Ajoneuvot | Moottoripyörät | 23.9.2019

Honda Africa Twin kasvaa ja uudistuu – tätä on luvassa kaudelle 2020

Hondan suuri seikkailupyörä Africa Twin saa ensi vuodeksi isomman 1100-kuutioisen moottorin ja kattavan elektroniikkapaketin.

Jaa artikkeli

Honda CRF1000 Africa Twin lanseerattiin 2016 ja se koki ensimmäisen mallipäivityksen kaudelle 2018. Yhteensä CRF1000 Africa Twin -pyöriä on tähän mennessä myyty yli 87 000 kappaletta.

Ensi kauden päivitys on selvästi kattavampi, sillä se pitää sisällään mm. uuden kevyemmän rungon, kaventuneet rally-tyyppiset katteet, isomman moottorin sekä kattavat elektroniset ajoavustimet.

Varustetaso paranee

Kaikissa Africa Twin -versioissa on jatkossa vakionopeussäädin vakiovarusteena. Mittaristona on 6,5 tuuman väri-TFT-kosketusnäyttömittaristo Apple Car Play -valmiudella sekä bluetooth-liitäntämahdollisuudella. Kosketusnäytön käyttö onnistuu ajohanskoja riisumatta.

Honda CRF1000 Africa Twin

Elektroniikkapäivityksen keskuksena on kiihtyvyyksiäkuudella eri akselilla mittaava ajohallintayksikkö, joka mahdollistaa eri ajo-ohjelmien (tour, urban, gravel, offroad) ja sutimiseneston lisäksi kaarre-ABS-jarrut, keulimiseneston, takapään nousun eston ja DCT-mallien kaarreajon hallintajärjestelmät.

Esivalittujen ajo-ohjelmien lisäksi kuljettajan säädettävissä on kaksi moottorinohjauksen esiasetusapaikkaa, joihin kuljettaja voi tallentaa haluamansa kaasuun reagoinnin, ABS-jarrujen toiminnon sekä keulimisen- ja luistoneston yhdistelmät. Lisäksi suuntavilkuissa on nyt automaattipalautus sekä hätäjarrutustoiminto.

Rungon ja ergonomian uudistuksissa on kiinnitetty erityistä huomiota maastoajo-ominaisuuksiin.

Tuulilasi on aikaisempaa matalampi ja ohjaustanko on 22,5 millimetriäkorkeammalla. Pyörän takaosan muotoilu on aikaisempaa kapeampi ja satulaa on kavennettu peräti 40 millimetriä.

Pitkäiskuisempi ja vääntävämpi moottori

Moottorin iskutilavuutta on kasvatettu 998 kuutiosenttimetristä 1084 kuutiosenttimetriin lisäämällä kaksisylinterisen rivimoottorin iskunpituutta kuusi millimetriä.

Huipputeho on noussut 75 kilowattiin (102 hv) ja vääntömomentti 105 newtonmetriin. Uusien Euro5-normien täyttämiseksi moottori on saanut uudet sylinterikannet, venttiiliajoitusta ja -nostoa on muokattu sekä kaasuläppärunko ja pakoputkisto uudistettu. Vaihteiston välityksiä on tihennetty.

Moottori on kasvaneesta iskutilavuudestaan huolimatta keventynyt samalla 2,5 kiloa ja ajovalmiin pyörän paino on alentunut neljä kilogrammaa. Sähköinen quickshifter-vaihdeavustin on saatavana lisävarusteena kuten aiemminkin.

Honda CRF1000 Africa Twin

Manuaalivaihteisen version lisäksi tarjolla on aiempaan tapaan DCT-kaksoiskytkimellä varustettu malli. Honda on myynyt Euroopassa jo yli 100.000 DCT-vaihdelaatikolla olevaa moottoripyörää sen jälkeen kun se tuli ensimmäisen kerran markkinoille vuonna 2009. Viime vuonna jo lähes puolet (48%) kaikista niistä Honda-moottoripyöristä, joissa DCT on optiona, myytiin DCT-vaihteistolla.

Hondan DCT-vaihteisto mahdollistaa super-nopeat, saumattomat vaihtotapahtumat sekä vapauttaa kuljettajan keskittymisen muihin ajamisen kannalta tärkeisiin asioihin. Uutena piirteenä Honda CRF1100 Africa Twin mallin 6-vaihteisessa DCT-vaihteistossa on myös kaarreajon tunnistus. Tunnistuksen avulla DCT pystyy paremmin päättämään oikean vaihtohetken, eikä vaihtaminen tapahdu esim. keskellä kaarretta.

Honda CRF1100 Africa Twin

Honda CRF1000 Africa Twin

Moottori: 4-tahtinen nestejäähdytetty kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 1084 cc
Teho: 75 kW (102 hv) / 7500 r/min
Vääntö: 105 Nm / 6250 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 850/870 mm (lisävarusteena matala istuin 825 mm ja korkea istuin 895 mm)
Tankin tilavuus: 18,8 litraa
Paino tankattuna 226 kg (DCT 236 kg)

Hinnat:
Honda CRF1100 Africa Twin 20 780 €
Honda CRF1100 Africa Twin DCT 22 520 €

Jaa artikkeli

Keskustelu