1.11.2022

Cadillac Celestiq – sähköinen loistoauto eteni show carista tarunomaiseen todellisuuteen

Cadillacin täyssähköinen aluevaltaus superloistoautojen luokassa eteni nopeasti näyttävästä konseptista näyttäväksi tuotantoautoksi. Tässä on käsintehty Standard of the World.

Cadillac on Amerikan autoteollisuuden lippulaivamerkki, mutta tästä huolimatta presidentinkin virka-auton valmistaja on viime vuosina himmaillut lippulaivasedaniensa kanssa. CT6:n poistuttua pelkästään Kiinaan, on Cadillacin kotimarkkinoiden suurin sedan E-sarjan Mercedeksen kokoinen CT5. Tänä Cadillacin 120. juhlavuonna on korkea aika palata sinne automaailman ylimmälle tasolle, suunnannäyttäjäksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Standardina ääripäässä

Jo kesällä nähty Celestiq Show Car -konsepti antoi odottaa mielen mullistavaa ilmiasua, eikä tuotantomallissa peräännytä tästä varsinaisesti mitenkään. Kaikkien aikojen ylellisin ja kallein Cadillac on myös olemukseltaan täysin ennennäkemätön. Pelkistä kuvista voi olla hankala päätellä auton todellisia mittasuhteita, joita meillä ei ole tarkasti tiedossa. Celestiqin on kuitenkin kerrottu olevan Lyhyen akselivälin Escaladea pidempi, mutta ESV:tä lyhyempi, jolloin kokonaispituuden täytyy olla vähintään 5,4 metriä ja korkeintaan 5,7 metriä. Jotain koosta kertoo myös se, että alla pyörivät, peräti 23-tuumaiset vanteet uppoavat siluettiin aivan heittämällä.

Kuvassa säkenöivä Santorini Blue on vain yksi Celestiqin 200:sta käsinmaalattavasta ulkovärivaihtoehdosta.

Kuten todettua, Celestiqin tuotantoversion ulkonäkö mukailee hyvinkin uskollisesti konseptissa nähtyä. Ainoisiin merkittäviin muutoksiin lukeutuvat sivupeilit, jotka on muutettu kameroista perinteisiin. Röyhelöiden takana on käytetty runsaasti hiilikuituosia, mikä mahdollisesti tiputtaa valtavan sähköauton painoa jonkin verran. Massalukemia Cadillac ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa paljastanut.

Keulaa hallitsevat valtava maski sekä vaatimattomista 1,3 miljoonasta pikselistä koostuvat digitaaliset mikropeiliajovalot.

Sinänsä hyvin modernin, jopa futuristisen näköisessä Celestiqissä on inspiroiduttu erityisesti 30- ja 50-luvuilta, Cadillac V16:sta sekä vuoden 1957 Eldorado Broughamista, josta Celestiq on saanut etusiipeensä ensi kertaa sitten 50-luvun lopun Cadillacin historiallisen ”Goddess” -symbolin. Celestiq on sen luokan auto, että käsityön osuus valmistusprosessissa on suuri. Celestiqejä tullaan valmistamaan joulukuusta 2023 Global Technical Centerissä, Michiganin Warrenissa rajoitettuja määriä vuosittain. Jos lähes kaksi kertaa Mercedes-Maybach S-sarjan hintakaan ei vielä pysäytä, järjestetään Celestiqin tilaajille vielä jonkinnäköinen seulonta. Tämä auto on melkoisen hyvä esimerkki amerikkalaisen unelman toteutumasta, mutta sen saatavuus muistuttaa eräiden hyvin toisenlaisten maiden autonhankintamahdollisuuksista.

Celestiqissä runsain mitoin nähtävät yksityiskohdat sisällä ja ulkona, ei vähiten etusiiven Goddess, vaativat tarkan ja monivaiheisen käsityöprosessin.

Päihittää Spectren - vähintään tietyiltä osin

Maailman parhaista autoista puhuttaessa katseet kääntyvät harvinaisen usein Rolls-Royceen. Vain pari viikkoa sitten ensi-iltansa sai varmastikin maailman ensimmäinen superluksussähköauto, Rolls-Royce Spectre. Auto todettiin upeaksi luomukseksi, mutta sähkövoimalinjan suorituskyky, mukaan lukien toimintamatka, jättivät ehkä hieman toivomisen varaa.

Eräs Celestiqin ulkokuoren ainutlaatuisista yksityiskohdista koskee ovenkahvoja, tai siis niiden puuttumista. Celesticin ovet avataan koskettamalla hienovaraisesti B-pilareita. Saavuttaessa avaimen kera viiden metrin etäisyydelle autosta, aloittaa Celestiq tervetulotoivotukseksi pienimuotoisen valoshow'n.

Celestiq on (todennäköisesti) vielä hieman isompi auto, mutta siinä on myös vielä enemmän tehoa ja vääntöä, aavistuksen verran pidempi toimintamatka sekä selvästi parempi kiihtyvyys. Lukuina ilmaistuna kaksimoottorisen Celestiqin huipputeho on 600 hevosvoimaa, -vääntö väkevät 880 newtonmetriä, toimintamatka 483 kilometriä ja kiihtyvyys nollasta sataan ainoastaan 3,8 sekuntia, kun puhutaan siis varmaankin lähemmäs 3 tonnia painavasta autosta. Celestiqissä ensimmäistä kertaa kaasupolkimen vapauttamalla voi pysäyttää auton kokonaan eli niin kutsuttu yhden polkimen malli on viety loppuun asti.

Tässä saattaa olla maailman paras sähköauto. Tässä on yksi maailman parhaista autoista.

Celestiqin rakenteesta kerrotaan jonkin verran. Näyttävän sedanin matala profiili on tullut mahdolliseksi akuston horisontaalisella sijoituksella. Alustakomponenttien määrää on saatu vähennettyä ja sitä kautta tilaa lisättyä rakentamalla alusta kuudesta suuresta alumiinilohkosta.

Celestiq on suunniteltu parrasvaloihin.

Standardina kaikki

Celestiqin edustamassa autoluokassa varustelun ja viimeistelyn taso on niin korkeaa luokkaa, että tällaisissa esittelyissä esiin nousevat tavallisesti vain säväyttävimmät yksityiskohdat. Celestiq on pullollaan hienoja yksityiskohtia, jotka liittyvät mukavuuteen, turvallisuuteen sekä silkkaan ylellisyyteen. 300 000 dollarilla saa jo kyllin silmänruokaa.

Loistoautoissa pääpaino on tavallisesti takamatkustajissa niin, että takaistuimilla on kaikkein herraskaisimmat oltavat. Nelipaikkaisen Celestiqin kohdalla on vahvasti jokaiselle jotakin, sillä kun Ultra Cruise on päällä, myös kuljettaja voi hieman vapaammin antautua loistoauton syleilyyn. Ultra Cruise on eräänlainen autopilotti, jota voi hyödyntää noin kolmella miljoonalla kilometrillä määrättyjä tieosuuksia USA:ssa ja Kanadassa. Tästä huolimatta koko kojelaudan levyinen 55-tuumainen lasinäyttö on suunniteltu siten, että etumatkustaja voi nauttia matkan aikana elokuvasta omalla screenillään, mutta kuljettaja ei näe sitä. Keskikonsolista löytyy lisäksi 11 tuuman kosketusnäyttö, takamatkustajien henkilökohtaisten näyttöjen ollessa 12,6-tuumaisia. Sisätilojen uniikeista osista ja osakokonaisuuksista 115 kappaletta on tuotettu 3D-tulostuksella. Niihin lukeutuu myös ohjauspyörä.

Celesticin loistoautoille jopa epätyypillisen loiva fastback-perä mahdollistaa reilut takatilat, myös aivan kunnollisen tavaratilan.

Iänikuisista lämmitys-/viilennyskiistoista tulee Celestiqissä loppu, sillä jokaiselle istuinpaikalle on säädettävissä oma mikroilmastonsa, jonka jokainen matkustaja saa mieleisekseen. Myös älykkään lasikaton luonnonvalon läpäisy ja himmennys ovat jokaiselle henkilökohtaisesti säädettävissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Salaperäistä

Aivan kaikkinensa emme Celestiqiä ole vielä selvästikään nähneet. 2020-luvun Standard of the World näyttäytyy hyvin mystisenä, ja voisi aavistaa, että jotain erikoista on vielä tulossa.

Celestiq antaa myös asenteille kyytiä: Amerikan autoteollisuuden kulta-ajat eivät ole ohi.

Lähteet: Cadillac, Car and Driver, Carbuzz Kuvat: Cadillac Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat