9.1.2023 Ajoneuvot Hankook iON -rengasperhe vastaa sähköautojen erityisvaatimuksiin myös talvella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankook esitteli iON-rengasperheen tänä vuonna erityisesti sähköautojen vaatimuksiin. Suunnittelun pääpaino on ollut energiatehokkuudessa ja hiljaisuudessa. Autojen sähköistyminen näkyy myös rengasalalla, jossa käydään keskustelua siitä, tarvitsevatko sähköautot erikseen suunniteltuja renkaita. Hankookin mielestä vastaus on kyllä, sillä sähköautojen erityispiirteet vaikuttavat myös renkaiden suunnitteluun. Tänä vuonna esitelty Hankook iON -rengasperhe käsittää alkuvaiheessa kesä- ja kitkarenkaat. Brändi nähdään myös Formula E -sähkökilpureiden renkaissa tästä kaudesta alkaen, sillä moottoriurheilusarjan rengasvalmistaja vaihtuu osana muita muutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasapainoiluaRenkaiden suunnittelusta keskusteltaessa tulee nopeasti selväksi, että eri ominaisuudet ovat usein ristiriidassa toistensa kanssa. Hankook on pyrkinyt ratkaisemaan näitä haasteita osin painottamalla sähköautojen kohdalla eri asioita, osin tutkimalla uusia materiaaleja. Erityisesti uusiutuvat materiaalit ja kierrätysmateriaalit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi uuden polven renkaita suunniteltaessa. Myös valmistuksen ja renkaan parempi ympäristöystävällisyys ovat olleet suunnittelun lähtökohtia.Sähköautojen energiatehokkuuden kannalta tärkeää vierintävastusta on laskettu ensisijaisesti vähentämällä renkaan painoa jopa kilogrammalla. Uusien materiaalien ansiosta pinnan kulutuskestävyys on kasvanut, jolloin renkaan kuvioon on tarvittu vähemmän materiaalia. Renkaan kuvion vakautta on pyritty parantamaan kasvattamalla silikan (piioksidin) osuutta rengasseoksessa, mikä puolestaan on vaatinut sekoitusprosessin kehittämistä. Toisaalta sähköautojen vääntö on vaatinut enemmän luontaisia resiinejä, jotta rengas ei kulu niin voimakkaasti. Sähköautojen korkeampaa massaa varten renkaaseen kohdistuvan painon jakautumista on optimoitu ja rengas pitää paremmin muotonsa aramidkuitujen ansiosta.Hankookin mukaan renkaan kuvio on suunniteltu myös ilmanvastus huomioiden ja aerodynaamisuutta on mietitty myös renkaan kylkitekstien kohdalla. Rengasmelu on entistä voimakkaammassa roolissa sähköautoissa, joten iON-renkaissa on ääntä vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolella. Myös aerodynaaminen optimointi vähentää renkaasta aiheutuvaa melua.Lyhyesti kokeiltunaHankookin järjestämässä koeajotapahtumassa kokeiltiin iON evo -kesärenkaan ominaisuuksia itävaltalaisessa arkiliikenteessä eri sähköautoilla. Ilman suoranaista vertailua renkaan ominaisuuksia on vaikea erottaa auton ominaisuuksista, mutta renkaan käytös oli vakaata ja sen rengasmelu oli ainakin sileällä alppitiestöllä hyvä.Hankook iON Winter -kitkarenkaaseen tutustuttiin erillisellä märkäjarrutuskokeella suljetulla testialueella Testitilanteessa rengas käyttäytyi ainakin välittömiä kilpakumppaneitaan vakaammin talvirenkaalle hankalassa tilanteessa.Hankook iON -renkaiden koot ovat alussa 18–22 tuumaa. Tehtaan mukaan myös nastarengasvaihtoehtoja tutkitaan lähivuosille kaikkein suosituimmista kokoluokista. Lisäksi rengas on eri autovalmistajien ensiasennusrengas.Lähde ja kuvat: Hankook Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?