Ajoneuvot Tekniikka 9.12.2023

Hyödylliset ja hyödyttömätkin autojen varusteet – näitä et välttämättä näe koskaan tavallisissa autoissa

Luksusluokan autoissa on paljon sellaisia varusteita, jotka eivät välttämättä koskaan tule tavallisiin autoihin – ja siihenkin on syynsä.

Autojen maailmassa kehitystyö menee monesti siten, että malliston lippulaivamallissa esitellään uusia ja innovatiivisia varusteita, jotka vuosien saatossa saattavat tulla varusteiksi myös tavallisiin autoihin.

Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin on tästä hyvä esimerkki. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii siten, että auto seuraa edessä menevää liikennettä ja mukauttaa auton nopeuden muun liikenteen mukaan – ja tarvittaessa myös pysäyttää auton, jos edellä menevä liikenne pysähtyy.

Aluksi mukautuva vakionopeudensäädin oli vain varoitusjärjestelmä, kuten esimerkiksi 1990-luvun Mitsubishi Debonairissa. Eurooppalaisissa autoissa mukautuva vakionopeudensäädin esiteltiin 1990-luvun loppupuolella, Mercedes S -sarja oli tiettävästi ensimmäinen automalli, missä mukautuva vakionopeudensäädin toimi nykymuodossaan, siis siten, että se auto myös hidasti nopeuttaan muun liikenteen mukaan käyttäen auton jarruja.

Nyt mukautuva vakionopeudensäädin löytyy hyvin monesta uudesta autosta, kuten esimerkiksi Kia Riosta, joka on korealaisvalmistajan toiseksi pienin automalli ja alkaen hinnaltaan vajaan 20 000 euron hintainen auto.

S-sarja monesti edelläkävijä

Mutta luksusluokan autoissa, kuten esimerkiksi Mercedeksen S-sarjassa on vuosien saatossa ollut paljon sellaisia varusteita, jotka valuvat vähitellen edullisimpiin autoluokkiin. Mercedeksen S-sarja on ollut vuosikymmeniä mittapuu sille, kun puhutaan luksuksesta. S-sarjan vastine Mercedeksen sähköautomallistossa on Mercedes-EQS -malli.

Edustusluokan autoissa on paljon myös sellaisia varusteita, jotka eivät koskaan tule edullisimpiin autoihin. Syy tähän on se, että jotkut asiat halutaan vain pitää edustusluokan autojen herkkuina. Toki kaikessa teollisuudessa skaalautuvuus on asia, joka vaikuttaa esimerkiksi valmistuskustannuksiin. Kun jotain asiaa valmistetaan ja sen jälkeen myydään eteenpäin tarpeeksi paljon, yksikköhinta tuotteelle laskee – joka tarkoittaa automaailmassakin sitä, että volyymit vähentävät kustannuksia, jolloin jostain aiemmin kalliista varusteesta voi tulla myös tavallisen auton luksusvaruste.

Yksi esimerkki tällaisesta varusteesta on hieronta, auton istuimien rakenteisiin piilotetut hierontatyynyt ovat olleet kalliiden luksusluokan autojen varuste jo vuosikymmeniä – mutta eivät nykyään ole enää pelkkä luksusautojen yksinoikeus. Esimerkiksi keskiluokkaisen Renault Austral -mallin kuljettajan istuimesta voi löytyä myös hierontatoiminto. Eroa luksuauton tarjoamalla hieronnalla ja edullisemman auton hieronnalla on ehkä se, että kuinka monta eri hierontapistettä istuimessa on ja kuinka monipuoliset hierontaa antavat ohjelmat autossa ovat. Oikeaa hierontaa autojen istuinhieronta ei vastaa, vaikka se olisi parasta mitä rahalla saa. Ehkä hieronta hieman rentouttaa kiireistä pääjohtajaa auton takapenkillä raskaan päivän jälkeen.

Istuinten ilmastointi viilentää

Auton ylellisyyttä on kautta aikojen korostaneet istuinten materiaalit. Nahkaistuimet ovat olleet äveriäisyyden merkki – ja sekin, että millaisesta nahasta ja millaisin tikkauksin ne on valmistettu. Myös käsitehdyillä tikkauksilla on arvonsa, esimerkiksi Bentley on kuuluisa siitä, että auton sisustan valmistamisessa on mukana valtavasti käsityötä.

Nahkaistuinten huono puoli on kuitenkin se, että ne ovat kesällä kuumat ja talvella kylmät. Istuinlämmitys on kaikkien autojen varuste, mutta istuinten tuuletus ei niinkään. Ilmastoidut istuimet ovat autoissa vielä suhteellisen uutta tekniikkaa eikä niitä löydy ihan mistä tahansa autoista.

Ilmastoiduin istuimen tekniikka vaihtelee hieman autovalmistajasta riippuen. Jotkut autovalmistajat käyttävät istuimissa erillistä istuimeen sijoitettua jäähdytyselementtiä ja toisissa autoissa istuimien pienistä rei’istä puhalletaan auton jäähdytysilmaa.

Vaimennetut renkaat

Rengasmelu on yksi autojen suurimmista mukavuuden rikkojista. Rengasmelua voidaan vaimentaa monin eri tavoin, kuten esimerkiksi parantamalla auton korin melueristystä, jolloin renkaiden aiheuttama meteli ei tunge niin hyvin läpi auton matkustamoon.

Mutta myös itse renkaita voidaan vaimentaa. Renkaan aiheuttamaan meluun vaikuttaa luonnollisesti renkaan pintakuvio, ja esimerkiksi talvella nastat. Rengasvalmistajat ovat jo useita vuosia sitten alkaneet valmistaa vaimennettuja renkaita, renkaan sisällä on uretaanivaahdosta valmistettu vaimentaja.

Melua vaimentavat renkaat kuuluvat nykypäivänä luksusautojen vakiovarustukseen. Renkaan vaahtomuovituksella rengasmelua voidaan vähentää jopa 9–11 desibeliä, auton sisätiloissa mitattavaa melua saadaan vähennettyä 4–5 desibeliä. Joillakin rengasvalmistajilla vaimennettuja renkaita on saatavilla vain kesärenkaisiin, joillain rengasvalmistajilla kesä- että talvirenkaisiin. Vaimennetut renkaat voi kuka tahansa ostaa autoonsa, ja mihin tahansa autoon, tosin hinta on korkeampi verrattuna tavalliseen renkaaseen.

Melua voidaan vaimentaa myös muuten autoon saatavilla lisävarusteilla. Esimerkiksi Mercedes-EQS -malliin on saatavilla muun muassa lämpöä ja melua eristävät, mutta myös infrapunasäteilyä suodattavat laminoidut lasit. Tällainen Guard 360 -paketti autoon maksaa noin 1 500 euroa.

Sormenjälkitunnistus tuo turvallisuutta

Tässä jutussa esimerkkinä käyttämässämme Mercedes-Benz EQS -sähköautossa on myös sormenjälkitunnistus. Auton järjestelmä lukee autoon asetetun sormenjäljen, jolloin auton voi käynnistää sormenjälkitunnistuksella. Sormenjälkitunnistus on biometrinen avain, joka mahdollistaa sen, että se voidaan asettaa autoon myös eri kuljettajille. Auton tunnistettua kuljettajan, auto osaa säätää myös esimerkiksi peilit ja penkit kyseiselle kuljettajalle määriteltyjen asetusten mukaan.

Biometrisen tunnistuksen avulla auton turvallisuus paranee. Autovarkaat eivät iske pelkästään helppoihin ja vanhoihin autoihin, vaan kalliit luksusautot ovat myös rikollisten kohteina. Autoja varastetaan, siirretään kenties toiseen maahan, jossa ne puretaan ja autoja kasataan useiden autojen osista eteenpäin myytäviksi. Biometrinen tunniste tekee tämän vaikeammaksi.

Ilmajousitus tuo mukavuutta

Autojen ilmajousitus on mielletty usein myös luksusautojen varusteeksi. Viimeisinä vuosina ilmajousitusta on alkanut tavata myös keskitason henkilöautoissa. Ilmajousitus on ollut luksusautojen varuste sen vuoksi, että se maksaa huomattavasti enemmän kuin rautajousitus.

Ilmajousitus tarjoaa autoihin mukavampaa ja miellyttävämpää kyytiä kuin rautajousitus. Sen lisäksi auton vakaus myös paranee ilmajousituksen myötä. Kierrejousi on autossa aina kompromissi, jäykempi jousi tarjoaa enemmän vakautta, mutta vastaavasti epämukavuutta, löysempi jousi taas päinvastoin. Ilmajousituksessa jousituksen ilmanpainetta voidaan muuttaa esimerkiksi auton kuorman mukaan, jolloin jousitus saadaan vakioitua paremmin erilaisiin tilanteisiin.

Pitkällä akselivälillä ja matalalla maavaralla olevassa autossa ilmajousitus on myös tarpeellinen silloin, jos autolla ajetaan esimerkiksi parkkihallin ramppeihin. Auton alustaa saa nostettua korkeammalle, jolloin pohjakosketusta ei synny ramppiin ajettaessa.

Kuvaa ja ääntä

Jokainen musiikkia esimerkiksi kotona kuunteleva tietää, että kaiuttimissa ja muissa musiikkilaitteissa on eroa. Mitä kalliimmat vehkeet, yleensä sitä parempi ääni. Sama pätee autoihin, perusäänentoisto autoissa on voitu tehdä hyvinkin edullisilla komponenteilla. Kun halutaan parempaa ääntä, joudutaan käyttämään parempi kaiutinelementtejä ja muita komponentteja, jolloin hinta nousee. Tämä lisää luonnollisesti auton hintalappua. Kun mukaan äänentoistojärjestelmään lisätään esimerkiksi näytöt takaistuimille, hinta vain nousee.

Mercedes-EQS -auton hinnastossa takatilan viihdejärjestelmän hinta on vajaa 4 000 euroa. Järjestelmä sisältää 11,6-tuumaiset kosketusnäytöt. Kun varusteisiin lisätään esimerkiksi langattomat kuulokkeet, tv-vastaanotin ja parempaa äänentoistoa, hinta kaksinkertaistuu. Esimerkkiautossa viihdejärjestelmä sisältyy takatilan Energizing-pakettiin, jonka hinta on noin 9 500 euroa.

Pakettiin sisältyy viihdejärjestelmän lisäksi myös muuta mukavuusvarustetta, kuten niska-ja hartialämmitystä, istuinten tuuletusta, parempaa valaistusta sekä 7-tuumainen tabletti, jolla kosketusnäyttöjä voi myös ohjata. Pelkästään tämä varustepaketti maksaa tavallisen henkilöauton hinnasta neljänneksen, joten ei ihme, että tällaisia varusteita on vain luksusautoissa.

Huippusäädöt takana

Mercedes-EQS -autossa myös takaistuinten säädettävyys on sitä luokkaa, että vastaavanlaisia istuimia ei tavallisista henkilöautoista tapaa. Mersun sähkösäätöiset istuimet säätyvät moneen suuntaan ja niiden mukavuus on optimoitu monella eri tapaa.

Terveellistä sisäilmaa

Terveellinen sisäilma sekä kotona, mutta myös autossa on tärkeää, koska autossakin voidaan viettää pitkiä aikoja. Mercedes on kehittänyt autoihinsa Air Balance -paketin lisäksi autoon saatavilla erityinen HEPA-suodatin autoon, joka puhdistaa autoon sisääntulevaa ilmaa siitepölystä ja muista pienhiukkasista, jopa yli 99,5 prosentin teholla. Samalla suodatin neutraloi ulkoa tulevia hajuja.

Auto tarkkailee koko ajan sekä sisätilan että auton ulkopuolen ilmanlaatua ja näyttää siihen liittyvät arvot MBUX-näytöltä. Auton tekemien mittausarvojen perusteella auto voi myös automaattisesti vaihtaa ilman kierrätystiloja raitisilman ja kierrätystilan välillä. Lisäksi auton sisätilaan voidaan Air Balance -järjestelmän avulla personoida erilaisia hyviä tuoksuja.

Nelipyöräohjauksella ketteryyttä

Auton nelipyöräohjaus on alunperin kehitetty autoihin Japanissa. Honda Prelude sekä Mazdan jotkin 626-mallit tunnettiin nelipyöräohjauksistaan 1980-luvulla. Nelipyöräohjausta on käytetty myös rallimaailmassa, sekä myös raskaassa kalustossa. Nelipyöräohjaus tuokin ketteryyttä autoon silloin kun auton akseliväli on pitkä – ja tämän vuoksi se onkin vakiintunut myös luksusluokan autojen varusteeksi.

Mercedes-EQS:n akseliväli on noin 3,2 metriä ja pituutta autolla on yli 5,2 metriä. Nelipyöräohjaus tuo autoon lisää ketteryyttä, kun ahtaissa kulmissa takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa vastakkaiseen suuntaan muutaman asteen. Nopeammassa ajossa takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, jolloin esimerkiksi ohittaminen, nopeat väistötilanteet helpottuvat ja kaarreajoon tulee lisää vakautta. Mercedeksen tapauksessa takapyörät kääntyvät 4,5 astetta ja lisävarusteena siihen saa 1 700 euron hintaan 10 astetta kääntyvät takapyörät.

Digitaaliset ajovalot

Näkyvyys on turvallisuuskysymys. Mitä kalliimpi auto, sitä paremmat ja tehokkaammat valot niissä yleensä on. Digitaaliset led-ajovalot, joissa on yli miljoona pikseliä, ovat tänä päivänä kehittyneimpää valotekniikkaa, mitä autoissa on. Digitaalisten led-valojen etu on se, että ne ovat tehokkaat, mutta eivät häikäise vastaantulijaa eikä edellä ajavaa, sillä digitaalisissa ajovaloissa edessä menevät kohteet voidaan varjostaa ja peittää, jolloin valokeila ei osu niihin lainkaan.

Digitaalisissa ajovaloissa kuljettajan eteen tiehen voidaan myös projisoida erilaisia merkkejä, esimerkiksi jos kuljettaja on vaarassa poistua ajokaistaltaan, auton eteen voidaan projisoida symboli, joka kehottaa pysymään kaistalla.

Kun autosta poistutaan, valot voivat myös projisoida esimerkiksi vastapäiseen seinään erilaisia animaatioita, kuvia ja tekstejä. Kysymys kuuluu, että onko tämä tarpeellista vai ei? Joka tapauksessa, kun autossa on digitaaliset valot, tällainenkin leikittely on vain ohjelmointikysymys.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat