Ajoneuvot | Uutinen | 22.6.2016

Jaguar Land Roverin sisäpiiri: Brexit merkitsisi miljardin menetyksiä

Automotive Newsin tavoittamien sisäpiiriläisten mukaan Jaguar Land Rover on varautunut Brexitiin 89-sivuisella tutkielmalla eron eri toteutusmallista. Eron kustannukset saattavat nousta jopa miljardiin puntaan.

Jaa artikkeli

Sisäpiirilähteiden mukaan Jaguar Land Rover on arvioinut, että mikäli Iso-Britannia eroaa Euroopan unionista, valmistajaa odottaa vuoteen 2020 mennessä pahimmillaan noin miljardin punnan (1,3 miljardin euron) voitonmenetykset ennen veroja. Tilikaudella 2015–2016 yhtiö teki 1,6 miljardin punnan liikevoiton ennen veroja.

Voitonmenetys on laskettu siten, että EU:sta erotessaan Britannia noudattaisi Maailman Kauppajärjestö WTO:n sääntöjä, jolloin Britanniasta EU:hun vietävä tuote kärsisi 10 prosentin tullimaksuista ja Britanniaan saapuvat komponentit saisivat puolestaan 4 prosentin tullimaksun. Eurooppa vastaa Jaguar Land Roverin vuotuisesta 520 000 auton myynnistä noin neljännestä, ollen sen suurin yksittäinen markkina-alue.

Coventryssä päämajaansa pitävä autovalmistaja onkin selvittänyt manner-Euroopassa sijaitsevan toimiston avaamista, mikäli Britannian torstaina pidettävä kansanäänestys kallistuu eroamisen kannalle. Spekulaatioissa yhtiö sijoittaisi Euroopan toimintonsa Brysseliin tai Luxemburgiin säilyttääkseen läheiset välit Euroopan unioniin. Yhtiö kuitenkin kieltää suunnitelmat siirtää JLR:n pääkonttori pois Britanniasta.

Jaguar Land Rover Brexit

Jaguar Land Roverin vast’ikään avattu tuotantolaitos Brasiliassa.

JLR on myös jäädyttänyt Slovakiaan rakennettavan tehtaansa työt epävarmassa tilanteessa. Noin miljardi puntaa maksavan Slovakian tehtaan alkuperäinen tarkoitus oli auttaa punnan kurssivaihteluiden tasaamisessa, mutta mikäli Britannia eroaa EU:sta, voi tehtaasta muodostua aiottua tärkeämpi. Tauolla on myös kiinteistöjen vuokraaminen Silverstonen rata-alueelta. Yhtiöllä on nykyisellään tuotantolaitos Brasiliassa ja tehdas Kiinassa, mutta mahdolliset kolaukset yhtiön tuloskuntoon saattavat vaarantaa lisäsuunnitelmat. JLR rahoittaa investointinsa täysin ilman emoyhtiö Tata Motorsin apua.

Tiedot käyvät ilmi yhtiön sisäisestä 89-sivuisesta tutkielmasta. Sisäisessä tutkielmassa on pohdittu myös kahta muuta ratkaisua Britannian erotilanteeseen. Toisessa skenaariossa Britannialla kestää vuosikausia neuvotella yhteisessä markkina-alueessa pysyminen. Toinen hahmoteltu skenaario näkisi madalletut tullimaksut alueiden välillä, maksaen JLR:lle joitain satoja miljoonia.

Jaguar Land Roverin mahdolliset takaiskut olisivat kova kolaus brittiläiselle autonvalmistukselle, sillä valmistaja on nähty hienona esimerkkinä maan kyvykkyydestä. Yhtiö vastasi noin kolmanneksesta koko Britannian autotuotannosta viime vuonna.

Virallisessa lausunnossaan JLR:n edustaja ei kommentoinut sisäisen analyysin sisältöä, mutta myönsi, että se on selvittänyt unionista erkaantumisen vaikutuksia. Jaguar Land Roverin toimitusjohtaja Ralf Speth kommentoi maanantaina työntekijöilleen lähettämässä kirjeessä, että autovalmistajan kannalta jäsenyyden säilyttäminen olisi parempi vaihtoehto.

Brittiläisen Jaguar Land Roverin kommentit ovat hyvin samansuuntaisia kuin muiden maassa toimivien, mutta ulkomaalaisomisteisten autovalmistajien näkemykset. Aiemmin Toyota, Nissan ja Ford ovat ilmaisseet huolensa mahdollisesta EU-erosta. Ford esimerkiksi varoitti, että Britanniassa valmistettavat moottorit joutuisivat 2,7 prosentin tullin kohteeksi, ja maassa myytävät autot joutuisivat 10 prosentin tullin alaisuuteen.

Eroamista puolustavat Brexit-kampanjoijat puolestaan väittävät, että maa voisi neuvotella tullivapauden ranskalaisille ja saksalaisille autoille, sillä ne ovat erittäin suosittuja Britanniassa.

Lähde: Automotive News Kuvat: Jaguar Land Rover

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu