6.6.2022

Järeällä V6-moottorilla varustettu Ford Ranger Raptor sai hinnan – 130000 euroa!

Ford Ranger Raptorin tuotanto käynnistyi toukokuun lopussa ja Suomessa sen odotetaan olevan jo tänä suvena.

Ford tuo uudistuneen Ranger Raptorin Suomeen loppukesästä. Auton tuotanto on käynnistynyt Thaimaan tehtaalla Rayongissa ja auto on saanut Suomessa myös hintalapun.

Hintalappu koskettaa tällä hetkellä Ford Ranger Raptorin V6-mallia. Dieselversion tuotanto käynnistyy myöhemmin vuoden 2023 alussa Etelä-Afrikan tehtaalla ja sen hinnat julkistetaan myöhemmin tämän vuoden aikana.

Ford Ranger Raptorin hinnat alkavat 129 165 eurosta ja 59 sentistä. Hinnat alkaen -malli on tarkalleen ottaen Ford Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6 Ecoboost 288 hv A10 4x4.

Mallimerkintä kertoo kaiken oleellisen, kuten sen, että ohjaamo autossa on pitkä ja paljonko uusi V6-moottori tarjoaa hevosvoimia. Neliveto lienee itsestäänselvyys tämän auton kohdalla.

Fordin mukaan hinnat alkaen -mallin varustelu olisi varsin kattava, vaikka ihan kaikkea ei vielä kerrotakaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oppiva vaihteisto

Vaikka automaailma sähköistyy kovasti, Ford on kehittänyt uuteen Ranger Raptoriin nimenomaan uuden V6-moottorin. Moottori on Fordin Nano-perheen uusin malli, ja siinä on muun muassa öljyjäähdytetyt männät, kaksi sähköohjattua turboa, matalakitkalaakerit ja alumiiniset sylinterikannet. Maksimivääntöä moottori tarjoaa 481 newtonmetriä. Vielä ei tiedetä, mikä auton virallinen WLTP-kulutuslukema on, mutta se selviää elokuussa.

Ranger Raptorissa käytetään samaa oppivaa A10-automaattivaihteistoa kuin Ford Mustang 5.0 GT -mallissa ja F-150 Raptorissa. Fordin mukaan Ranger Raptorin vaihteiston logiikka on erilainen, kuin muissa Ranger-mallliston A10-vaihteistoissa, sillä Ranger Raptorin vaihteistossa on myös kolme erilaista tilaa: normaali, Sport ja Baia.

Baia tarkoittaa aggressiivista ja herkästi reagoivaa vaihteenvaihtoa, vaihteisto reagoi tällöin nopeasti ylös ja alas tapahtuvissa vaihdoissa.

Alusta ennakoi hypyt

Kun kysymys on maastokykyisestä ja koviinkin olosuhteisiin tarkoitetusta autosta, myös alustaa on kehitetty. Ford Ranger Raptorissa on uudistunut Live Valve Fox 2.0 -iskunvaimennus, joka on jopa 30 prosenttia vaimentavampi kuin tavallisessa Ford Rangerissa. Raptor-versiolta voi siis odottaa parempaa suorituskykyä esimerkiksi haastavassa maastossa. Live Valve -iskunvaimennus muun muassa säätää vaimennusta valitun ajotilan mukaan. Näin ollen esimerkiksi ryömintäominaisuudet sekä käsiteltävyys pitäisi parantua entisestään kaikenlaisissa olosuhteissa.

Uudistunut alusta osaa myös valmistautua vastaanottamaan hypyn alastulon energiaa, silloin kun auton kaikki renkaat ovat ilmassa. Lisäksi se säätää alustaa jäykemmäksi esimerkiksi voimakkaan kiihdytyksen aikana.

Nelivetoa on myös kehitetty entisestään ja sähköisesti ohjattu jakovaihteisto on uudistunut. Haastavia olosuhteita varten Ranger Raptorissa on myös uutena ominaisuutena sähköisesti lukittavat tasauspyörästöt. Maastoajoon on tarjolla myös peräti kuusi ajotilaa olosuhteiden mukaan.

Kun tekniikkaa Ranger Raptorissa on uudistettu merkittävästi, myös sisätiloihin ja ulkomuotoon on tehty uudistuksia.

Korimuotoilu on uutta muun muassa puskurien, etusäleikön, pyöränkaarien ja konepellin kohdalla. Keulalla on led-valot ja lavakaukaloa on myös uudistettu.

Lähde ja kuvat: Ford

Luetuimmat