Porsche 991 R – RM Sotheby's

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 27.2.2021

Huutokauppahelmet – Porsche 991 R

Porsche 991 R keräsi valmistajansa ajamisen nautinnon kannalta kauneimmat ja parhaimmat palat yhteen pakettiin. Nyt olisi aika ajaa.

Porsche 991 R juontaa juurensa oikeastaan saman sukupolven GT3 RS -mallin julkaisuun. Oikeasti kyseessä on 911 R, mutta sillä nimityksellä tämän tuoreen version voi sekoittaa esimerkiksi valmistajan 1960-luvulla valmistamaan malliin. Siksi käytämme tässä yhteydessä termiä 991 R sen perustana toimivan 911-sukupolven mukaan.

2016 911 R – RM Sotheby's

Joka tapauksessa aiemmin vihjattu GT3 RS -kytkös on selkeä. Vuonna 2003 Porsche julkisti  996-sukupolvessa ensimmäistä kertaa 911 GT3 RS -mallin, mutta vielä hyvin rajoitettuna eränä. 

Seuraavan 997-sukupolven aikana GT3 RS nousi erittäin rakastetuksi rataleluksi. Tuo malli luotti robottivaihteistojen aikakautena vielä kuusipykäläiseen käsivalintaiseen vaihteistoon ja jätti kaiken työn kuljettajalle – se priorisoi ajamisen nautintoa kierrosajankin uhalla. 

2016 Porsche 911 R – RM Sotheby's

Seuraavan sukupolven 991 GT3 RS hylkäsi vuonna 2015 esittelynsä yhteydessä käsivalintaisen vaihteiston vaihtoehdon kokonaan – uutuus oli saatavilla vain kaksoiskytkinvaihteistolla, jota Porsche kutsuu saksaksi samalla nimellä: Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Tämä sai monet merkin innokkaat ihailijat pahoittamaan mielensä, sillä kaipuu käsin tehtävään työhön oli kova.

Stuttgartin tamma kuunteli kansaa ja Geneven autonäyttelyssä julkaistiin jo 2016 rajoitetun erän erikoismalli. Porsche 911 R, tai toisin 991 R, sai GT3 RS -mallin moottorin manuaalivaihteistoon paritettuna. 

Kori oli kuitenkin selvästi sulavalinjaisempi ilman suurta takasiipeä ja massiivisia ilmanottoaukkoja. Auto erosi myös alustan ja ohjauksen osalta GT3 RS -mallista.

2016 Porsche 911 R – RM Sotheby's

2016 Porsche 991 R – RM Sotheby’s

Vuosimallin 2016 Porsche 991 R huutokaupataan verkon yli Sveitsistä sunnuntaina 28. helmikuuta 2021 ja huutaminen on kirjoitushetkelläkin käynnissä. Hinta-arvioksi on asetettu 330 000 – 380 000 Sveitsin frangia, eli paikallisessa rahassa 298 000 – 343 000 euroa. Se on selvästi enemmän kuin auton myyntihinta uutena.

2016 Porsche 991 R – RM Sotheby's

Tavallisesti 991 R oli aina maalattu valkoiseksi tai hopeiseksi ja varustettu vihrein tai punaisin teipin, mutta pieni joukko tilaajista pyysi autoon jonkin erikoisvärin. Porsche Exclusive tarjosi tässäkin tapauksessa värivalinnan mahdollisuuden sekä paljon muutakin yksilöimisvaihtoehtoja.

Tämän valmistusnumerolla 401 kulkevan autoyksilön ensimmäinen, ja toistaiseksi, ainoa omistaja halusi erään Porschen suosituimmista erikseen tilattavista värisävyistä: vaaleansinisen Gulf Bluen. Autourheilukansalle ei tarvinne selittää mihin tuo sävy juontaa juurensa, mutta pienenä vihjeenä kyseessä on eräs perinteikäs öljy-yhtiö. 

2016 Porsche 911 R – RM Sotheby's

Auton varusteluun kuuluivat ruskealla nahalla ja pepitaruutukankaalla verhoillut urheiluistuimet, joiden tunnelma kuljettaa kaipuun 60- ja 70-lukujen Porsche 911 -malleihin. Lisävarustelistalta on valittu perinteinen kevyempi vauhtipyörä, 90-litran polttoainetankki, Bosen äänentoistojärjestelmä, korin väriin maalatut helmat, alumiinista valmistettu polttoainetankin korkki, lisää nahkapintaa sisätiloihin sekä reilusti yli 10 000 euron verran muita pieniä yksilöintivalintoja. 

Autoa on huollettu vain yhden ainoan kerran Lausannen Porsche Centerissä. Tuolloin, tammikuussa 2019, autolla oli ajettu 2 677 kilometriä – sittemmin mittariin on kertynyt vain 200 kilometriä lisää. Näin ollen auto on syytäkin myydä eteenpäin.

2016 Porsche 911 R – RM Sotheby's

Tämä on kuitenkin suunniteltu Porschen huippuosaamisella tarjoamaan täydellistä ajonautintoa kuljettajalleen, ja toistaiseksi työ on valunut pitkälti hukkaan. Nyt olisi vihdoin aika ajaa. 

 

Teksti: Henri Posa Kuvat: Remi Dargegen / RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat