvioi tällä hetkellä 746 kilowattia – vanhassa polttomoottoripuhekielessä tämä pyöristyy lukemaan 1000 hevosvoimaa. Valmistajan ilmoittama vääntölukema on 15 592 newtonmetriä, mutta tämä ei ole sinällään suoraan vertailukelpoinen lukema.

Sen sijaan ilmoitettu 800 voltin sähköjärjestelmä ja sen mahdollistama jopa 350 kilowatin latausteho on jo sellaisenaan vaikuttava. Tämä tarkoittaisi teoriassa jopa 160 kilometrin lisätoimintamatkaa vain 10 minuutin latauksen aikana. GMC ei ole vielä ilmoittanut akun kokoa, mutta toimintamatkaksi on lupailtu yli 350 mailia eli yli 550 kilometriä.

Todetaan suorituskyvystä sen verran, että painavan maastoauton luvataan kiihtyvän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 3 sekunnissa(!). Toisaalta katuajossa ilahduttaa auton osin automatisoitu ajaminen, eli ohjauksen ja nopeuden muun liikenteen mukaan hoitava Super Cruise.

2022 GMC HUMMER EV

Tämä GMC Hummer EV omaa myös nelipyöräohjauksen sekä säätyvän ilmajousituksen. Jälkimmäisen avulla Hummeria voidaan nostaa vielä 6 tuumaa eli yli 15 senttimetriä lisää. Suoranaisia arvoja esimerkiksi maavarasta ei ole annettu vielä, mutta sen lupaillaan kulkevan ongelmitta läpi 2 jalkaa, eli yli 60 senttimetriä, syvästä vesiesteestä.

Vuosimallin 2022 GMC Hummer EV tulee myyntiin 2021 syksyllä vain yhden mallin voimin. Tuo on julkaisuversio Edition 1 ja maksaa Yhdysvalloissa 112 595 dollaria. Näiden osalta ostajalle ei jätetä valinnanvaraa edes värin suhteen, joka on valkoinen, ja mukaan on ladottu oikeastaan kaikki mahdolliset varusteet. Vuotta myöhemmin tarjotaan hieman tavallisempi EV3X ja jälleen vuotta myöhemmin tulee vain kahdella moottorilla varustettu EV2X.

Perusmalli tulee olemaan EV2 hintaan 79 995 dollaria, mutta sitä joudutaan odottamaan aina kevääseen 2024 asti. Tämä ratkaisu on vähintäänkin mielenkiintoinen, joten saa nähdä kuinka käy myynnin – Suomessa tulemme tätä tuskin kuitenkaan näkemään.

Lähde ja kuvat: GMC

Luetuimmat