16.10.2017 Ajoneuvot GTÜ-katsastustilasto paljastaa: saksalaiset autot parhaita, korealaisilla ja ranskalaisilla vaikeaa Kolmen kärki 6-7-vuotiaissa autoissa: Porsche 911, Volkswagen Golf Sportsvan ja Suzuki SX4. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore saksalainen selvitys perustuu viiteen miljoonaan katsastukseen. Uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan, paljastuu tuoreesta saksalaisesta GTÜ-katsastustilastosta. Se perustuu viiteen miljoonaan Saksassa tehtyyn määräaikaiskatsastukseen. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaiset kärjessä Saksalaisten merkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automalit nappasivat kaikkien kokoluokkien kärkitilat nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Mercedes-Benz nappasi kärkitilan neljässä kokoluokassa, Audi kolmessa ja Porsche yhdessä luokassa. Tulokset on esitetty kaikkiaan kahdeksassa kokoluokassa ja viidessä ikäryhmässä. Näyttää siltä, että uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä ja keskikokoisten autojen vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on kärkisijoilla. Mercedes-Benz SLK Porsche 911 vähävikaisin Koko GTÜ-selvityksen kolme vähävikaisinta mallia löytyvät alle kolmevuotiaiden urheilu- ja avoautojen ryhmästä. Porsche 911 on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,89 vikaa sataa autoa kohti. Seuraavaksi parhaat ovat Porsche Boxster/Cayman (1,14) ja Mercedes-Benz SLK (1,37). Urheiluautojen hyvään sijoitukseen vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito. Muiden kokoluokkien paras on Mercedes-Benz GLA, jossa havaittiin vain 1,50 vikaa sataa autoa kohti. Toisena on Mercedes-Benz C-sarja (2,14) ja kolmantena Mercedes-Benz GLK (2,16). Eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Yhdysvalloissa valmistetusta isosta Mercedes-Benz ML -katumaasturista, 161,4 vikaa sataa autoa kohti. Vanhemmat ML-sarjan autot ovat jo kauan olleet mersun suurin murheenkryyni. Uudempi ML/GLE-mallisarja on merkittävästi laadukkaampi. Nuorimman ikäryhmän (1–3-vuotta vanhat autot) kehnoin on Renault Kangoo (20,09). Kangoo on tila-autojen ryhmässä viimeisenä neljässä ikäryhmässä. Renault Kangoo Viisi miljoonaa katsastusta GTÜ-raportin viisi miljoonaa katsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2016–30.6.2017. Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan (segmentin) mallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita lainkaan, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa A-Katsastuksen raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjaus, jarrut, kori, valot… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Sähköviat yleisiä GTÜ-tuloksissa ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (21 prosenttia) että myös pienemmät viat (17,6 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 61,4 prosenttia. Eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (25,4 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja (24,4 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (17,1 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (13,3 prosenttia). Saksassa 21 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 45,8 miljoonan henkilöauton kannasta! Yli 9,6 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on heikossa kunnossa. Porsche 911 Laatuerot näkyvät nuorimmissa Saksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,3 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. 1–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,8 prosenttia, mutta yli yhdeksänvuotiaista 30 prosenttia eli lähes joka kolmas. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi ikäryhmää Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa. Kärki- ja jumbosijojen tarkasteluun on otettu vain kuusi kokoluokkaa, sillä isojen autojen ja edustusautojen ryhmät ovat suppeat (vain 4–6 mallia) ja eri mallien vikamäärien erot niin pienet, että ne on jätetty tästä tarkastelusta pois. Näin tarkastelussa on 30 kärki- ja jumbosijaa. Mersu ohitti Toyotan Kuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Mercedes-Benz (11 kärkisijaa), toisena on Toyota (7), kolmantena Porsche (6), seuraavina Audi (4), Mazda ja Volkswagen (1). Eniten jumbosijoja keräsi Renault (7 jumbosijaa), seuraavina Citroën ja Peugeot (5), Dacia (4), Kia (3), Chevrolet, Hyundai, Mercedes-Benz, Opel, Suzuki ja Volkswagen (1). Toyotalla on ollut perinteisesti eniten kärkitiloja, mutta nyt mersu ohitti Toyotan. Toyota porskuttaa edelleen pikkuautoissa ja vanhemmissa ikäryhmissä. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokassaan 14. sijalle. Myöskään legendaarisen luotettavan Toyota Corollan perillinen Auris ei kärkitiloja hätyyttele nuoremmissa ikäryhmissä. Toyota Prius Laadun vaihtelua Herää kysymys, onko uudehkojen Toyota Priuksen ja Auriksen laatu heikentynyt vai ovatko kilpailijat kohentaneet laatuaan? Korealaiset merkit ovat sijoittuneet heikosti pikkuautojen, pienemmän keskiluokan ja katumaasturien kokoluokissa. Ranskalaisten laadunparannuskampanjat ontuvat. Esimerkiksi Citroën C4 ja C5 ovat edeltäjämalleja heikompia. Peugeot 207 CC-avoauto, Renault Kangoo ja Renault Mégane ovat häntäpäässä useissa ikäryhmissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz kohentanut laatuaan vuodesta 2007 alkaen Parikymmentä vuotta sitten Mercedes-Benzeissä alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa, esimerkkinä ensimmäisen C-sarjan (W202) Lucas-ruiskutuspumput ja E-sarjan (W211) sähköhydrauliset SBC-jarrut. Mallitulva toi ongelmia Myöskään Daimler-Chrysler -yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi Mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Alihankintaosien laadussa oli toivomisen varaa. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Epäonnistunut yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007. Kurinpalautus tuotti tulosta Sen jälkeen otettiin lusikka kauniiseen käteen. Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen uutuusmallien laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta. Daimler oppi standardoimaan komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua. Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa ja tässä katsastustilastossa, jossa Mercedes-Benz ohitti kärkitilojen määrässä Toyotan. Murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti. Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML/ GLE (W165) on noussut keskitasoa paremmaksi. Mercedes-Benz ML 1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT 4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT 8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT YLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: valmistajat Lähteet: Saksalaisen Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero (Sonderheft: Gebrauchtwagen 2018 mit GTÜ-report), 196 sivua, www.autozeitung.de, www.gtue.de https://moottori.fi/liikenne/jutut/erilaisia-tilastoja-erilaisia-vikoja-nain-luet-vikatilastoja-oikein/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autoa-ostamassa-tarkista-ainakin-nama-kohdat/ Mallikohtaiseen vikatietotilastoon on linkki www.moottori.fi -etusivulla. Artikkelia täydennetty 17.10. klo 10.30 6–7-vuotiaiden automallien taulukoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta