5.12.2020 Ajoneuvot Hyundai lupaa uudelle sähköiselle perusrakenteelleen 500 km kantaman ja 100 km toimintamatkaa viiden minuutin latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaiset debytoivat täysin sähköisen e-GMP -perusrakenteen ensi vuonna Hyundai Ioniq 5 -kaupunkimaasturin voimin. Valmistaja valotti hieman ominaisuuksia, joita uusi sähköautosukupolvi tulee tarjoamaan. Hyundai kertoi aiemmin julkaisevansa muutaman seuraavan vuoden aikana kolme uutta sähköautoa, jotka tulevat kantamaan omaperäisiä nimiä Ioniq 5, Ioniq 6 ja Ioniq 7. Mallit tulevat pohjautumaan valmistajan sähköautoille suunnittelemalle e-GMP -perusrakenteelle, josta on saatu nyt hieman lisätietoja. Perusrakennetta on suunniteltu tähdäten pitkään toimintamatkaan, dynaamiseen ajettavuuteen ja matalaan energiankulutukseen. Rakenteeseen perustuvat sähköautot voivat olla taka- tai nelivetoisia, kuten esimerkiksi Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenteen autot. Moottorit sijaitsevat aina vetävän akselin yhteydessä. Sähköautojen perusrakenteet ovat varsin joustavia ja pohjarakennetta tullaankin käyttämään C-segmentin autoista ylöspäin, aina Hyundai Palisaden tapaiseen seitsenpaikkaiseen crossoveriin saakka. Korealaisten tavoitteena on vauhdittaa uudella arkkitehtuurillaan sähköautomyyntiään. Pohjalevyä käyttävien Hyundain, Kian ja Genesiksen tarkoituksena on myydä yhteensä miljoona täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää energiatehokkuutta Jo nykyisen sukupolven Kia ja Hyundai -sähköautot ovat energiatehokkuudeltaan varsin hyviä, mutta valmistaja lupailee alusta pitäen sähköautoksi suunniteltujen mallien olevan vieläkin parempia. Uuden perusrakenteen avulla suorituskykyisimmät mallit kiihtyvät valmistajan mukaan nollasta sataan alle 3,5 sekunnissa ja saavuttaa parhaillaan 260 kilometrin tuntinopeuden. Akkuvariaatiosta (joita ei ole vielä paljastettu) riippuen e-GMP -autoissa voi olla valmistajan mukaan jopa 500 kilometrin toimintamatka, ja akun luvataan latautuvan parhaillaan 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa 350 kilowatin pikalaturissa. Nopean latauksen osatekijänä on 800 voltin akustojännite. Parhaillaan 100 kilometrin toimintamatkan luvataan latautuvan viidessä minuutissa. Monikäyttöinen latauslaite Uutta lataamisessa on sen mahdollisuus myös toiseen suuntaan – uusi vaihtovirtalatauslaite mahdollistaa sen käyttämistä invertterinä 110 tai 220 voltin jännitteellä – maksimiteho on 3,5 kW. Teknisiä innovaatioita on myös nelivetomallin etumoottorissa. Kun vetoa ei tarvita eturenkailla, neliveto kytkeytyy pois irrottamalla vetoakselit mekaanisesti moottorista. Vaikka sähkövoimalinjojen huoltotarve on alhaisempi, autonasentajille riittänee töitä jatkossakin vaikkei voimalinja takkuaisikaan: e-GMP -perusrakenteessa auton takaosassa on nimittäin yhteensä kymmenen tukivartta. Ensimmäinen e-GMP -pohjalevylle rakentuva auto tulee olemaan keskikokoinen crossover Ioniq 5, jonka on tarkoitus tulla markkinoille jo ensi vuonna. Saman vuoden aikana myös Kia tulee debytoimaan vastaavanlaisella mallilla. Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku