Ajoneuvot Moottoriurheilu 22.6.2023

Juha Kankkusen rakkaus Keniaan syttyi ensivisiitillä – vaikka matkaan on mahtunut tikkejä ja murtumia

Uran ensimmäinen voitto vuonna 1985 sai Juha Kankkusen ihastumaan Kenian luontoon. Se on tuonut Kankkusen takaisin maahan lomamatkoille.

Takavetoinen Toyota Celica Turbo oli eurooppalaisissa pikataivalralleissa auttamattomasti vanhentunut ja kilpailukyvytön, mutta Afrikan kestävyyttä vaativissa ralleissa koeteltu tekniikka oli yhä paikallaan.

Sen, ja pitkän testijakson nimiin vannonut Toyota Team Europe ja tiimin nuori suojatti Juha Kankkunen selviytyivät monipäiväisestä koettelemuksesta kunnialla ja saattoivat kisan maalissa todeta voittaneensa 5167 kilometriä pitkän kisan heti ensi yrittämällä.

– Kyllä se siitä lähti. Aika paljon olen onnistunut voittamaan ja tykännyt aina olla täällä. Kyse on kuitenkin erilaisesta kisasta kuin rallit Euroopassa, Kankkunen tunnelmoi.

Rallien lisäksi Kankkunen perheineen on palannut Keniaan lomalle tasaisin väliajoin. Viimeisin isompi matka tapahtui reilut neljä vuotta sitten, kun Kankkunen täytti pyöreitä. Mukaan lähtivät myös pojat Tino ja Niko. Suunnaksi otettiin vanhan kilpakumppanin Mike Kirklandin maatila Nairobin kupeessa.

– Tulimme porukalla synttäreitä viettämään. Mukana oli kavereita ja omat pojat. He olivat Keniassa ensi kertaa aivan pieninä, kun vietimme ikimuistoisia aikoja Mombasassa. Lupasin silloin, että sitten kun isä täyttää 60 vuotta, tulemme uudestaan. Molemmat muistivat vielä asian, joten kävimme safarilla eläimiä katsomassa ja Miken paikassa pojat kävivät kalassa. Ihan vain vapaa-aikaa vietimme.

Toyota menestyi Safari-rallissa

Safari-ralli on ollut Toyotalle aina menestys. Kankkusen voitto oli vasta alkusoittoa, sillä vuonna 1993 tiimi nappasi neloisvoiton kisasta, ja toisti saman tempun viime vuonna Kalle Rovanperän johdolla.

– Ensimmäisenä vuonna testasimme puolitoista kuukautta ja sen jälkeenkin olen ollut monta kertaa täällä. Kyllä niistä varmasti vuoden saa yhteensä.

Kankkunen oli lennätetty Keniaan Toyotan vieraaksi, ennen kisaa tapahtuviin ajotehtäviin. Suunnitelmiin tuli kuitenkin yllättävä muutos, joten mies pääsi nauttimaan maisemista ja kisatunnelmista rennoissa merkeissä.

– Lähinnä PR-hommia oli nyt luvassa. Pääjohtaja vain oli niin kiireinen, ettei hän ehtinyt tulla tänne, joten minä jäin katselemaan rallin, kun täällä ollaan, eikä mikään kiire ole minnekään.

Nykyisellään kisa sujutellaan Naivashan alueella, huomattavasti pienemmällä maantieteellisellä alueella kuin aidot Safari-rallit. Yhtäläisyyttä on yhä se, että ralli on ainakin teoriassa mahdollista voittaa nollakokemuksella, mikä tarkoittaisi tässä tapauksessa esimerkiksi ensimmäistä kertaa Safariin osallistuvan Esapekka Lapin voittoa.

– Tämä on ollut aina aika erikoinen kisa. Alkuaikoina ajettiin pitkiä öitä. Jokainen ralli oli hieno, mutta ensimmäinen voitto täällä, ja yleensäkin, oli upea. Ei kukaan uskonut, että maanviljelijä Keski-Suomesta voi voittaa heti eka kerralla, kun vastassa oli maailman parhaimmat ja kokeneimmat kuljettajat.

Tikkauksia ja murtumia

Juuri ennen rallin alkua  26 vuotta täyttänyt Kankkunen päätyi voitonjuhliin, jotka päättyivät tikkaukseen.

– Mekaanikot heittivät minut altaaseen, mutta unohtivat, että heittivät minut lasten altaaseen, jossa on vain puoli metriä vettä. Muutama tikki siitä tuli.

Myös uran rajuin ulosajo sijoittuu Keniaan. Ralli oli lähtenyt Kankkuselta hyvin liikkeelle vuonna 1994. Edellisvuoden voitto oli puolustettavana, mutta sitten tapahtui jotain. Kankkusen Toyota Celica sinkoutui rajuun pyörimiseen 180km/h vauhdista ja tuhoutui pahoin. Eikä kuljettajakaan säästynyt pelkällä säikähdyksellä.

– Silloin ajettiin ilman kypäriä. Pieniä murtumia siitä tuli ja se oli ehkä kovimpia ulosajojani koko urallani. Onneksi niitä ei hirveän montaa sattunut, mutta se oli yksi kovimpia, mitä mulla on koskaan ollut, Kankkunen muistelee.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat