9.1.2023

Hankook iON -rengasperhe vastaa sähköautojen erityisvaatimuksiin myös talvella

Hankook iON sähköauto rengas talvirengas kitkarengas nastarengas kesärengas

Hankook esitteli iON-rengasperheen tänä vuonna erityisesti sähköautojen vaatimuksiin. Suunnittelun pääpaino on ollut energiatehokkuudessa ja hiljaisuudessa.

Autojen sähköistyminen näkyy myös rengasalalla, jossa käydään keskustelua siitä, tarvitsevatko sähköautot erikseen suunniteltuja renkaita. Hankookin mielestä vastaus on kyllä, sillä sähköautojen erityispiirteet vaikuttavat myös renkaiden suunnitteluun. Tänä vuonna esitelty Hankook iON -rengasperhe käsittää alkuvaiheessa kesä- ja kitkarenkaat. Brändi nähdään myös Formula E -sähkökilpureiden renkaissa tästä kaudesta alkaen, sillä moottoriurheilusarjan rengasvalmistaja vaihtuu osana muita muutoksia.

Hankook iON sähköauto rengas talvirengas kitkarengas nastarengas kesärengas

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tasapainoilua

Renkaiden suunnittelusta keskusteltaessa tulee nopeasti selväksi, että eri ominaisuudet ovat usein ristiriidassa toistensa kanssa. Hankook on pyrkinyt ratkaisemaan näitä haasteita osin painottamalla sähköautojen kohdalla eri asioita, osin tutkimalla uusia materiaaleja. Erityisesti uusiutuvat materiaalit ja kierrätysmateriaalit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi uuden polven renkaita suunniteltaessa. Myös valmistuksen ja renkaan parempi ympäristöystävällisyys ovat olleet suunnittelun lähtökohtia.

Hankook iON sähköauto rengas talvirengas kitkarengas nastarengas kesärengas

Sähköautojen energiatehokkuuden kannalta tärkeää vierintävastusta on laskettu ensisijaisesti vähentämällä renkaan painoa jopa kilogrammalla. Uusien materiaalien ansiosta pinnan kulutuskestävyys on kasvanut, jolloin renkaan kuvioon on tarvittu vähemmän materiaalia. Renkaan kuvion vakautta on pyritty parantamaan kasvattamalla silikan (piioksidin) osuutta rengasseoksessa, mikä puolestaan on vaatinut sekoitusprosessin kehittämistä. Toisaalta sähköautojen vääntö on vaatinut enemmän luontaisia resiinejä, jotta rengas ei kulu niin voimakkaasti. Sähköautojen korkeampaa massaa varten renkaaseen kohdistuvan painon jakautumista on optimoitu ja rengas pitää paremmin muotonsa aramidkuitujen ansiosta.

Hankook iON sähköauto rengas talvirengas kitkarengas nastarengas kesärengas

Hankookin mukaan renkaan kuvio on suunniteltu myös ilmanvastus huomioiden ja aerodynaamisuutta on mietitty myös renkaan kylkitekstien kohdalla. Rengasmelu on entistä voimakkaammassa roolissa sähköautoissa, joten iON-renkaissa on ääntä vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolella. Myös aerodynaaminen optimointi vähentää renkaasta aiheutuvaa melua.

Lyhyesti kokeiltuna

Hankookin järjestämässä koeajotapahtumassa kokeiltiin iON evo -kesärenkaan ominaisuuksia itävaltalaisessa arkiliikenteessä eri sähköautoilla. Ilman suoranaista vertailua renkaan ominaisuuksia on vaikea erottaa auton ominaisuuksista, mutta renkaan käytös oli vakaata ja sen rengasmelu oli ainakin sileällä alppitiestöllä hyvä.

Hankook iON sähköauto rengas talvirengas kitkarengas nastarengas kesärengas

Hankook iON Winter -kitkarenkaaseen tutustuttiin erillisellä märkäjarrutuskokeella suljetulla testialueella Testitilanteessa rengas käyttäytyi ainakin välittömiä kilpakumppaneitaan vakaammin talvirenkaalle hankalassa tilanteessa.

Hankook iON -renkaiden koot ovat alussa 18–22 tuumaa. Tehtaan mukaan myös nastarengasvaihtoehtoja tutkitaan lähivuosille kaikkein suosituimmista kokoluokista. Lisäksi rengas on eri autovalmistajien ensiasennusrengas.

Lähde ja kuvat: Hankook Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat