22.10.2020 Ajoneuvot Sähköinen sotalaiva ja 1000 hevosvoimaa – GMC Hummer EV Hummer palasi GM:n kuvioihin kuluvan vuosikymmenen alussa osana GMC:tä, aivan kuten Bob Lutz olisi toivonut asian alun perinkin olevan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosimallin 2022 GMC Hummer EV tarjoaa 1000 hevosvoimaa, yli 550 kilometriä yhdellä latauksella ja 0-100km/h alle 3 sekunnissa legendaarisen sotilasajoneuvon perimällä. Kuulostaa kätevältä käyttöautolta Suomen talveen. Juuri julkistettu, ja mallivuodelle 2022 odotettava, GMC Hummer EV on suorastaan sähköinen sotalaiva. Sen juuret nojaavat suoraan sotilasajoneuvoon ja kokoluokka on yhä edelleen hulppea, joten vertaus ei ole täysin tuulesta temmattu. Harva automalli on yhtä vahvasti tunnistettavissa vuosimallista ja vuosikymmenistä riippumatta.Taustalla on vuonna 1983 taipaleensa aloittanut sotilasajoneuvo AM General HMMWV, josta puhekielen versio "Humvee" tulee. Tästä luotiin vuodelle 1992 siiviliversio, Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassakin vieraillut, Hummer H1. Hummer H2 ja Hummer H3 säilyttivät nimen siviilipuolella aina vuoteen 2010 asti, jolloin molempien tuotanto lopetettiin.Mallivuodelle 2022 tuodaan täyssähköinen GMC Hummer EV palauttamaan vanha nimi jälleen ihmisten huulille. Valmistajan mukaan kyseessä on premium-luokan sähköinen maastoauto. General Motorsin Hondan kanssa jakama Ultium-teknologia lupailee Hummer EV:lle yli 550 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2022 GMC Hummer EVGMC Hummer EV ei yritä peitellä historiaansa. Sen keulan erikoinen valopatteri, erittäin pysty tuulilasi, korkea vyötärölinja ja pääosin kulmikas muotoilu on tuonut vanhan teeman tälle vuosikymmenelle. Itse asiassa tässä on jotain samaa kuin hiljattain julkaistussa Ford Broncossa.Lokasuojiin on tehty varsin suuret aukot, sillä vakiorengaskoko on 35-tuumaa ja haluava saa vielä kaksi tuumaa enemmän. Auton takaosassa on lava esikuvansa tapaan. Teräksiset alleajosuojat vihjaavat valmistajan olevan tosissaan tämän maastokäytön suhteen.Runkorakenne on siinä määrin jäykkä, että "Infinity Roof" -katto on irrotettavaa mallia. Nämä kattopalat muuten mahtuvat auton etuosassa sijaitsevaan tavaratilaan. Takalasi voidaan avata sähköisesti tekemään ohjaamosta todella ilmavan.Ohjaamosta löytyy kaksi suurehkoa näyttöpintaa. Mittaristonäyttö on 12,3-tuumainen ja keskikonsolista löytyy 13,4-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Mielenkiintoisena yksityiskohtana autosta löytyy esimerkiksi maastoajoa varten suunnitellut alleajokamerat molemmista päistä.1000 hevosvoimaaEnsimmäisenä markkinoille tuleva versio omaa kolme sähkömoottoria, joiden yhteistehoksi General Motors arvioi tällä hetkellä 746 kilowattia – vanhassa polttomoottoripuhekielessä tämä pyöristyy lukemaan 1000 hevosvoimaa. Valmistajan ilmoittama vääntölukema on 15 592 newtonmetriä, mutta tämä ei ole sinällään suoraan vertailukelpoinen lukema.Sen sijaan ilmoitettu 800 voltin sähköjärjestelmä ja sen mahdollistama jopa 350 kilowatin latausteho on jo sellaisenaan vaikuttava. Tämä tarkoittaisi teoriassa jopa 160 kilometrin lisätoimintamatkaa vain 10 minuutin latauksen aikana. GMC ei ole vielä ilmoittanut akun kokoa, mutta toimintamatkaksi on lupailtu yli 350 mailia eli yli 550 kilometriä.Todetaan suorituskyvystä sen verran, että painavan maastoauton luvataan kiihtyvän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 3 sekunnissa(!). Toisaalta katuajossa ilahduttaa auton osin automatisoitu ajaminen, eli ohjauksen ja nopeuden muun liikenteen mukaan hoitava Super Cruise.Tämä GMC Hummer EV omaa myös nelipyöräohjauksen sekä säätyvän ilmajousituksen. Jälkimmäisen avulla Hummeria voidaan nostaa vielä 6 tuumaa eli yli 15 senttimetriä lisää. Suoranaisia arvoja esimerkiksi maavarasta ei ole annettu vielä, mutta sen lupaillaan kulkevan ongelmitta läpi 2 jalkaa, eli yli 60 senttimetriä, syvästä vesiesteestä.Vuosimallin 2022 GMC Hummer EV tulee myyntiin 2021 syksyllä vain yhden mallin voimin. Tuo on julkaisuversio Edition 1 ja maksaa Yhdysvalloissa 112 595 dollaria. Näiden osalta ostajalle ei jätetä valinnanvaraa edes värin suhteen, joka on valkoinen, ja mukaan on ladottu oikeastaan kaikki mahdolliset varusteet. Vuotta myöhemmin tarjotaan hieman tavallisempi EV3X ja jälleen vuotta myöhemmin tulee vain kahdella moottorilla varustettu EV2X.Perusmalli tulee olemaan EV2 hintaan 79 995 dollaria, mutta sitä joudutaan odottamaan aina kevääseen 2024 asti. Tämä ratkaisu on vähintäänkin mielenkiintoinen, joten saa nähdä kuinka käy myynnin – Suomessa tulemme tätä tuskin kuitenkaan näkemään.Lähde ja kuvat: GMC Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle