5.2.2022

Italjet-moottoripyörät palaavat Suomeen

Italjet Dragster maahantuonti

Italialainen moottoripyörämerkki palaa Suomeen kun hyvinkääläinen MP-Racing aloittaa Italjet-moottoripyörien maahantuonnin.

Pitkään Suomen markkinoilta pois ollut Italjet palaa takaisin, kun MP-Racing Oy alkaa tuoda italialaismerkkiä maahan. Aluksi tarjolle tulee kaksi mallia, 125- ja 200-kuutioiset Dragster-skootterit. Ne erottuvat massasta näkyvästi esiin jätetyllä trellis-putkirungolla, napaohjaustyyppisellä ISS-ohjausrakenteella sekä laadukkailla komponenteilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailijasta moottoripyörien rakentajaksi

Italjet on Leopoldo Tartarinin (1932-2015) vuonna 1959 perustama yritys, joka on yhä saman perheen omistuksessa. Tartarini oli menestynyt kilpa-ajaja, joka kilpaili moottoripyörillä 1950-luvulla kilpailuissa, jotka järjestettiin pääasiassa yleisillä teillä. Vuonna 1957 hän teki myös maailmanympärimatkan 175-kuutioisella Ducatilla.

Ensimmäisessä yrityksensä rakentamassa moottoripyörässä Tartarini käytti MZ:n 125-kuutioista moottoria, ja yrityksen nimi olikin aluksi tätä mukaellen Italemmezeta, mutta jo vuonna 1961 nimi vaihtui Italjetiksi. Italjet käytti myöhemminkin muiden valmistajien, mm. Ducatin, Velocetten ja Royal Enfieldin moottoreita. Myös Triumphin moottoreita käytettiin Italjeteissa, ja se oli ensimmäinen kerta kun Triumph tarjosi moottoreitaan toiselle moottoripyörävalmistajalle. Moottoripyörien valmistuksen lisäksi Italjet toi maahan muita moottoripyörämerkkejä. Kun se aloitti Yamaha-moottoripyörien maahantuonnin Italiaan vuonna 1972, nähtiin Italjetin pian sen jälkeen käyttävän myös Yamahan moottoreita omissa malleissaan, tietysti sillä ehdolla että nämä mallit eivät kilpailleet suoraan maahantuotujen Yamaha-mallien kanssa.

Italjet Dragster maahantuonti

Minimopot tunnetuimpia

Vaikka valmistusohjelmaan kuului vuosikymmenien aikana kaiken kokoisia moottoripyöriä, niin parhaiten Italjet tunnetaan pienikokoisista moottoripyöristään ja mopoistaan, ja erityisesti kokoontaitettavien ja auton tavarasäiliössä kuljettavien minimopojen luokassa se oli edelläkävijä. Muista pienikokoisten mopojen valmistajista Italjet erottui sillä, että halvan hinnan sijaan se panosti laatuun ja laadukkaisiin komponentteihin. Niinpä merkin pienimmillä pyörillä saattoi myös kilpailla eri luokissa.

Italjetilla on kilpailtu mm. trialissa ja myös MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokassa vuosina 2000-2002. Merkin väreissä nähtiin myöhemmin aivan maailman huipulla ajaneita kuljettajia, kuten Leon Haslam ja Leon Camier. Myös unkarilainen Gabor Talmacsi kilpaili uransa alussa Italjetilla. Talmacsi kruunattiin kaudella 2007 125-kuutioisten maailmanmestariksi. Suomessa hänet muistetaan kuitenkin toisenlaisesta suorituksesta, siitä että ajaessaan kaudella 2005 Mika Kallio tallikaverina KTM:llä Talmacsi jätti päätösosakilpailussa noudattamatta tallimääräystä, ohitti suomalaisen maalisuoralla ja vei Kalliolta ne viisi pistettä, joiden takia suomalaiskuski menetti tuon vuoden maailmanmestaruuden.

Yli 70 000 Dragsteria

Vuonna 1995 Italjet esitteli Dragster-skootterinsa, jossa oli avoimesti esillä oleva ristikkoputkirunko, ISS-ohjausjärjestelmä ja varsin erikoinen muotoilu. Näiden seikkojen ansiosta se löysi tiensä myös Guggenheim-museoon Yhdysvalloissa. Dragstereita valmistettiin yli 70 000 kappaletta. Vuonna 2018 Italjet toi Dragsterin uudelleen markkinoille, luonnollisesti teknisesti päivitettynä, mutta yhtä luonnollista oli että ulkonäkö ja tekniikka olivat edelleen huomiotaherättävän erikoisia. Sitä kutsuttiin nimellä Urban SuperBike. Aggressiivista muotoilua on terästetty laadukkailla jarru- ja jousituskomponenteilla, ja kaikessa suunnittelussa on pyritty välttämään kompromisseja.

Ristikkorakenteinen runko tuo Dragsterille skootteriluokassa poikkeuksellisen jäykkyyttä ja siten napakat ajo-ominaisuudet. ISS-ohjausrakenteen etuna on, että järjestelmä erottaa jousituksen ja ohjauksen toiminnan täysin erilleen, toisin kuin perinteinen teleskooppihaarukka. Polttoainetankki on sijoitettu alas lähes jalkatappien tasolle, millä on saatu painopiste matalammalle.

Italjet Dragster maahantuonti

Moottorina on valittavissa 125- tai 200-kuutioinen nestejäähdytteinen nelitahtimoottori. Pienemmän teholukema on 10 kW (13 hv) ja isomman 13 kW (18 hv). Dragsteriin on saatavilla myös ensiluokkaisia tuning-osia, joita tarjoavat mm. Öhlins (jousitus), Akrapovic (äänenvaimentimet) ja Brembo (jarruosat).

Dragster 125:n hinta on 6490 euroa ja 200-kuutioisena hinta on 6890 euroa. Värivaihtoehtoina molemmissa malleissa on punainen, keltainen ja musta. Toimitukset alkavat vuoden 2022 alkupuolella.

Italjetin Dragster-mallisto laajenee vuoden 2022 loppupuolella Dragster e01 Electric -versiolla, jonka voimanlähteenä on 12-kilowattinen sähkömoottori.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Italjet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat