16.10.2017

GTÜ-katsastustilasto paljastaa: saksalaiset autot parhaita, korealaisilla ja ranskalaisilla vaikeaa

katsastusraportti
Kolmen kärki 6-7-vuotiaissa autoissa: Porsche 911, Volkswagen Golf Sportsvan ja Suzuki SX4.

Tuore saksalainen selvitys perustuu viiteen miljoonaan katsastukseen.

Uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan, paljastuu tuoreesta saksalaisesta GTÜ-katsastustilastosta. Se perustuu viiteen miljoonaan Saksassa tehtyyn määräaikaiskatsastukseen. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaiset kärjessä

Saksalaisten merkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automalit nappasivat kaikkien kokoluokkien kärkitilat nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Mercedes-Benz nappasi kärkitilan neljässä kokoluokassa, Audi kolmessa ja Porsche yhdessä luokassa. Tulokset on esitetty kaikkiaan kahdeksassa kokoluokassa ja viidessä ikäryhmässä.

Näyttää siltä, että uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä ja keskikokoisten autojen vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on kärkisijoilla.

GTU 2017
Mercedes-Benz SLK

Porsche 911 vähävikaisin

Koko GTÜ-selvityksen kolme vähävikaisinta mallia löytyvät alle kolmevuotiaiden urheilu- ja avoautojen ryhmästä. Porsche 911 on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,89 vikaa sataa autoa kohti. Seuraavaksi parhaat ovat Porsche Boxster/Cayman (1,14) ja Mercedes-Benz SLK (1,37).

Urheiluautojen hyvään sijoitukseen vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito.

Muiden kokoluokkien paras on Mercedes-Benz GLA, jossa havaittiin vain 1,50 vikaa sataa autoa kohti. Toisena on Mercedes-Benz C-sarja (2,14) ja kolmantena Mercedes-Benz GLK (2,16).

Eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Yhdysvalloissa valmistetusta isosta Mercedes-Benz ML -katumaasturista, 161,4 vikaa sataa autoa kohti. Vanhemmat ML-sarjan autot ovat jo kauan olleet mersun suurin murheenkryyni. Uudempi ML/GLE-mallisarja on merkittävästi laadukkaampi.

Nuorimman ikäryhmän (1–3-vuotta vanhat autot) kehnoin on Renault Kangoo (20,09). Kangoo on tila-autojen ryhmässä viimeisenä neljässä ikäryhmässä.

GTU 2017
Renault Kangoo

Viisi miljoonaa katsastusta

GTÜ-raportin viisi miljoonaa katsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2016–30.6.2017. Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan (segmentin) mallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita lainkaan, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan.

Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa A-Katsastuksen raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjaus, jarrut, kori, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.

Sähköviat yleisiä

GTÜ-tuloksissa ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (21 prosenttia) että myös pienemmät viat (17,6 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 61,4 prosenttia.

Eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (25,4 prosenttia).

Toiseksi eniten vikoja (24,4 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (17,1 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (13,3 prosenttia).

Saksassa 21 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 45,8 miljoonan henkilöauton kannasta! Yli 9,6 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on heikossa kunnossa.

katsastusraportti
Porsche 911

Laatuerot näkyvät nuorimmissa

Saksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,3 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. 1–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,8 prosenttia, mutta yli yhdeksänvuotiaista 30 prosenttia eli lähes joka kolmas.

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi ikäryhmää

Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa.

Kärki- ja jumbosijojen tarkasteluun on otettu vain kuusi kokoluokkaa, sillä isojen autojen ja edustusautojen ryhmät ovat suppeat (vain 4–6 mallia) ja eri mallien vikamäärien erot niin pienet, että ne on jätetty tästä tarkastelusta pois. Näin tarkastelussa on 30 kärki- ja jumbosijaa.

Mersu ohitti Toyotan

Kuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Mercedes-Benz (11 kärkisijaa), toisena on Toyota (7), kolmantena Porsche (6), seuraavina Audi (4), Mazda ja Volkswagen (1).

Eniten jumbosijoja keräsi Renault (7 jumbosijaa), seuraavina Citroën ja Peugeot (5), Dacia (4), Kia (3), Chevrolet, Hyundai, Mercedes-Benz, Opel, Suzuki ja Volkswagen (1).

Toyotalla on ollut perinteisesti eniten kärkitiloja, mutta nyt mersu ohitti Toyotan. Toyota porskuttaa edelleen pikkuautoissa ja vanhemmissa ikäryhmissä. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokassaan 14. sijalle.

Myöskään legendaarisen luotettavan Toyota Corollan perillinen Auris ei kärkitiloja hätyyttele nuoremmissa ikäryhmissä.

GTU 2017
Toyota Prius

Laadun vaihtelua

Herää kysymys, onko uudehkojen Toyota Priuksen ja Auriksen laatu heikentynyt vai ovatko kilpailijat kohentaneet laatuaan? Korealaiset merkit ovat sijoittuneet heikosti pikkuautojen, pienemmän keskiluokan ja katumaasturien kokoluokissa.

Ranskalaisten laadunparannuskampanjat ontuvat. Esimerkiksi Citroën C4 ja C5 ovat edeltäjämalleja heikompia. Peugeot 207 CC-avoauto, Renault Kangoo ja Renault Mégane ovat häntäpäässä useissa ikäryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz kohentanut laatuaan vuodesta 2007 alkaen

Parikymmentä vuotta sitten Mercedes-Benzeissä alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa, esimerkkinä ensimmäisen C-sarjan (W202) Lucas-ruiskutuspumput ja E-sarjan (W211) sähköhydrauliset SBC-jarrut.

Mallitulva toi ongelmia

Myöskään Daimler-Chrysler -yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi Mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Alihankintaosien laadussa oli toivomisen varaa. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Epäonnistunut yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007.

Kurinpalautus tuotti tulosta

Sen jälkeen otettiin lusikka kauniiseen käteen. Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen uutuusmallien laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta.

Daimler oppi standardoimaan komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua. Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa ja tässä katsastustilastossa, jossa Mercedes-Benz ohitti kärkitilojen määrässä Toyotan.

Murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti. Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML/ GLE (W165) on noussut keskitasoa paremmaksi.

GTU 2017
Mercedes-Benz ML

1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTU 2017 1–3-vuotiaat

4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTU 2017 4–5-vuotiaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTU 2017 6–7-vuotiaat

8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTU 2017 8–9-vuotiaat

YLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTU 2017 yli-9-vuotiaatTeksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: valmistajat

Lähteet: Saksalaisen Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero (Sonderheft: Gebrauchtwagen 2018 mit GTÜ-report), 196 sivua, www.autozeitung.de, www.gtue.de

Artikkelia täydennetty 17.10. klo 10.30 6–7-vuotiaiden automallien taulukoilla.​

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat