9.1.2023 Ajoneuvot Hankook iON -rengasperhe vastaa sähköautojen erityisvaatimuksiin myös talvella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankook esitteli iON-rengasperheen tänä vuonna erityisesti sähköautojen vaatimuksiin. Suunnittelun pääpaino on ollut energiatehokkuudessa ja hiljaisuudessa. Autojen sähköistyminen näkyy myös rengasalalla, jossa käydään keskustelua siitä, tarvitsevatko sähköautot erikseen suunniteltuja renkaita. Hankookin mielestä vastaus on kyllä, sillä sähköautojen erityispiirteet vaikuttavat myös renkaiden suunnitteluun. Tänä vuonna esitelty Hankook iON -rengasperhe käsittää alkuvaiheessa kesä- ja kitkarenkaat. Brändi nähdään myös Formula E -sähkökilpureiden renkaissa tästä kaudesta alkaen, sillä moottoriurheilusarjan rengasvalmistaja vaihtuu osana muita muutoksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasapainoilua Renkaiden suunnittelusta keskusteltaessa tulee nopeasti selväksi, että eri ominaisuudet ovat usein ristiriidassa toistensa kanssa. Hankook on pyrkinyt ratkaisemaan näitä haasteita osin painottamalla sähköautojen kohdalla eri asioita, osin tutkimalla uusia materiaaleja. Erityisesti uusiutuvat materiaalit ja kierrätysmateriaalit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi uuden polven renkaita suunniteltaessa. Myös valmistuksen ja renkaan parempi ympäristöystävällisyys ovat olleet suunnittelun lähtökohtia. Sähköautojen energiatehokkuuden kannalta tärkeää vierintävastusta on laskettu ensisijaisesti vähentämällä renkaan painoa jopa kilogrammalla. Uusien materiaalien ansiosta pinnan kulutuskestävyys on kasvanut, jolloin renkaan kuvioon on tarvittu vähemmän materiaalia. Renkaan kuvion vakautta on pyritty parantamaan kasvattamalla silikan (piioksidin) osuutta rengasseoksessa, mikä puolestaan on vaatinut sekoitusprosessin kehittämistä. Toisaalta sähköautojen vääntö on vaatinut enemmän luontaisia resiinejä, jotta rengas ei kulu niin voimakkaasti. Sähköautojen korkeampaa massaa varten renkaaseen kohdistuvan painon jakautumista on optimoitu ja rengas pitää paremmin muotonsa aramidkuitujen ansiosta. Hankookin mukaan renkaan kuvio on suunniteltu myös ilmanvastus huomioiden ja aerodynaamisuutta on mietitty myös renkaan kylkitekstien kohdalla. Rengasmelu on entistä voimakkaammassa roolissa sähköautoissa, joten iON-renkaissa on ääntä vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolella. Myös aerodynaaminen optimointi vähentää renkaasta aiheutuvaa melua. Lyhyesti kokeiltuna Hankookin järjestämässä koeajotapahtumassa kokeiltiin iON evo -kesärenkaan ominaisuuksia itävaltalaisessa arkiliikenteessä eri sähköautoilla. Ilman suoranaista vertailua renkaan ominaisuuksia on vaikea erottaa auton ominaisuuksista, mutta renkaan käytös oli vakaata ja sen rengasmelu oli ainakin sileällä alppitiestöllä hyvä. Hankook iON Winter -kitkarenkaaseen tutustuttiin erillisellä märkäjarrutuskokeella suljetulla testialueella Testitilanteessa rengas käyttäytyi ainakin välittömiä kilpakumppaneitaan vakaammin talvirenkaalle hankalassa tilanteessa. Hankook iON -renkaiden koot ovat alussa 18–22 tuumaa. Tehtaan mukaan myös nastarengasvaihtoehtoja tutkitaan lähivuosille kaikkein suosituimmista kokoluokista. Lisäksi rengas on eri autovalmistajien ensiasennusrengas. Lähde ja kuvat: Hankook Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku