5.10.2016 Ajoneuvot Honda CBR1000RR Fireblade SP – lisää voimaa ja elektroniikkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda juhlistaa Firebladen 25-vuotista taivalta nostamalla moottorin tehoa 11 hevosvoimaa ja vähentämällä painoa 15 kiloa. Hondan mukaan uuden SP-mallin kehittelyssä on ollut kolme johtoajatusta: enemmän voimaa, vähemmän painoa ja lisää elektroniikkaa. Tehon ja painon muutokset eivät ole marginaalisia, vaan teho-paino -suhteen kerrotaan parantuneen peräti 14 prosenttia. Suurimmat muutokset ovat kuitenkin elektroniikkapuolella. Tähän asti askeettisena tunnettu Fireblade saa kerralla edistykselliset ajohallintajärjestelmät ja kuljettajan valittavat tehokartat. Elektroniset ajoavustimet on mahdollistanut sähköisen ”Throttle by Wire” -kaasun käyttöönotto. Kuljettajan valittavissa on kolme eri tehokarttaa. Varustukseen kuuluvat kaarre-ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimisenestojärjestelmät. Kuljettaja voi myös sovittaa mittariston näytön haluamakseen kolmesta vaihtoehdosta: Street, Circuit ja Mechanic. Vaihteiden vaihtoa helpottaa vaihdeavustin eli Quickshifter. Jousituksena on Öhlinsin semiaktiivinen järjestelmä, jossa etuteleskoopit ovat mallia NIX30 ja takapamppuna on TTX36. Painoa on säästetty mm. käyttämällä erikoismateriaaleja sekä optimoimalla rakennepaksuuksia. Käyttämällä magnesiumia moottorin rakenteissa, on painoa säästynyt kaksi kiloa. Titaanipakoputkisto puolestaan - painonsäästön lisäksi - parantaa myös pyörän painopistettä. Suurin osa painonsäästöstä tulee erittäin pienistä asioista, kuten 300 gramman kevennys rungon seinämäpaksuuksia ohentamalla. Jos nämäkään speksit eivät riitä, on tarjolla myös erikoismalli CBR1000RR Fireblade SP2. Siitä on saatu vieläkin kevyempi käyttämällä Marchesinin vanteita. Inertiavoimien kerrotaan vähentyneen etupyörässä 18 prosenttia ja takana yhdeksän prosenttia perus-SP-malliin verrattuna. Moottori on saanut monia pikku parannuksia, mm. halkaisijaltaan millin suuremmat imuventtiillit ja puolitoista milliä suuremmat pakoventtiilit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CBR1000RR Fireblade SP Teho: 191 hv (141 kW) / 13 000 r/min Vääntö: 116 Nm / 11 000 r/min Istuinkorkeus: 820 mm Akseliväli: 1404 mm Paino tankattuna: 195 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?