4.3.2023

Honda Clarityn seuraaja on vetykäyttöinen ja ladattava CR-V – tuotantoon jo ensi vuonna

Honda toteuttaa tulevan vetyautosukupolvensa yhteistyössä General Motorsin kanssa, ja järjestelmän tuotantokustannuksia on saatu laskettua reippaasti. Korimallikin on trendikäs ja saavutettavuus paranee jonkin verran, mutta edelleen ollaan kaukana massatuotannosta.

Honda ja Toyota ovat kilpailleet pitkään vaihtoehtoisten voimanlähdemuotojen saralla. Molemmat ovat hybridiautojen uranuurtajia, ja molemmat ovat myös pitkään kehittäneet vetyautoa. Toyotalta on nähty kaksi erillistä sukupolvea neliovista ja viistoperäistä Miraita, Hondalta puolestaan niin ikään kaksi sukupolvea hyvin samantyyppistä vetyautoa, Claritya. Honda lopetti toisen polven Clarityn tuotannon Japanissa vuonna 2021, samana vuonna, jolloin Toyota vasta aloitti toisen polven Mirain tuotannon. Molempia on valmistettu vuosittain keskimäärin reilun 2 000 yksilön tahdilla.

Honda Clarity Fuel Cell tankkausasemalla. Claritya valmistettiin aikanaan myös täyssähköisenä ja bensiinimoottorisena lataushybridinä.

Honda ei siis tällä hetkellä tarjoa vetyautoa, ja viimeisin Clarity Fuel Cell'kin oli saatavilla ainoastaan liisattuna, vain ja ainoastaan muutamilta Honda-jälleenmyyjiltä eteläisen Kalifornian alueella. Tuleva, CR-V -katumaasturiin perustuva vety-Honda tullaan valmistamaan Japanin sijaan Ohion Performance Manufacturing Centerissä, ja se tulee saataville laajemmin Pohjois-Amerikassa sekä vientituotteena myös Japanissa. Tuotantoon Hondan uuden vetyauton, työnimeltään FCEV:een, on määrä edetä vuonna 2024, ja vuodesta 2025 tuotantomäärä aiotaan asettaa 2 000:een yksilöön per vuosi.

Clarity oli ulkonäöltäänkin huomiotaherättävän futuristinen. Tämä tuo mieleen monet takavuosien täyssähköautot...

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetypolttokennojärjestelmä reippaasti halvempi valmistaa

Honda ja General Motors valmistavat CR-V:n vetypolttokennojärjestelmän yhteisessä Fuel Cell System Manufacturing Centerissä Michiganissa. Yhteistyössä kehitettyä järjestelmää valmistetaan 2 000 kappaleen vuositahdilla, joten CR-V -tuotanto nielee jokaisen yksikön. Vuoteen 2030 mennessä Hondan suunnitelmissa on nostaa vetyvoimalinjojen tuotantomäärä jo 60 000:een vuodessa. Tavoitteena on saada vetypolttokennoauton käytöstä yhtä vaivatonta ja saman hintaista kuin dieselauton.

Tältä näyttää uuden sukupolven Honda FCEV:n pellin alla.

Honda ja GM ovat yhteistyössä myös akkusähköautojen parissa. Acura ZDX:n, ensimmäisen Honda-konsernin sähköauton GM:n Ultium-pohjarakenteella, on määrä tulla julki lähiaikoina.

Vetykäyttöinen CR-V tulee olemaan eräänlainen ladattava hybridi, sillä sitä voi ladata pienehköä matkaa varten töpselistä, ja latauspistoketta voi käyttää myös toisinpäin, virran ulosottoon. Yksinkertaistetusti CR-V:n vetypolttokennojärjestelmä tulee koostumaan kolmesta osasta. Takaa löytyy kaksi vetysäiliötä. Keskellä takaistuinten alla on ajoakusto. Konepellin alla puolestaan toimivat itse polttokenno, joka tuottaa sähköa akustolle sekä sähkömoottori, joka pyörittää akkuvirralla etupyöriä.

Asetelma ei ole tältä osin juurikaan muuttunut Clarity Fuel Cell'iin verrattuna. Sen sijaan vetypolttokennojärjestelmä on Hondan mukaan parantunut huomattavasti edellispolveen verrattuna. Järjestelmän valmistaminen maksaa peräti kaksi kolmasosaa aiempaa vähemmän, kiitos muun muassa muutosten elektrodien valmistukseen käytettävissä materiaaleissa sekä jonkin verran suurempien tuotantomäärien. Järjestelmä on myös ainakin kaksi kertaa aiempaa kestävämpi sekä nopeampi käynnistymään pakkasella.

Tämän enempää Honda ei ole tässä vaiheessa valmis uuden sukupolven polttokennojärjestelmästään avautumaan. Lisätietoja on kuitenkin lupa melko pian odottaa, sillä tuotannon aloitus lähestyy kovaa vauhtia. Milloinkohan Eurooppa mahtaa ensimmäisen vetykäyttöisen Hondansa nähdä?

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Honda, Car and Driver Kuvat: Honda

Luetuimmat