13.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace -sähköauto on brittimerkin mielenkiintoisin, ja nyt myös onnistunein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace on parantunut huomattavasti sitten kevään ensikoeajon. Nyt tuote on kypsä. Hyvää: sisätilat, suorituskyky, hiljaisuus, ajettavuus pitävällä pinnalla. Huonoa: suuri sähkönkulutus, ohjaustunto liukkaalla, hidas kosketusnäyttö. Kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi. Se oli kesäkuussa julkaistun Jaguar I-Pace -koeajon otsikko. Ehkä saimme Portugalissa ajoon ohjelmistoltaan vanhentuneen yksilön, tai sitten Jaguar on kehittänyt autoa ensiesittelyn jälkeen. Nyt kokemamme I-Pace tuntuu siltä, mistä keväällä haaveilimme – toisaalta Teslakin on petrannut. Vahvuudet ovat ennallaan: näyttävä ulkonäkö, paljon tehoa ja suuri ajoakku. Erottuvat muodot kätkevät avarat sisätilat viidelle ja käyttökelpoisen tavaratilan. Takalattia on tasainen, ja etuistuinten ympäriltä löytää käyttökelpoista tilaa pientavaroille. Latauspistokkeita pienelektroniikalle on lähes joka nurkassa, ja auton latauskaapelit mahtuvat etutavaratilaan. Ei mikään lelu: sähköautojen kypsymisessä meni aikansa, mutta nyt markkinoilta löytää monia vakavasti otettavia tuotteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sporttinen ja vaivaton I-Pacen kohtalainen korkeus tai yli 2,1 tonnin omamassa ei arkiajossa tunnu, mutta kolmimetrinen akseliväli tekee autosta kankean. Kesäkelillä ohjaus saa arkiajossa kiitosta. Vaste ja ohjausvoimien vaihtelu tuntuvat luonnollisilta, mutta liukkaallakin raskas tuntuma paljastuu aikamme tapaan keinotekoiseksi: vasta kääntöä seuraava liukastelu kertoo kitkakertoimen todellisen tilan. Jaguarin perusalusta luottaa rautajousiin. Koeajoauto on varusteltu sekä ilmajousituksella että säätyvillä iskunvaimentimilla. Sama yhdistelmä aiheutti ensikoeajoissa moitteita liiallisista korin liikkeistä ja pintakovuudesta. Nyt alusta tuntuu yhä urheilulliselta, mutta ainakin 20-tuumaisille vanteille kiedotuilla kitkarenkailla ajeltaessa hienosäätö on onnistunut. Terävät saumat tulevat yhä läpi, mutta erityisesti maantievauhdissa töyssyt tasoittuvat ja pinnankarheudet katoavat. Pikkujuttuja Vakionopeudensäädin toimii nyt odotetusti. Ensikoeajossa kritisomamme ongelma vakionopeudensäätimen katkaisussa on korjattu. Ajoa helpottavien järjestelmien hienostuneisuus ei aivan yllä alan parhaiden tasolle, erityisesti puoliautonomisen ajon mahdollistava ohjausavustin voisi luovuttaa aikaisemmin tiemerkintöjen rappeutuessa. Enemmän arjessa ärsyttää kosketusnäyttöjen ajoittainen hidastelu. Toivottavasti seuraavat ohjelmistopäivitykset sujuvoittavat tätä. Auton myös toivoisi viestivän latauksesta selkeämmin: latausportin valo sammuu lukituksen jälkeen, joten helpoiten tilan näkee karusta, mutta hyvin toimivasta kännykkäapplikaatiosta. Ja miksi vaihtovirtalataus katkeaa, kun ovien lukitus avataan? Ensikoeajossa moittimamme ohjauspyörän tunnoton rullasäädin on yhä pieni ja pippurinen ärsyke. Auto hyvä, entä sähkö? Kuten moitteiden pienuudesta näkee, on I-Pace kokonaisuutena makea auto. Ja vaikka laadukkaasti viimeistellyt sisätilat edustavat enemmän polttomoottorimaailmankatsomusta, on ratin takana hieno fiilis. Autona Jaguar vetää Teslaa pidemmän korren, mutta perusteellisemman koeajon myötä on annettava tunnustusta amerikkalaisten osaamiselle sähköpuolella. Maantiepainotteisella koeajolla I-Pacen keskikulutus oli 26 kWh/100 km, mikä tarkoittaa noin 325 kilometrin toimintamatkaa. Moottoritiellä kulutus nousi reiluun 30 kilowattituntiin satasella, jolla matkaa taittaa vajaat kolmesataa kilometriä. Lukemat ovat aika korkeita, eikä suurellakaan akulla pääse niin pitkälle kuin olisi toivonut. Kulutuksen tähden myös pikalatureilla viipyy toivottua kauemmin – tunnin lataus yleisellä 50 kilowatin teholla kasvattaa moottoritiematkaa reilut 150 kilometriä. Pikalaturien ulkopuolella auto on oman yksivaihelaturin varassa: jos käytössä on 32 ampeerin virta, täyttyy akku 12 tunnissa, mutta 16 ampeeria tuplaa ajan. Esimerkiksi Tesla Model X:n ja Audi E-tronin tarjoama kolmivaihelaturi täyttäisi Jaguarin kahdeksassa tunnissa. Kulutus- tai latauspuoli ei siis ole Jaguarin vahvuusaluetta. Valtaosan päivittäiset ajot latautuvat silti ongelmitta yön aikana, joten moitteen vakavuus riippuu omista vaatimuksista. Keskikonsolin näytöt ovat tyylikkäitä, mutta tahmaava toiminta nakertaa wow-fiilistä. Keväällä I-Pace tuntui Jaguarin mielenkiintoisimmalta mallilta aikoihin. Nyt tuotantovalmiina voimme todeta sen olevan myös yksi onnistuneimmista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.jaguar.fi/i-pace Jaguar I-Pace Hinta alkaen 84 379 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 181 € Moottori Sähköauto, kaksi sähkömoottoria, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 696 r/min Akku 90 kWh litium-ioniakku. Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 24,8 kWh/100 km. Perävaunumassa 750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa