13.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace -sähköauto on brittimerkin mielenkiintoisin, ja nyt myös onnistunein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace on parantunut huomattavasti sitten kevään ensikoeajon. Nyt tuote on kypsä. Hyvää: sisätilat, suorituskyky, hiljaisuus, ajettavuus pitävällä pinnalla. Huonoa: suuri sähkönkulutus, ohjaustunto liukkaalla, hidas kosketusnäyttö. Kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi. Se oli kesäkuussa julkaistun Jaguar I-Pace -koeajon otsikko. Ehkä saimme Portugalissa ajoon ohjelmistoltaan vanhentuneen yksilön, tai sitten Jaguar on kehittänyt autoa ensiesittelyn jälkeen. Nyt kokemamme I-Pace tuntuu siltä, mistä keväällä haaveilimme – toisaalta Teslakin on petrannut. Vahvuudet ovat ennallaan: näyttävä ulkonäkö, paljon tehoa ja suuri ajoakku. Erottuvat muodot kätkevät avarat sisätilat viidelle ja käyttökelpoisen tavaratilan. Takalattia on tasainen, ja etuistuinten ympäriltä löytää käyttökelpoista tilaa pientavaroille. Latauspistokkeita pienelektroniikalle on lähes joka nurkassa, ja auton latauskaapelit mahtuvat etutavaratilaan. Ei mikään lelu: sähköautojen kypsymisessä meni aikansa, mutta nyt markkinoilta löytää monia vakavasti otettavia tuotteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sporttinen ja vaivaton I-Pacen kohtalainen korkeus tai yli 2,1 tonnin omamassa ei arkiajossa tunnu, mutta kolmimetrinen akseliväli tekee autosta kankean. Kesäkelillä ohjaus saa arkiajossa kiitosta. Vaste ja ohjausvoimien vaihtelu tuntuvat luonnollisilta, mutta liukkaallakin raskas tuntuma paljastuu aikamme tapaan keinotekoiseksi: vasta kääntöä seuraava liukastelu kertoo kitkakertoimen todellisen tilan. Jaguarin perusalusta luottaa rautajousiin. Koeajoauto on varusteltu sekä ilmajousituksella että säätyvillä iskunvaimentimilla. Sama yhdistelmä aiheutti ensikoeajoissa moitteita liiallisista korin liikkeistä ja pintakovuudesta. Nyt alusta tuntuu yhä urheilulliselta, mutta ainakin 20-tuumaisille vanteille kiedotuilla kitkarenkailla ajeltaessa hienosäätö on onnistunut. Terävät saumat tulevat yhä läpi, mutta erityisesti maantievauhdissa töyssyt tasoittuvat ja pinnankarheudet katoavat. Pikkujuttuja Vakionopeudensäädin toimii nyt odotetusti. Ensikoeajossa kritisomamme ongelma vakionopeudensäätimen katkaisussa on korjattu. Ajoa helpottavien järjestelmien hienostuneisuus ei aivan yllä alan parhaiden tasolle, erityisesti puoliautonomisen ajon mahdollistava ohjausavustin voisi luovuttaa aikaisemmin tiemerkintöjen rappeutuessa. Enemmän arjessa ärsyttää kosketusnäyttöjen ajoittainen hidastelu. Toivottavasti seuraavat ohjelmistopäivitykset sujuvoittavat tätä. Auton myös toivoisi viestivän latauksesta selkeämmin: latausportin valo sammuu lukituksen jälkeen, joten helpoiten tilan näkee karusta, mutta hyvin toimivasta kännykkäapplikaatiosta. Ja miksi vaihtovirtalataus katkeaa, kun ovien lukitus avataan? Ensikoeajossa moittimamme ohjauspyörän tunnoton rullasäädin on yhä pieni ja pippurinen ärsyke. Auto hyvä, entä sähkö? Kuten moitteiden pienuudesta näkee, on I-Pace kokonaisuutena makea auto. Ja vaikka laadukkaasti viimeistellyt sisätilat edustavat enemmän polttomoottorimaailmankatsomusta, on ratin takana hieno fiilis. Autona Jaguar vetää Teslaa pidemmän korren, mutta perusteellisemman koeajon myötä on annettava tunnustusta amerikkalaisten osaamiselle sähköpuolella. Maantiepainotteisella koeajolla I-Pacen keskikulutus oli 26 kWh/100 km, mikä tarkoittaa noin 325 kilometrin toimintamatkaa. Moottoritiellä kulutus nousi reiluun 30 kilowattituntiin satasella, jolla matkaa taittaa vajaat kolmesataa kilometriä. Lukemat ovat aika korkeita, eikä suurellakaan akulla pääse niin pitkälle kuin olisi toivonut. Kulutuksen tähden myös pikalatureilla viipyy toivottua kauemmin – tunnin lataus yleisellä 50 kilowatin teholla kasvattaa moottoritiematkaa reilut 150 kilometriä. Pikalaturien ulkopuolella auto on oman yksivaihelaturin varassa: jos käytössä on 32 ampeerin virta, täyttyy akku 12 tunnissa, mutta 16 ampeeria tuplaa ajan. Esimerkiksi Tesla Model X:n ja Audi E-tronin tarjoama kolmivaihelaturi täyttäisi Jaguarin kahdeksassa tunnissa. Kulutus- tai latauspuoli ei siis ole Jaguarin vahvuusaluetta. Valtaosan päivittäiset ajot latautuvat silti ongelmitta yön aikana, joten moitteen vakavuus riippuu omista vaatimuksista. Keskikonsolin näytöt ovat tyylikkäitä, mutta tahmaava toiminta nakertaa wow-fiilistä. Keväällä I-Pace tuntui Jaguarin mielenkiintoisimmalta mallilta aikoihin. Nyt tuotantovalmiina voimme todeta sen olevan myös yksi onnistuneimmista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.jaguar.fi/i-pace Jaguar I-Pace Hinta alkaen 84 379 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 181 € Moottori Sähköauto, kaksi sähkömoottoria, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 696 r/min Akku 90 kWh litium-ioniakku. Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 24,8 kWh/100 km. Perävaunumassa 750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan