27.7.2019

Jaguar XJ:n tuotanto päättyi – takana 51 vuotta lippulaivana

Kun Jaguar XJ:n tuotanto ainakin hengähtää brittimerkin pohtiessa seuraavaa askelta, on sopiva hetki vilkaista edustussedanin historiaan.

Jaguar XJ-mallisarjan syntyvuonna 1968 esitelty XJ Series1 -malli jäi historiaan edistyksellisenä sekä sangen persoonallisesti muotoiltuna autona – niin ulkoa kuin sisältä. Auto korjasikin heti kättelyssä Car-lehden Vuoden Auton tittelin kotiin Coventryyn. Series1:n ”perusmalli” oli XJ6, jonka keulalla kävi rivikuutonen, joko 2,8- tai 4,2-litraisena. Tämä legendaarinen XK-moottori on tunnettu eri kokoversioina lukuisten Jaguar-mallien voimanlähteenä.

Vuonna 1972 markkinoille tuli vaihtoehto tuplata sylinterit ja laittaa ne V-asentoon, lopputuloksen ollessa XJ12. Juuri sen tasaisemmaksi ei sitten polttomoottorin käynti voikaan enää mennä. Myöskään nopeammaksi se ei enää voinut mennä, XJ12 kun oli aikanaan maailman nopein sarjavalmisteinen henkilöauto.

Jaguar XJ

Vuonna 1973 Jaguar XJ sai ensimmäisen päivityksensä. Tässä Series2-mallissa parannukset kohdistuivat etenkin sisätiloihin. S1:n ja S2:n voi erottaa toisistaan helposti kakkosversion huomattavasti korkeammalle sijoitettujen puskureiden avulla. Nyt pellin alle saatiin sekä XJ6:een että -12:een polttoaineen ruiskutus. 12-sylinterinen kiihtyi nollasta sataan jo varsin kelvolliselta kuulostavassa 7,9 sekunnissa huippunopeuden ollessa 220 km/h. Series2:ta tuli saataville myös kaksiovinen Coupé-versio, joka on erittäin harvinainen.

Jaguar XJ

Series2 pidettiin tuotannossa vuoteen 1979 saakka, sen jälkeen edustus-Jaguarin valtikan otti peräti 13 vuodeksi mallisarja S3. Italialainen automuotoilijalegenda Pininfarina vastasi auton linjoista. Pitkän keulan alle saatiin uusi V12-voimanlähde, ja ajettavuudeltaan auton kerrotaan olevan vallan erinomainen.

Vuoteen 1992 asti tuotannossa säilynyt Series3 sai rinnalleen 1980-luvun puolivälissä XJ40:ksi nimetyn, kokonaan uudelle pohjalle rakennetun mallin. Sitä liikutti uusi rivikuutonen, tyyppimerkinnältään AJ6. Koska kyseessä oli kokonaan uusi malli, myös muotoilu muuttui isosti, ja nyt linjoissa näkyi 1980-luvulle ominaisesti tietynlainen kulmikkuus. Peruslähtökohdat kuitenkin pidettiin, ja XJ40:n voi yhä helposti yhdistää XJ-mallin sukupuuhun. Tämän mallin myötä kuvioon astui ensimmäistä kertaa myös muskeloitu XJR-versio.

Jaguar XJ

Vuonna 1994 muotoilua uudistettiin isolla kädellä, mutta pohjalla säilytettiin edelleen XJ40:n DNA, moottoripaletin uudistuessa kuitenkin merkittävästi. Uutuus nimettiin XJ300:ksi. Tarjolla oli kahden kokoista rivikuutosta sekä V12. Kireämmällä XJR:llä ehti nollasta sataan kuudessa sekunnissa. XJ300:n kohdalla palattiin 90-luvun trendin mukaisesti jälleen pyöreämpään muotokieleen. Tämä iso kissa sai vuonna 1997 päivityksen, joka oli shokeeraavaa kuultavaa monille Jaguar-faneille; suorat kuutoskoneet jäivät nimittäin historiaan, ja tilalle tuli huomattavasti korkeammalla nuotilla laulanut V8. Onneksi moottorin ominaisuudet pelastivat paljon.

Jaguar XJ

Iso Jaguaari uusittiin vuonna 2003 perusteellisesti. Muotoilu tuotiin kertaheitolla 2000-luvulle unohtamatta kuitenkaan perinteisiä ja XJ:lle niin tyypillisiä muotoiluelementtejä, mallissa on lisäksi havaittavissa selkeää sukunäköä Jaguarin 2000-luvun alun pienempiin X- ja S-Typeen. Tässä XJ350-malliversiossa ennennäkemätöntä oli alumiininen runko.

Moottorivaihtoehdoista löytyi V6:sia kahdella eri koolla sekä 4,2-litrainen V8. Ensimmäistä kertaa XJ:hin tuli saataville myös dieselvoimaa. Kissapedon hyökkäys nollasta sataan vei tässä vaiheessa enää ainoastaan 5 sekuntia.
XJ350:n tuotanto päättyi pienen kasvojenkohotuksen jälkeen vuonna 2008. Samoihin aikoihin Jaguar-Land Rover siirtyi Fordilta intialaisen Tata Motorsin omistukseen. Haluttiin luoda uutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

XJ351

Jaguar XJ

Jaguar XJ:lle hyvin tunnusomaiset piirteet haluttiin säilyttää mallipolvesta toiseen. Muotoiluun tuotiin uudistusten yhteydessä kullekin aikakaudelle tyypillisiä elementtejä, mutta perusidea pysyi, Jaguar-fanien mieliksi. Vuonna 2009 Jaguar toi kuitenkin lontoolaiseen nykytaiteen Saatchi Galleriaan jotain vallankumouksellista, XJ351:n.

Pyöreät ajovalot, maskin poikkiripa ja kylkilinjan pokkaus olivat tipotiessään. Tilalle oli tullut voimakas keula, vihainen ilme, kynnenjälkitakavalot sekä huippuunsa asti hiotut yksityiskohdat niin ulkona kuin sisällä. Kaikkea sellaista, mitä hyvin tiukassa taloustilanteessa ollut autonvalmistaja tarvitsikin. Juuri siihen tarkoitukseen, nimittäin itsensä pelastamiseen Jaguar XJ351-mallin alun perin suunnittelikin.

XJ:n, kuten minkä tahansa nykyaikaisen edustussedanin suunnittelun lähtökohtia ovat tietysti huipputason matkustusmukavuus ja ajettavuus sekä hieno viimeistely. Nykyaikaisen auton kohdalla tuulitunnelissa aikaa on toki vietetty paitsi suorituskykyä, myös polttoainetaloutta silmällä pitäen. 2000-luvun edustussedanilta todellakin odotetaan paljon, samaan aikaan kun pitäisi olla iso ja mukava, mutta myös urheilullinen sekä ilmastoystävällinen. XJ:n alumiinirakennetta suunnitellessaan valmistaja on kertonut kiinnittäneensä erityistä huomiota auton kierrätettävyyteen sen elinkaaren lopussa.

Kuoren alla

Pitkän konepellin alla perusvoimanlähde oli alusta asti muodin mukainen 3-litrainen V6-diesel. Tämä tuplaturbomoottori oli tuttu isommista Land Rovereista, XJ:ssä se tuotti 275 hevosvoimaa, huippuväännön ollessa samat 600 Newtonmetriä. Dieselvaihtoehto osoittautui hyvinkin taloudelliseksi ratkaisuksi, mutta valittavissa oli myös 5,0-litrainen V8, joko mekaanisesti ahdettuna á 510 hevosvoimaa tai joillain markkinoilla myös vapaasti hengittävänä.

Markkinoille tuli toinenkin bensiinivaihtoehto, 240-heppainen 2,0-litrainen rivinelonen. Myöhemmin 2010-luvun puolivälissä suoritetun faceliftin yhteydessä vaihtoehdoksi saatiin vielä 340 hepan 3-litrainen ahdettu V6-bensa, jonka yhteyteen sai ensi kertaa myös nelivedon. Vaihteensa auto vaihtoi luonnollisesti itse, aluksi 6- ja myöhemmin 8-pykäläisen ZF-laatikon kautta.

Edustussedanien protokollan mukaisesti XJ oli saatavilla myös pitkällä akselivälillä. Moottorit ja varustetasot vaihtelivat jonkin verran markkina-alueittain. Euroopassa varustetasot olivat Luxury, Premium Luxury, Portfolio sekä Supersport, myöhemmin tuli vaihtoehdoksi myös Ultimate, joka oli oikea valinta sellaisille brittiläistä loistoautoa etsiville, joille Bentley Mulsanne ja Rolls-Royce Ghost olisivat liian isoja, painavia ja kalliita. Ultimatessa voimanlähde oli aina V8, akseliväli jatkettu ja matkustamo nelipaikkainen. Urheilullinen XJR oli niin ikään luonnollinen lisäys varsinkin kilpailuasetelma huomioon ottaen. Vuonna 2017 julkistettiin kaikkien aikojen tehokkain XJ-versio, XJR 575. Panssaroitu versio puolestaan kantaa nimeä Sentinel, se on toiminut jo monen vuoden ajan Ison-Britannian pääministerin virka-autona.

Jatkosuunnitelmia

Vuonna 2018 Jaguar julkisti XJ 50 -erikoismallin, jolla juhlistettiin mallin 50-vuotista taivalta. Oli kuitenkin selvää, että XJ351:n tarina olisi tulossa päätökseen, kymmenen tuotantovuotta kun alkaa olla jo paljon. Viimeinen yksilö rullasi ulos Birminghamin tehtaalta lopulta 5. heinäkuuta 2019. Takana oli kaikkiaan 122 330 valmistunutta yksilöä. Voidaan hyvällä syyllä puhua menestysmallista, mission accomplished.

Tällä hetkellä Jaguarin tehtailla ei siis valmisteta minkäänlaista edustussedania, tilanne on kuitenkin korjaantumassa todennäköisesti jo ensi vuonna. Valmistaja on nimittäin laajentamassa täyssähköautomallistoaan tuoreen I-Pace-katumaasturin yläpuolelle. Näin olemmekin siis yllättäen saamassa kokonaan sähköllä toimivan seuraajan XJ:lle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omaan pihaan

Suomeen XJ ei ole oikein koskaan löytänyt tietään. Täällä viimeisimmän mallin lähtöhinta oli noin 110 000 euroa, siis samaa luokkaa muiden vastaavien edustussedanien kanssa. Tutut kolme saksalaista suorastaan dominoivat tämän autoluokan markkinoita, eikä näin ollen käytettyjäkään XJ:tä ole montaa Suomessa tarjolla.

Jaguar XJ

Suomalaisilla hakusivustoilla on joitakin myynti-ilmoituksia eri-ikäisistä malliversioista, eniten on tuoreimpien XJ350- ja XJ351 -polvien edustajia.

Sen sijaan esimerkiksi Saksan markkinoihin tutustuessaan löytää jo melkoisen määrän vaihto-XJ:tä. Viimeisimmän polven malli vaikuttaa säilyttävän arvonsa saksalaisten automyyjien silmissä hyvin, itse asiassa jopa paremmin kuin BMW:n 7-sarjalaiset ja Audi A8:t. Vuosimallien 2009 ja 2011 väliltä on paljon ajettuja yksilöitä saatavissa silti jo reilusti alle 20 000 eurolla, oikein hyviä yksilöitä, myös prameamman pään versioita, on Saksassa tarjolla runsaasti á 30 000 – 40 000 €.

Näille käytetyille edustusautoille on oma asiakaskuntansa, ja Saksa on tunnetusti suosituin paikka niitä hakea.

XJ:llä ei saa vetää minkäänlaista perävaunua, se saattaa häiritä suomalaisia kesämökinomistajia. Mutta XJ onkin tarkoitettu vain ajamista varten, tuskin ensimmäisen kymmenen kilometrin jälkeen kuljettaja edes muistaa omistavansa mitään mökkiä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hollolan Jaguar Klubi, autoexpress.co.uk Kuvat: Jaguar

Luetuimmat