2.3.2023

Fordin toimitusjohtaja tiukkana – dysfunktio piinaa yrityskulttuuria

Ford Farley dysfunktio

Ford on luisunut osin vanhoihin tapoihin, vaikka uutta pitäisi etsiä, kommentoi toimitusjohtaja Jim Farley.

Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet Fordilla viime vuodet perinteisen autovalmistajan etsiessä paikkaansa muuttuvassa markkinassa. Nykyinen toimitusjohtaja Jim Farley on pitkän linjan fordilainen ja intohimoinen autoharrastaja, mutta jopa Farley on huomannut ison organisaation liikkuvan välillä hitaasti.

Vuosi sitten Ford jaettiin kahteen erilliseen yksikköön. Ford Model e vastaa sähköautoista ja uusista liiketoimintamalleista. Perinteisemmät toimintamallit ja polttomoottorit siirtyivät puolestaan Ford Bluen alaisuuteen. Muutos on käynnissä edelleen, mutta suunnitelman toiset osat etenevät toisia nopeammin.

– Nämä suuret muutokset eivät ole lineaarisia ja täydellisesti ennustettavia asioita, Farley kommentoi suunnitelman etenemistä hiljattain.

Ford Model e Ford blue sähköauto polttomoottori Ford+

Fordilla ollaan tyytyväisiä ensimmäisten täyssähköautojen vastaanottoon ja uuden polven ohjelmistoihin, mutta kulu- ja laatuongelmat vaivaavat yhtiötä. Farleyn mukaan talousvuosi 2022 näyttäytyy kurjana huonosta suorittamisesta johtuen. Farley saa tukea mietteilleen hallituksen puheenjohtajalta Bill Fordilta.
– Tämä on ollut kausittaista suuren osan uraani. Saamme asian kuntoon, luisumme takaisin, saamme sen taas kuntoon., Ford kommentoi hiljattain.

Farley kehui Fordin vuosina 2006–2014 palvellutta toimitusjohtajaa Alan Mulallya juuri sisäisten toimintojen putsaamisesta, mutta pelkää dysfunktion (toimintahäiriön) palanneen organisaatioon.

– Voimme vähentää kuluja ja ihmisiä ja tehdä kaiken nopeasti. Mutta totuus on, että jos suunnittelun, alihankkijoiden ja valmistamisen tehokkuutta ei muuteta, siis tapaa jolla ihmiset toimivat, se [dysfunktio] palaa jälleen, koska se palasi jo, Farley linjasi.

– Minun tehtäväni toimitusjohtajana on varmistaa, että pitkään minun jälkeenikin se ei palaa.

Jim Farley Ford
Jim Farley on pitkän linjan fordilainen, joka on nopeasti koonnut omanlaisensa johtoryhmän kääntämään autojätin kurssia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suunnittelusta alkaen

Talousjohtaja John Lawler osallistui Farleyn huomautuksiin kommentoimalla, että yhtiöllä on noin kahdeksan miljardin dollarin taakka verrattuna muihin perinteisiin autovalmistajiin verrattuna. Takamatka johtuu tehottomuudesta alihankinnassa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Puolet summasta johtuu korkeammista materiaalikustannuksista. Myös mittavat takuu- ja takaisinkutsuongelmat rasittavat yhtiötä.

Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää.

– Meidän ennakoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita.

Ford Mustang Mach-e valmistusmäärä

Myös jako eri liiketoiminta-alueisiin polttomoottorien, sähkön ja hyötyajoneuvojen kesken on tuonut haasteita.
– Olen sitä mieltä, että kulttuurisesti täytyy pitää huolta, että kaikki tuntevat olonsa tasaveroiseksi, että liiketoiminnassa ei suosita yhtä osa-aluetta yli muiden, Bill Ford kommentoi.

Omalta osaltaan yksikköhaasteisiin vaikuttaa myös niiden erilainen koostumus. Esimerkiksi Ford Model e -sähköautoryhmä koostuu suurelta osin teknologia-alan osaajista. Yksikköä johtava entinen applelainen Doug Field neuvookin, että työntekijöitä ei kannata keskiarvoistaa eri taustoista ja tilanteista johtuen.

Hankalasta muutosajasta huolimatta Bill Ford on täynnä uskoa Farleyn ja hänen esikuntansa johtajuuteen. Farley onkin vaihtanut yli puolet johtoportaasta aloitettuaan toimitusjohtajana loppuvuodesta 2020.

– Mielestäni tämä on paras johtoryhmä mitä muistan. Jim on fantastinen toimitusjohtaja ja hän on koonnut eräänlaisen tähtikentällisen, totta puhuen, Ford kommentoi.

Lähde: Automotive News Kuvat: Ford

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat