21.10.2019

Käytetyt erikoisuudet – Hummer H1

Tori.fi - Hummer H1

Hummer H1 on se aito ja alkuperäinen sotilasajoneuvon siviiliversio. Hummer H1 ei mahdu kapealle tielle, mutta muut kyllä väistävät.

Hummer H1 aloitti tarinansa sotilasajoneuvona. Vuodesta 1984 eteenpäin Yhdysvaltain asevoimat luottivat Humvee-sotilasajoneuvoon, jonka oikeampi nimi on kylläkin High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV). Kyseessä oli monella tapaa Jeep-maastoauton moderni korvaaja, vaikka Humvee edustikin aivan toisenlaista kokoluokkaa.

Tori.fi - Hummer H1 takaviisto
Hummer H1 on sotilasajoneuvon suora suurikokoinen siviiliperillinen.

Lähes kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1992, Humvee sai siiviliversion nimellä Hummer H1. Suora sotilasajoneuvon perillinen oli julma näky tavallisessa tieliikenteessä. Se oli noin puoli metriä leveämpi kuin saman aikakauden kolmannen sukupolven Volkswagen Golf, joten kovin kapeille kaduille ei ole asiaa.

Hummer H1 on tarkoitettu maastoon ja maavara on hulppea 410 millimetriä. Rakenne sallii sekä 560 millimetriä korkean esteen ylittämisen että nousemisen 60 prosentin mäessä. Auton kahluusyvyys on peräti 760 millimetriä. Näihin tarpeisiin kyseessä oli upea ja mitä erinomaisin laite.

Tori.fi - Hummer H1 etuistuin
Hummer H1 on suuri työkone, jonka takia se ei soveltunut erityisen hyvin siviilikäyttöön.

Kääntöpuolella tavallisen tieliikenteen laita oli toisin ja päästömääräyksetkin aiheuttivat ongelmia valtavalla dieselmoottorilla varustetulle työkoneelle. Kovan kiinnostuksen kautta tälle saatiin paremmin tieliikenteeseen sopiva seuraaja Hummer H2 vuonna 2002. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on esitellyt kakkosversion jo aiemmin, joten juttu vuosimallin 2003 Hummer H2 -yksilöstä kannattaa lukea sieltä.

Hummerista esiteltiin vuonna 2005 vielä kolmaskin painos – vähemmän yllättäen nimellä Hummer H3. Se oli vielä kakkosmalliakin kesympi, pienempi ja lähempänä tavallista katumaasturia. Alkuperäinen Hummer H1 oli yhä tuotannossa kolmannen julkaisun aikoihin, joten tietyllä tapaa kyseessä onkin kolme eri malliversiota samasta aihiosta.

Tori.fi - Hummer H1 etuviisto
Viikon Käytetty erikoisuus on vuoden 1993 Hummer H1.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Hummer H1

Viikon käytetty on tällä kertaa aito ja alkuperäinen Hummer H1 vuodelta 1993. Kuopiossa sijaitsevan auton mittarilukemaa ei ole tiedossa, mutta yksilö on katsastettu kesäkuussa 2019. Tämä Hummer H1 on merkitty kevytkuorma-autoksi, joka tarkoittaisi tiettyjä veroetuja.

Tori.fi - Hummer H1 ohjaamo
Kuljettajalla on käytössään 6,2-litrainen V8-dieselmoottori ja työkäyttöön tarkoitettu nelivetojärjestelmä.

Todellisessa työjuhdassa on myös siihen sopiva moottori. Sen 6,2-litrainen V8-dieselmoottori tuottaa noin 150 hevosvoimaa eikä tämä ole vitsi – luotettavuus oli tehoa tärkeämpi ominaisuus. Toisaalta dieseltekniikka ei ollut vuonna 1993 aivan nykypäivän tasolla.

Myynti-ilmoituksen mukaan autossa on 6-vaihteinen automaattivaihteisto, jota pitäisimme yllättävänä. Kaikki on kuitenkin mahdollista, joten parempien tietojen puutteessa emme väitä vastaankaan. Nelivetojärjestelmä on ainakin tallella.

Tori.fi - Hummer H1 subwoofer
Takaistuimien välistä löytyy suurikokoinen subwoofer.

Ulkoa auto on musta ja varustettu valtavin renkain, kuten asiaan kuuluu. Sisätilojen puolella tilanne muuttuu mielenkiintoiseksi. Kuvioidulla ruskeanpuhuvalla nahalta näyttävällä materiaalilla on päällystetty istuimien lisäksi myös sekä ratti että kojelaudan päällinen. Takaistuimien välistä löytyy jykevä subowoofer.

Ensivilkaisu saattaa siis hämätä, sillä autoa on yksilöity sisältä käsin. Kirjoitushetkellä auton pyyntihinta on 47 900 euroa, eli vuoden 1993 Hummer H1 ei ole vieläkään aivan halpa. Rahalla saa kuitenkin harvinaisen ja persoonallisen sotilasajoneuvon siviiliperillisen.

Tori.fi - Hummer H1 takaistuin
Auton verhoilu on hyvin mielenkiintoinen ja varmasti yksilöllinen.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat