4.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace – kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace on hyvässä vauhdissa kohti tulevaisuutta, mutta matkaa on vielä jäljellä. Hyvää: toimiva design, voimalinja, suuri akku. Huonoa: epämukava alusta, jarrutuntuma, hitaat valikot, yleinen keskeneräisyys. Jaguar I-Pace saa kunnian olla ensimmäinen Teslan haastaja. Vaikka pelkkä täyssähköauton olemassaolo riittää tekemään Jaguarin uutuudesta yhden vuoden odotetuimmista autoista, tarjoaa se paljon muutakin kiintoisaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi normaali Jaguar markkinoi autoaan muodikkaasti katumaasturina. Maavaran puolesta näin ehkä onkin, mutta termiin liittyvä turhakemaisuus on vääryys I-Pacea kohtaan. Uutuusmallillaan Jaguar saattaa hyvinkin näyttää esimakua siitä, miltä autot näyttävät lähitulevaisuudessa. Jaguar on jättänyt taakseen tunnusomaisen pitkän keulan, suuren polttomoottorin symbolin. Kun sitä ei ole, ei ole syytä olla laajentamatta matkustamoa lähemmäs etuakselia. Korkeus viestii maasturitrendeistä, mutta sitä tarvitaan ajoakun tähden. Se sijaitsee Teslan tapaan välipohjassa. Loppumuodon sanelee aerodynamiikka, joka on moottoritieajon energiatehokkuuden kannalta ratkaisevassa asemassa. I-Pacen keulasta voi löytää jännittäviä ilmakanavia, ja sen viistomainen perä on muotoiltu jättövirtaukset huomioiden. Jaguar on ylpeä ilmanvastuskertoimesta (Cd 0,29) katumaasturiluokassa. Lyhyesti: kun huomioidaan sähköautoilta vaadittavat ominaisuudet, päädytään järkiperäisellä muotoilulla pitkälle I-Pacen näköiseen autoon. Vaikuttava voimalinja Täyssähköinen voimalinja on vaikuttava. Jaguar I-Pace saapuu useana eri varusteversiona (S, SE, HSE ja rajoitettu First Edition), mutta ilahduttavasti kaikki jakavat saman voimalinjan. Ajoakku on hyvin suuri (90 kilowattituntia), eli yli kolme kertaa suurempi kuin Moottorin Vuosi Sähköllä -sarjan Hyundai Ioniq Electricissä. Vain Teslan huippumallit tarjoavat suuremman ajoakun (100 kilowattituntia). Tehdas kertoo I-Pacen taittavan uudella WLTP-mittaussyklillä 480 kilometriä latauksella. Pikalataus onnistuu yleisellä CCS-järjestelmällä 100 kilowatin teholla. Tehtaan mukaan 80-prosenttinen lataus vie 40 minuuttia. Samainen lataus 7 kilowatin kotilaturilla vie reilut 10 tuntia. Latausportti on kuljettajan puolen etulokasuojassa. I-Pacen nelivedosta vastaavat akselien yhteyteen sijoitetut sähkömoottorit. 400-hevosvoiman yhteisteho lennättää 2 208-kiloisen Jaguarin sataan kilometriin tunnissa 4,8 sekunnissa. Koeajolenkki vei myös maastopolulle: maasturista I-Pacessa ei ole kyse, mutta auto selviää huonommastakin mökkitiestä. Ripeästi, tarkasti ja sulavasti reagoiva voimalinja on erittäin miellyttävä käyttää. Kun Jaguar I-Pacella ajelee läpi Portugalin pikkukyliä ja kiertelee kauniisti polveilevia maaseututeitä, on helppo vakuuttua siitä, että alla on tulevaisuuden voimalinja. Matkaa jäljellä Tulevaisuuteen on kuitenkin vielä matkaa. Teslan tapaan Jaguarin sähköauto tuntuu paikoin huomattavan keskeneräiseltä. Vielä toukokuun lopussa ajettujen ensikoeajojen aikaan autosta löytyy puutteita, ja muutama jopa lievästi vaarallinen ominaisuus. Kun jokaisessa automaattivaihteisessa autossa on tottunut auton pysyvän mäkilähdössä paikallaan, valahtaa Jaguarin ylpeys ensimmäisen liikkeellelähdön jälkeen alamäkeen, jos kaasupolkimen hellittää (valinnaisen ryömintätoiminnon ollessa sammutettuna). Ominaisuuden kanssa voi elää, mutta miksi ongelmaa ei ole poistettu paremmin toimivalla paikallaanpitotoiminnolla? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllätys ja nykäys Toisen epämiellyttävän yllätyksen löytää, kun vakionopeudensäätimen katkaisee jarrupolkimella. Poljin valahtaa elottomana läpi energian talteenottoa säätävien senttimetrien. Vakionopeudensäädin sammuu vasta, kun poljin yltää perinteisiä levyjarruja käyttävälle alueelle. Silloin auto nykäisee rajusti, pyydetäänhän syvälle painetulla polkimella voimakasta moottorijarrutusta. Jarrupolkimen epäjohdonmukainen käytös heikentää luottamusta, ja muutenkin jarrutuntuma on keskinkertainen. Onneksi arkiajo sujuu vaivatta esimerkiksi Nissan Leafin ja BMW i3:n tapaan yhden polkimen taktiikalla. Ilmajousituksen vaivoja I-Pacen perusjousituksesta vastaavat kierrejouset, mutta ensikoeajolla oli tarjolla vain ilmajousituksella ja säätyvällä iskunvaimennuksella varustettuja autoja 20-tuumaisin vantein (tarjolla koot 18–22-tuumaa). Hyväkuntoisella tiellä kevyellä kuormalla alusta toimii mallikkaasti, mutta optimiolosuhteiden ulkopuolella auto ajoittain velloo ja täristää pahasti. Aivan kuin iskunvaimentimista puuttuisi herkkyyttä ja vaimennuskykyä. Ajettavuutta voi muokata lukuisilla ajotiloilla, mutta niiden väliset erot jäävät pieniksi. Mukavuustilassa osa kuljettajista saattanee toivoa hieman kevyempää ohjausta. Kelpaa vaikka radalle Matalan painopisteen ja tasaisen painojakauman ansiosta Jaguar I-Pace on sinänsä nopea ja helppo auto ajaa hyvinkin lujaa: Jaguar on jopa vuokrannut Portimãon lähistöllä sijaitsevan Autódromo Internacional do Algarven kilparadan esitelläkseen sähköautonsa kyvykkyyttä ja kestävyyttä kilparadalla. Äärirajoilla I-Pacen keula ja perä alkavat hieman elää ja ohjauksen vasteessa on epäluonnollisuutta, mutta moiset havainnot ovat varsin merkityksettömiä – ratakelpoisuus on vain ymmärrettävä turhuus, jota nopealta premiumautolta halutaan vaatia. Harva hyödyntänee myöskään I-Pacen 50 senttimetrin kahluusyvyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei nyt vaan... nyt Päivittäisessä käytössä on arvokkaampaa tietää, miten kosketusnäytöllä toteutetun tietoviihdejärjestelmän valikot saattavat pahimmillaan latautua useita sekunteja. Ylipäänsä Jaguarin ruudun pienten symbolien näppäily tärisevässä kyydissä kannattaa jättää apukuljettajan vastuulle. Tämä on kova paikka Teslaan tottuneille. Pieni ergonominen painajainen on myös ohjauspyörän vasemmassa puolassa oleva tunnoton rulla, jonka painaminen toimii ruletin tarkkuudella. Vaikka arpaonni osuisikin kohdalle, on mittaristoon mahdotonta saada samanaikaisesti navigaattorin karttaa ja ajotietokonetta. Hienosäädöllä kuntoon Valtaosa moitteista lienee korjattavissa ohjelmistopäivityksin, ja jo ensikoeajossa osassa autoista valikkorakenteet erosivat toisistaan. Toivottavasti puutteet korjataan nopeasti, sillä Jaguar I-Pacelle toivoo menestystä. Siitä aistii pienen yhtiön innostuneisuuden, intohimon ja innovatiivisuuden. Perusauto on hyvä. Sähkövoimalinjan ympärille on rakennettu neljälle aikuiselle mainiot tilat ja valmistajan mukaan peräti 656-litrainen tavaratila. Hyviä ideoita löytyy kaikkialta: esimerkiksi navigaattorin karttanäkymä osaa ennustaa akun varaustason eri reittipisteissä, ja järjestelmä ehdottaa suunnitelmaa, jos toimintamatka uhkaa loppua kesken. Toimintamatkaa ensikoeajoissa ei päässyt kokeilemaan, mutta taajama-ajossa kulutus pyöri 20 kilowattitunnissa sataa kilometriä kohden – WLTP-mittaus lupaa 21,2 kWh/100 km. Moottori- ja maaseututeillä lukema pyörii jo 30 kilowattitunnissa per sata kilometriä – aerodynaamisuudesta huolimatta suuri koko tekee veronsa? Lopulliset lukemat saamme kesällä, kun autoja alkaa saapua Suomeen. Teslan voittaja? Jaguarin tavoite oli kehittää I-Pacesta maailman paras sähköauto. Toimintamatkaan nähden edullisen hankintahinnan ja Teslan omien kompasteluiden ansiosta tavoite on toistaiseksi saavutettu. Jaguar I-Pace on hyvässä vauhdissa kohti tulevaisuutta, mutta perillä se ei vielä ole. Saa nähdä, miten pitkälle etumatka riittää, kun saksalaismerkit lopulta saapuvat markkinoille. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar I-Pace Hinta alkaen 84 380 € Moottori Sähköauto, kaksi sähkömoottoria, automaattivaihteisto, neliveto, 90 kWh litium-ioniakku Teho 294 kW (400 hv) Vääntö 696 Nm Vääntö 696 Nm Toimintamatka 480 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta