22.6.2023 Ajoneuvot Juha Kankkusen rakkaus Keniaan syttyi ensivisiitillä – vaikka matkaan on mahtunut tikkejä ja murtumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uran ensimmäinen voitto vuonna 1985 sai Juha Kankkusen ihastumaan Kenian luontoon. Se on tuonut Kankkusen takaisin maahan lomamatkoille. Takavetoinen Toyota Celica Turbo oli eurooppalaisissa pikataivalralleissa auttamattomasti vanhentunut ja kilpailukyvytön, mutta Afrikan kestävyyttä vaativissa ralleissa koeteltu tekniikka oli yhä paikallaan.Sen, ja pitkän testijakson nimiin vannonut Toyota Team Europe ja tiimin nuori suojatti Juha Kankkunen selviytyivät monipäiväisestä koettelemuksesta kunnialla ja saattoivat kisan maalissa todeta voittaneensa 5167 kilometriä pitkän kisan heti ensi yrittämällä.- Kyllä se siitä lähti. Aika paljon olen onnistunut voittamaan ja tykännyt aina olla täällä. Kyse on kuitenkin erilaisesta kisasta kuin rallit Euroopassa, Kankkunen tunnelmoi.Rallien lisäksi Kankkunen perheineen on palannut Keniaan lomalle tasaisin väliajoin. Viimeisin isompi matka tapahtui reilut neljä vuotta sitten, kun Kankkunen täytti pyöreitä. Mukaan lähtivät myös pojat Tino ja Niko. Suunnaksi otettiin vanhan kilpakumppanin Mike Kirklandin maatila Nairobin kupeessa.- Tulimme porukalla synttäreitä viettämään. Mukana oli kavereita ja omat pojat. He olivat Keniassa ensi kertaa aivan pieninä, kun vietimme ikimuistoisia aikoja Mombasassa. Lupasin silloin, että sitten kun isä täyttää 60 vuotta, tulemme uudestaan. Molemmat muistivat vielä asian, joten kävimme safarilla eläimiä katsomassa ja Miken paikassa pojat kävivät kalassa. Ihan vain vapaa-aikaa vietimme.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota menestyi Safari-rallissaSafari-ralli on ollut Toyotalle aina menestys. Kankkusen voitto oli vasta alkusoittoa, sillä vuonna 1993 tiimi nappasi neloisvoiton kisasta, ja toisti saman tempun viime vuonna Kalle Rovanperän johdolla.- Ensimmäisenä vuonna testasimme puolitoista kuukautta ja sen jälkeenkin olen ollut monta kertaa täällä. Kyllä niistä varmasti vuoden saa yhteensä.Kankkunen oli lennätetty Keniaan Toyotan vieraaksi, ennen kisaa tapahtuviin ajotehtäviin. Suunnitelmiin tuli kuitenkin yllättävä muutos, joten mies pääsi nauttimaan maisemista ja kisatunnelmista rennoissa merkeissä.- Lähinnä PR-hommia oli nyt luvassa. Pääjohtaja vain oli niin kiireinen, ettei hän ehtinyt tulla tänne, joten minä jäin katselemaan rallin, kun täällä ollaan, eikä mikään kiire ole minnekään.Nykyisellään kisa sujutellaan Naivashan alueella, huomattavasti pienemmällä maantieteellisellä alueella kuin aidot Safari-rallit. Yhtäläisyyttä on yhä se, että ralli on ainakin teoriassa mahdollista voittaa nollakokemuksella, mikä tarkoittaisi tässä tapauksessa esimerkiksi ensimmäistä kertaa Safariin osallistuvan Esapekka Lapin voittoa.- Tämä on ollut aina aika erikoinen kisa. Alkuaikoina ajettiin pitkiä öitä. Jokainen ralli oli hieno, mutta ensimmäinen voitto täällä, ja yleensäkin, oli upea. Ei kukaan uskonut, että maanviljelijä Keski-Suomesta voi voittaa heti eka kerralla, kun vastassa oli maailman parhaimmat ja kokeneimmat kuljettajat.Tikkauksia ja murtumiaJuuri ennen rallin alkua 26 vuotta täyttänyt Kankkunen päätyi voitonjuhliin, jotka päättyivät tikkaukseen.- Mekaanikot heittivät minut altaaseen, mutta unohtivat, että heittivät minut lasten altaaseen, jossa on vain puoli metriä vettä. Muutama tikki siitä tuli.Myös uran rajuin ulosajo sijoittuu Keniaan. Ralli oli lähtenyt Kankkuselta hyvin liikkeelle vuonna 1994. Edellisvuoden voitto oli puolustettavana, mutta sitten tapahtui jotain. Kankkusen Toyota Celica sinkoutui rajuun pyörimiseen 180km/h vauhdista ja tuhoutui pahoin. Eikä kuljettajakaan säästynyt pelkällä säikähdyksellä.- Silloin ajettiin ilman kypäriä. Pieniä murtumia siitä tuli ja se oli ehkä kovimpia ulosajojani koko urallani. Onneksi niitä ei hirveän montaa sattunut, mutta se oli yksi kovimpia, mitä mulla on koskaan ollut, Kankkunen muistelee.Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”