5.6.2023

Käytetyt erikoisuudet: kullanhuuhdonnan MM-kisoja mainostanut Volkswagen Kastenwagen

Lapin taikaa ja kullanhuuhdontaa. Siinäpä ainekset tämän viikon käytetylle erikoisuudelle.

Volkswagenin pakettiautot ovat päässeet Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan pariin otteeseen. T1-sukupolvea käsittelevässä osassa paneuduimme auton syntymiseen ja T3-sukupolven kohdalla uppouduimme eri sukupolvien saamiin liikanimiin.

Läpi kaikkien seitsemän Transporter-sukupolven, pakettiautomalliston vahvuus on perustunut laajoihin käyttömahdollisuuksiin. Näitä autoja on käytetty reilun 70 vuoden aikana mm. poliisiautoina, ambulansseina, kuljetuskalustona, matkailuautona tai vaikkapa liikkuvana toimistona.

Yksi hieman eksoottisempi käyttökohde pakettiautolle saattaa kuitenkin löytyä markkinoinnista. Näyttävä ja massasta erottuva ajoneuvo kun on mitä parhain tapa herättää ihmisten huomio, ja siirtää se kohti auton omistajan agendaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Transporter T1

Tämän viikon Käytetty erikoisuus on toistamiseen ensimmäisen sukupolven Volkswagen Transporter. Vuosimallin 1966 ajoneuvo on toiseksi viimeistä vuosikertaa T1-sukupolven osalta.

Myytävä auto on ilmoituksen mukaan ehta Lapin auto. Legendan mukaan pohjoisessa suolaa käytetään vain keittiössä, minkä ansiosta Lapin autot kärsivät ruosteongelmista keskimääräistä vähemmän. Uutena auto on myyty Ranualle ja nyt vajaat 60 vuotta myöhemmin sitä myydään Rovaniemellä.

Aivan koko elämäänsä auto ei kuitenkaan ole viettänyt Lapissa, vaan se on välillä saanut matkata etelään töiden perässä. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on toiminut Tankavaaran Kultakylän käytössä 45 vuoden ajan, ja Kultakylä on käyttänyt Volkswagenia mm. markkinoidakseen MM-kullanhuuhdontakisoja Keski-Euroopassa 1970- ja 80-luvuilla.

Auto on myös siinä mielessä suomalaisittain mielenkiintoinen, että sen matkailuvarustuksesta on vastannut tunnettu Wihuri-yhtymä, joka toimi taannoin Volkswagenin maahantuojana. Volkswagenista löytyykin Wihurin 60-luvun retkeilyvarustus-rakennussarja.

Volkswagenin tämän hetken kunto näyttää olevan kuvien perusteella erinomainen. Siitä saamme kiittää vuosien 2015-19 aikana tehtyä kunnostusta, jolloin auto on käyty huolella läpi. Kunnostuksen aikana auto sai mm. täysin uuden maalipinnan ohjaamoa myöten, kunnostetun vaihtomoottorin ja kasan nykyaikaisia retkeilyauton mukavuuksia, kuten Eberspächer, jääkaappi, kaasuliesi, LED-valaistus ja alumiininen kattoteline. Nykyaikaisesta varustelusta huolimatta auto on museorekisteröity.

Kunnostuksen jälkeen ajoneuvo on jatkanut edustustehtäviä etelässä. Yksi varsin onnistuneimmista reissuista on kohdistunut Lahteen, jossa vuoden 2019 Classic Motors Show’ssa tämä auto voitti Omistajien helmet -yleisökilpailun. Vuoden 2019 Omistajien helmiin ilmoitettiin yhteensä 54 ajoneuvoa, joista nettiäänestyksellä valittiin kymmenen autoa messuilla järjestettävään finaaliin, jonka Volkswagen vei nimiinsä.

Myynti-ilmoituksen mukaan Volkswagenin mittarilukema on 47 000 kilometriä. Katsastus on hoidettu syyskuussa 2021 ja auto on täysin käyttövalmis peli uusiin seikkailuihin. Auton tekniset ominaisuudet eivät tuo eteen suuria yllätyksiä. Ajoneuvo on takavetoinen ja varustettu 1,5-litraisella bensiinimoottorilla, josta löytyy 34 kilowatin (46 hevosvoiman) teho. Vaihteisto on manuaali.

Tämän Kastenwagenin hintalappuun on kirjoitettu Torissa lukema 36 000 euroa. Hintapyyntöä perustellaan saksalaisen VW-harrastaja ja -asiantuntijan tekemällä arvonmäärityksellä. Lapin ulkopuolella asustelevalle potentiaaliselle ostajakandidaatille lienee kuitenkin hyvä uutinen siitä, että myyjä on valmis hoitamaan ajoneuvon kuljetuksen sopimuksen mukaan.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat