21.10.2017

Jälleen hiotumpi: Lotus Elise 260 Cup ja kultaisen värin salaisuus

Lotus Elise 260 Cup

Brittiläinen urheiluautovalmistaja ei lakkaa hiomasta klassikkoaan, mutta mikä salaisuus liittyy uuteen värivaihtoehtoon?

Lotus Elise sen kuin paranee vanhetessaan. Nyt Hethelin autotehdas on virittänyt klassikkosporttiaan tuoreempien Exige Cup 380 ja Evora GT430 -mallien inspiroimana vieläkin pidemmälle. Kevyt britti on saanut merkittävän piristysruiskeen muun muassa aerodynamiikkaan. Lukuisien pienien muutoksien jälkeen uusi Elise 260 Cup kiertääkin Hethelin testiradan peräti 2,5 sekuntia Elise 250 Cupia nopeammin.

Lotus Elise 260 Cup

Kaikkien aikojen kevein Elise Cup on valmistajan mukaan kaikkein raskain yli 240 km/h nopeuksissa, sillä uusi aerodynamiikkapaketti tuottaa peräti 180 kilogrammaa downforcea. Kyseessä on 44% parannus Elise Cup 250:een nähden ja se on saavutettu etupyöränkaarien ilmakanavilla, uudella keulasplitterillä ja suuremmalla takasiivellä.

Painoa puolestaan on säästetty hiilikuidun ja komposiittimateriaalien käytöllä moottorin katelevyssä (säästöä 3,3 kg), kaksiosaisilla jarrulevyillä (4,4 kg) sekä muilla suojalevyillä (2,5 kg). Yhteensä Elise Cup 260 on 15 kilogrammaa edeltäjämallia keveämpi, omamassan ollessa nyt 902 kilogrammaa. Cup 250:stä tuttuun tapaan mallissa on litiumioniakku, keveämmät hiilikuituistuimet ja muovinen takaikkuna.

Lotus Elise 260 Cup

Myös 1,8-litraista mekaanisesti ahdettua moottoria on viritetty imusarjan ja ohjelmoinnin osalta. Nyt luvassa on 250 hevosvoimaa ja 255 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona on tiheästi välitetty 6-vaihteinen manuaali. Lotus kehuukin, että Elise Cup 260 on markkinoiden parhaimman kuuloinen ahdettu nelisylinterinen, kiitos kilpahenkisen ilmansuodattimen ja viritetyn pakoputkiston. Joka tapauksessa 0–100 km/h taittuu nyt 4,2 sekunnissa. Yhdistetty kulutus on 7,5 litraa per 100 km, CO2-päästöjen ollessa 175 grammaa kilometriltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syntymäpäiviä juhlien

Ensimmäistä kertaa Lotus Elise on varustettu säädettävillä iskunvaimentimilla, jotka toimittaa Nitron. Keveät taotut vanteet on rengastettu Yokohama Advan Neova AD08R -renkailla, joiden kokoa on venytetty vielä Cup 250:tä suuremmiksi.

Vaivihkaiset parannukset jatkuvat sisustassa. Lotuksen hiilikuitukuppipenkit on verhoiltu Alcantaralla ja mittariston suojalippa on valmistettu hiilikuidusta. Paljas alumiini ja kontrastivärillä toteutetut yksityiskohdat viimeistelevät kokonaisuuden. Elisen konstailemattomasta olemuksesta huolimatta autoon on saatavilla iPod-yhteensopivuus ja Bluetooth-puhentuki.

Lotus Elise 260 Cup

– Kun lähestymme Colin Chapmanin insinööritaidonnäytteen 70-vuotisjuhlaa, on vain oikein rakentaa parhaita autojamme erikoiserissä ja Elise Cup 260 on sen tittelin arvoinen. Erikoiserämme ovat aina olleet erittäin suosittuja asiakkaidemme keskuudessa ympäri maailman ja tiedämme, että he arvostavat jokaisen [erän] vaatimaa kattavaa kehitystyötä. Kun valmistusmäärä on vain 30 kappaletta, ei ole epäilystäkään etteikö Elise Cup 260 olisi tuleva klassikko, kiteytti Lotuksen pääjohtaja Jean-Marc Gales.

Elise Cup 260 esittelee myös Lotuksen valikoimaan saapuvan uutuusvärin Championship Gold, joka on saatavissa marraskuusta alkaen myös muihin malleihin. Värin tarinana onkin juuri Lotuksen 70-vuotinen taival siitä, kun yhtiön perustanut Chapman rakensi ensimmäisen oman autonsa. Elise Cup 260 juhlistaa suoritusta myös pienellä seppelekuviolla  vasemmassa kattokaaressa ja Union Jack -lipuilla takaspoilerin päätylevyissä.

Lotus Elise 260 Cup

Lähde ja kuvat: Lotus

Luetuimmat