10.2.2024

Huutokauppahelmet – Alpine A110 1300VC ja kevyttä laittoa

Alpine A110 1300VC huutokauppa

Klassinen urheiluauto ja rallilegenda Alpine A110 sopii kenen tahansa autoharrastajan talliin. Tämä yksilö tosin kaipaa pientä laittoa.

Alpine A110 ei sinänsä juuri esittelyä kaipaa urheiluautoista kiinnostuneiden keskuudessa. Jean Rédélén perustama Alpine lainasi Renaultin komponentteja urheiluautounelmiensa toteuttamiseen. Kevyt urheiluautot keräsivät menestystä myös rallitaipaleilla, sillä A110 voitti 1973 ensimmäistä kertaa järjestetyn WRC-mestaruuden valmistajien sarjassa ja autolla otettiin 1-2-3 Monte Carlossa peräti kahtena vuonna.

Alpine A110 1300VC huutokauppa

Lopulta kasvavat tehovaatimukset päättivät A110:n aktiivisen kilpauran, mutta autoista pidetään  Vaikka Alpinen tarina jatkui vielä tovin A110:n jälkeen, jäi auto historiaan erityisenä tapauksena.

Alpine A110 1300VC huutokauppa

Tämän takia Alpinen paluusta kuiskuteltiin Renaultilla pitkään ja paluu tapahtui juuri uuden A110:n muodossa. Lisäksi Renault Sportin ja uuden Alpinen toiminta on keskittynyt voimakkaasti Dieppen tehtaalle, josta alkuperäiset Alpinet suurelta osin rullasivat ulos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1972 Alpine A110 1300VC

Antwerpenissä listattu vuoden 1972 Alpine A110 luottaa 1,3-litraiseen neloskoneeseen, josta saadaan 68 hevosvoimaa. Viisivaihteisen manuaalin kautta ne suunnataan taka-akselille.

Alpine A110 1300VC huutokauppa

Oikeaoppisesti sininen auto on koristeltu Alpine Renault -merkinnöillä ja kilpahenkisin tarroin. Autolla on ajettu mittarin mukaan 28 179 kilometriä, mutta tietojen mukaan mittari on pyörähtänyt ainakin kerran ympäri, merkiten 128 179 kilometrin ajomäärää.

Auto on katsastettu viimeksi 2011, jolloin leima saatiin huomautuksitta. 2013 autosta on kuntoraportti. Auton akku on jo vaihdettu viiden vuoden seisomisen jälkeen, mutta autolle suositellaan huoltoa ennen käyttöä. Sininen maalipinta on hiukan halkeillut.

Alpine A110 1300VC huutokauppa

Auton mukana tulee ohjekirja ja palosammutin. Autossa on Michelinin ja Ceatin sekarengastus 13-tuumaisilla vanteilla. Varusteluun kuuluu puinen ohjauspyörä, joutsenkaulainen kartanlukuvalo sekä kohdevalo.

Onko tallissa tilaa kevyelle sportille tai klassikkokisoihin kelpaavalle raaserille?

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat