13.3.2023

Katsastustilastot kertovat – lähes 30 prosenttia kaikista Suomessa katsastetuista autoista hylätään

Traficomin julkaisemista tilastoista käy ilmi, että yleisin syy auton hylkäykseen määräaikaiskatsastuksessa on auton etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa.

Yleisin syy, miksi auto hylätään katsastuksessa on etuakseliston viat. Tämä käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen julkaisemista katsastustilastoista.

Etuakseliston vikojen lisäksi autojen jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon, liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.

– Etenkin valaisimien viat ovat usein sellaisia, että autoilija pystyisi helposti ne havaitsemaan ja hoitamaan kuntoon ennen katsastusta ja näin välttymään korjauskehotuksilta, johtava asiantuntija Teemu Toivanen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

0,6 prosenttia enemmän hylkäyksiä

Vuonna 2022 Suomessa katsastetuista kaikista henkilöautoista hylättiin 27,8 prosenttia määräaikaiskatsastuksessa. Luku on 0,6 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autojen kunto olisi merkittävästi huonontunut.

– Uudempien autojen hylkäysprosenttien vaihtelut selittyvät vuoden 2018 katsastusaikavälien muutoksilla. Todellisuudessa ajoneuvojen kunnossa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Nykyään 3-vuotiaina katsastettavat autot ovat pääosin takseja, jotka on katsastettava joka vuosi, Toivanen sanoo.

Hylkäysprosentti määräaikaiskatsastuksessa henkilöauton iän mukaan

  • 3-vuotias, 7 %
  • 4-vuotias, 4,8 %
  • 5-vuotias, 6,5 %
  • 6-vuotias, 9,6 %
  • 7-vuotias, 10,3 %
  • 8-vuotias, 14,3 %
  • 9-vuotias, 16,6 %
  • 10-vuotias, 19,4 %
  • 11-vuotias, 20,9 %
  • 12-vuotias, 23,6 %
  • 13-vuotias, 26,2 %
  • 14-vuotias, 30,8 %
  • 15-vuotias, 32,6 %

Vuonna 2022 katsastetun henkilöauton keski-ikä Suomessa oli 14,7 vuotta, kun vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta.

Yhtään sähköautoa ei hylätty akkukotelon vuoksi

Merkittävää katsastustilastoissa on myös se, että 1. marraskuuta viime vuonna voimaan tullut määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteiden muutos ei näy katsastustilastoissa. Erityistä jännitystä asiassa aiheuttivat sähköautot, kun katsastuksen arvosteluperusteet muuttuivat siten, että lommo tai kolhu sähköauton akkukotelossa voi olla hylkäysperuste määräaikaiskatsastuksessa.

Sähköauton akkukotelon korjaaminen voi tulla myös kalliiksi, esimerkiksi vahinkovakuutuyhtiö Ifistä kerrotaan, että Porsche Taycanin akkukotelon korjaaminen maksoi 80 000 euroa. Traficomin mukaan huolta tässä ei ole, viime vuoden marras-joulukuussa, jolloin uudet arvosteluperusteet ovat olleet voimassa, yhtään sähköautoa ei ole hylätty määräaikaiskatsastuksessa tämän syyn vuoksi.

Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, Tilastokeskus 

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat