8.10.2017

Jos kehitys olisi pysähtynyt 1800-luvulle: Ford A Model 1929 Steampunk

”Koko projekti on ollut sellaista, että ensin tulee pieni idea ja sitten mopo lähtee käsistä”.

Marco Hämäläinen on kuin kotonaan esitellessään Steampunk-tyylistä Fordiaan Auto ja Viihde -tapahtumassa Lahdessa. Kyseessä on kotinäyttely, sillä matkaa kotoa Orimattilasta Lahteen on vain 20 kilometriä.

Vuosi sitten valmistunut Ford A Model on kiertänyt useissa näyttelyissä, ja kierrettyjen näyttelyjen määrän voi laskea näyttelyosaston kulmaan kerätyistä pokaaleista. Yhdestäkään näyttelystä ei ole tarvinnut palata ilman ”munakuppia”.

Ford A Model 1929 Steampunk
Marco Hämäläinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä ihmeen Steampunk?

Steampunk on science fictionia, jossa kehitys on pysähtynyt 1800-luvulle, jolloin käytettiin höyrymoottoreita ja voimansiirto tapahtui rattailla. Hämäläisen näyttelyosastolla auton lisäksi koko osasto henkilökuntineen on stailattu viimeistä piirtoa myöten samaan tyylisuuntaan. ”Robottia” ja ”tietokonepöytää” myöten.

Steampunk tuli Fordin rakentamiseen mukaan, kun piti päättää miten auto maalattaisiin. Koko rakentaminen on edennyt tyyliin ”ahaa, tuonne tuli tuollainen, niin tähän tarvitaan sitten tällainen”. Mitään valmista suunnitelmaa ei ole alussa ollut, kertoo Marco Hämäläinen.

– Aluksi pienet ideatkin ovat pääsääntöisesti johtaneet mopon karkaamiseen käsistä ja idean paisumiseen. Tuttua varmasti monelle rakentajalle.

Steampunk on tyylisuuntana miellyttänyt Hämäläisen silmää aina, joten miksi näyttelyautokin ei noudattaisi sitä.

Valinta on sikäli erikoinen, että ammatissaan hän ei ole työskentele höyrykoneiden parissa, vaan on tekemisissä kylmälaitteiden kanssa.

”Kaikki vapaat ja lomat siihen on käytetty”

Ford A Model 1929 Steampunk

Kyseessä on miehen ensimmäinen iso rakennusprojekti. Runko, hytin etuosa, ovet ja lokasuojat olivat valmiina, mutta käytännössä kaikki muu on valmistettu itse. Omavalmisteisiin kuuluvat mm. hytin katto, lava, takaseinä, lattiat ja astinlaudat. Käytettyjä työtunteja ei Hämäläinen ole itse laskenut, mutta vaimon mukaan mies vietti vuoden rakennusprojektin aikana autotallissa ”varmasti yli 1000 tuntia”. Helppo uskoa. Autoon käytettyä rahasummaa ei ole laskettu, vielä.

– Kaikki ostokuitit on tallessa pinossa, mutta pitää vielä miettiä, että kannattaako niitä alkaa laskemaan yhteen.

Mikä on rakentajan itsensä mielestä onnistunein kohta Fordissa?

– Se on korin päällystäminen nahalla. Mietin olisiko se mahdollista, ja päätin tilata nahkaa. Kun näki, että sen liimaaminen onnistuu, ja se vieläpä näyttää hyvältä, niin kyllä se on ainakin yksi kohokohdista.

Ford A Model 1929 Steampunk

Toinen mieleen jäänyt tilanne Hämäläisen mukaan on se, kun ensimmäistä kertaa käynnisti auton ja peruutti sen ulos tallista. Kun auto liikkui omin voimin eteen ja taakse päin, niin päivällä tehdyn koeajon jälkeen ei hymy karissut naamalta vielä nukkumaan mennessäkään.

Orimattilalainen rakentaja ei aio jäädä lepäämään laakereilleen, vaikka Ford nyt onkin valmis. Seuraava projekti on jo mietittynä ja aihiokin etsinnässä.

– Pää on jo niin täynnä ideoita uuden projektin suhteen, että ainakaan pienempää ja helpompaa projektia ei ole tulossa, päättää Marco Hämäläinen.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat