2.3.2023 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja tiukkana – dysfunktio piinaa yrityskulttuuria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford on luisunut osin vanhoihin tapoihin, vaikka uutta pitäisi etsiä, kommentoi toimitusjohtaja Jim Farley. Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet Fordilla viime vuodet perinteisen autovalmistajan etsiessä paikkaansa muuttuvassa markkinassa. Nykyinen toimitusjohtaja Jim Farley on pitkän linjan fordilainen ja intohimoinen autoharrastaja, mutta jopa Farley on huomannut ison organisaation liikkuvan välillä hitaasti.Vuosi sitten Ford jaettiin kahteen erilliseen yksikköön. Ford Model e vastaa sähköautoista ja uusista liiketoimintamalleista. Perinteisemmät toimintamallit ja polttomoottorit siirtyivät puolestaan Ford Bluen alaisuuteen. Muutos on käynnissä edelleen, mutta suunnitelman toiset osat etenevät toisia nopeammin.– Nämä suuret muutokset eivät ole lineaarisia ja täydellisesti ennustettavia asioita, Farley kommentoi suunnitelman etenemistä hiljattain.Fordilla ollaan tyytyväisiä ensimmäisten täyssähköautojen vastaanottoon ja uuden polven ohjelmistoihin, mutta kulu- ja laatuongelmat vaivaavat yhtiötä. Farleyn mukaan talousvuosi 2022 näyttäytyy kurjana huonosta suorittamisesta johtuen. Farley saa tukea mietteilleen hallituksen puheenjohtajalta Bill Fordilta. – Tämä on ollut kausittaista suuren osan uraani. Saamme asian kuntoon, luisumme takaisin, saamme sen taas kuntoon., Ford kommentoi hiljattain.Farley kehui Fordin vuosina 2006–2014 palvellutta toimitusjohtajaa Alan Mulallya juuri sisäisten toimintojen putsaamisesta, mutta pelkää dysfunktion (toimintahäiriön) palanneen organisaatioon.– Voimme vähentää kuluja ja ihmisiä ja tehdä kaiken nopeasti. Mutta totuus on, että jos suunnittelun, alihankkijoiden ja valmistamisen tehokkuutta ei muuteta, siis tapaa jolla ihmiset toimivat, se [dysfunktio] palaa jälleen, koska se palasi jo, Farley linjasi.– Minun tehtäväni toimitusjohtajana on varmistaa, että pitkään minun jälkeenikin se ei palaa.Jim Farley on pitkän linjan fordilainen, joka on nopeasti koonnut omanlaisensa johtoryhmän kääntämään autojätin kurssia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelusta alkaenTalousjohtaja John Lawler osallistui Farleyn huomautuksiin kommentoimalla, että yhtiöllä on noin kahdeksan miljardin dollarin taakka verrattuna muihin perinteisiin autovalmistajiin verrattuna. Takamatka johtuu tehottomuudesta alihankinnassa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Puolet summasta johtuu korkeammista materiaalikustannuksista. Myös mittavat takuu- ja takaisinkutsuongelmat rasittavat yhtiötä.Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää.– Meidän ennakoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita.Myös jako eri liiketoiminta-alueisiin polttomoottorien, sähkön ja hyötyajoneuvojen kesken on tuonut haasteita. – Olen sitä mieltä, että kulttuurisesti täytyy pitää huolta, että kaikki tuntevat olonsa tasaveroiseksi, että liiketoiminnassa ei suosita yhtä osa-aluetta yli muiden, Bill Ford kommentoi.Omalta osaltaan yksikköhaasteisiin vaikuttaa myös niiden erilainen koostumus. Esimerkiksi Ford Model e -sähköautoryhmä koostuu suurelta osin teknologia-alan osaajista. Yksikköä johtava entinen applelainen Doug Field neuvookin, että työntekijöitä ei kannata keskiarvoistaa eri taustoista ja tilanteista johtuen.Hankalasta muutosajasta huolimatta Bill Ford on täynnä uskoa Farleyn ja hänen esikuntansa johtajuuteen. Farley onkin vaihtanut yli puolet johtoportaasta aloitettuaan toimitusjohtajana loppuvuodesta 2020.– Mielestäni tämä on paras johtoryhmä mitä muistan. Jim on fantastinen toimitusjohtaja ja hän on koonnut eräänlaisen tähtikentällisen, totta puhuen, Ford kommentoi.Lähde: Automotive News Kuvat: FordLisää aiheestaFord perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Fordin hidas tie ylös: osakekurssi korkeimmillaan 20 vuoteen Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan? Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa - Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 2.11.2024 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Pulse – moottorikelkka kääntyi sähköprätkäksi 2.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: MG Metro 6R4 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster