10.6.2017 Ajoneuvot Jaguar-pomo: Vaikka ala muuttuu nopeasti, V8 säilyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomia, sähköistyminen ja kaupunkisuunnittelu muuttavat autoalaa Ian Callumin mukaan nopeasti, mutta kasikoneilla on paikka tulevaisuudessakin. Jaguarin päämuotoilija Ian Callum kävi hiljattain luennoimassa uuden kansallisen liikennesuunnittelukeskuksen (National Transport Design Centre) avajaisissa Coventryn yliopistossa. Muiden autoalalla toimivien tavoin hän uskoo muutoksen tulevan nopeasti, erityisesti 1900-luvun loppupuoliskoon nähden. Miehen visioissa riittää kuitenkin tilaa myös vaihtoehdoille. – Olemme pisteessä, jossa koko kuljetusalan tulevaisuus on muuttumassa. Kun liityin alalle [koneinsinöörinä] kaikki mitä me teimme oli vain pieniä parannuksia siihen, mitä teimme jo entuudestaan. Mutta nyt on todella käänteentekeviä ajatuksia. Seuraavat 20-30 vuotta tulevat olemaan niin jännittäviä. Se mitä me tiedämme on, että kaikki tulee muuttumaan. Yliopistona meidän täytyy tutkia, millaisia ne vaihtoehdot voisivat olla. – On paljon enemmän kilpailua kuin silloin, kun aloitimme. Kiinassa olevan suunnittelukyvykkyyden määrä täytyy ottaa vakavasti. Mikä pitää meidät etunenässä suunnitteluopetuksessa on hyvä tutkimustyö. Meidän arvovaltamme opettamiseen tulee tutkimuksestamme, Callum linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Öljykriisin keskellä autoalalle Callum muistelee myös opintojensa alkua 1970-luvulla, jolloin hän aloitti Coventryn yliopistossa muotoiluopiskelijana. – Vuonna 1972 kukaan ei halunnut autoja, öljykriisistä johtuen. Ihmiset olivat hylänneet ne. Se oli vaikeaa aikaa aloittaa autojen suunnittelu. Poliitikot olivat päättäneet, että autoilla on vain lyhyt tulevaisuus ja me kaikki käyttäisimme julkista liikennettä. Vaikutuksille alttiille 18-vuotiaalle se oli aika masentavaa, skotti muistelee. – Ero on nykyisin se, että muutokset ovat jotain, mihin voimme vaikuttaa enemmän. On pakko asettaa tavoitteet itse. Täytyy olla itse visionääri ja ennustaa mitä tulee tapahtumaan 5, 10, 15, 20 vuoden aikana. Autonomian suhteen tilanne on selvä, joten kysymys on enää koska se tulee? – Autonomia on itsestäänselvyyttä. JLR:llä olemme edelläkävijöinä sen suhteen. Autonomia, kaupungistuminen, miten ostat ja käytät autoja, ja sähköistyminen, ne ovat kaikki isoja asioita. – Milloin autonomian käännekohta sitten on? Mielestäni se on ennemmin kuin monet ajattelevat. Se on väistämätöntä. Suuri osa siitä muutoksesta tulee autoteollisuudesta. Varsinainen muutos tulee sitten, kun paikalliset ja kansalliset viranomaiset selvittävät infrastruktuurin. – Haasteena on se, että miten tehdään saumaton matka uudella teknologialla, samalla kun pidetään kiinni asioista, joita Jaguar-omistajat pitävät tärkeinä? Minkä tahansa matkan osa saattaa tapahtua kauniissa limusiinissa, osa junassa, osa kuskittomassa kapselissa. Meidän täytyy selvittää Jaguarin rooli tässä kaikessa. Jaguar XE SV Project 8: 300 kappaleen erikoiserä kissamerkin pikkusedania 600 hevosvoiman 5-litraisella V8:lla. Uusi jättää tilaa myös vanhalle – Uskon, että vielä on paikka V8:lle. Koska niitä tulee olemaan niin vähän, niiden käyttämä polttoaine on vain tippa meressä. Ajan esimerkiksi vain 200–300 mailia (n. 320–480 km) vuosittain V8-hotrodillani (1932 Ford Hi-Boy Coupé), Jaguar-suunnittelija summaa. Lähde: Car Kuvat: Jaguar Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku