14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesis X Convertible nähtiin viime marraskuussa hulppeana konseptina. Huhut osaavat kertoa, että sen pohjalle kaavaillaan nyt varsin korkealle yltävää lippulaivamallia. Hyundain premiumsiipi ei ole automerkkinä kovinkaan vanha, mutta sen mallisto on jo ihan kunnon kokoinen, ja kilpailee muun muassa japanilaisten Lexuksen ja Infinitin kanssa samassa premium-sarjassa. Kuitenkin, mikäli korealaismerkin suunnitelmissa mahdollisesti muhiva X Convertiblen tuotantoversio näkee joskus päivänvalon, puhuttaisiin jotakuinkin astumisesta Bentleyn tai Rolls-Roycen tontille, hintaluokan kivutessa jopa 200 000 - 300 000 euron tienoille. Täyssähköinen loistoavoauto olisi siis Genesikselle suurin piirtein vastaava askel, kuin viime vuonna esitelty sähköinen Celestiq -loistoauto Cadillacille. Juuri tällä hetkellä X Convertible Conceptin päätarkoitus on kuitenkin näyttää yleisölle, miltä Genesiksen tulevat täyssähkömallit keulastaan näyttävät. Genesis ei aio vuoden 2025 jälkeen esitellä enää uusia polttomoottorimalleja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen konseptin trilogia Viime marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä julkistettu X Convertible päätti Genesiksen kolmen X:n trilogian. Kolmesta konseptista nimenomaan tällä viimeisellä on eniten kerrottavaa tulevien Genesis-mallien muotoilusta. Aiemmat mallit olivat kovakattoisia, ja nekin hyvin näyttäviä. Alkuperäinen Genesis X Concept vuodelta 2021 oli vähän kuin X Convertiblen kovakattoinen versio, joskin korimuodot malleissa poikkevat toisistaan. Kyseessä oli visio kaksiovisesta grand tourerista. Keskimmäinen Genesis X Speedium Coupé puolestaan heitti viime vuonna vielä lisää bensaa liekkeihin, vaikka onkin sähköautokonsepti. Pebble Beachin Concours d'Elegancessakin nähty Speedium muistuttaa korimuodoltaan Jensen Interceptorin kaltaisia grand tourereita, ja omaa jopa shooting braken piirteitä. Atleettisen eleganssin lipunkantaja Alkuperäinen Genesis-mallisto lähti vuonna 2015 suurin piirtein siitä, missä Hyundain premiumpääty oli tuolloin muotoilullisessa mielessä menossa. Siitä Genesis lähti kehittämään eteenpäin omaa Athletic Elegance -muotoilufilosofiaansa, jonka tyyppiesimerkkinä voidaan pitää merkin nykyistä lippulaivaa, G90 -sedania. Taitettavalla kovakatolla varustetun X Convertiblen suurissa linjoissa korostuu pitkä keula. Ledejä hyödynnetään laajasti kotoisten valojuovien luomisessa. Genesis haluaa assosioitua kaksiraitaisiin valoihinsa ja muihin yksityiskohtiin aivan samalla tavalla, kuin vaikkapa BMW munuaismaskiinsa. V-maski on korinvärinen, sähköauto kun ei tarvitse jäähdyttimen säleikköä. G-matrix vanteet on nähty aiemmin jo G90:ssä. Ne ovat samaan aikaan modernit ja retrot. Ohjaamo on varsin kuljettajakeskeinen ja digitaalinen. Materiaali- ja värivalinnoissa korostuvat paitsi loistoauton hienostuneisuus, myös korealaiset perinteet. Genesis muistaa kotimaansa, vaikka todellisuudessa sen ja tämänkin auton synnyinmaan välissä on Tyyni valtameri. Lähteet: Genesis, Inside EVs Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku