Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 20.1.2020

Käytetyt erikoisuudet – MG ZT-T

MG ZT-T tarjoaa veikeän vaihtoehdon perhefarkuksi tai käteväksi kauppakassiksi. Vapaasti hengittävän V6-moottorin sointi alkaa olla tänä päivänä jo harvinaista herkkua.

Jaa artikkeli

MG ZT ja MG ZT-T julkaistiin vuonna 2001 eli kolme vuotta sen jälkeen kun Rover 75 oli nähnyt päivänvalon. Kyseessä oli tietenkin konsernisisarus, jonka MG:n versiot tunnettiin tehtaan sisällä tunnuksilla X10 ja X11. Näistä X10 oli MG ZT ja X11 MG ZT-T – jälkimmäinen ­­tarkoitti farmariversiota.

MG ZT-T takaa - Tori.fi

Farmarimalli sai nimekseen ZT-T ja tehtaan sisällä se tunnettiin koodilla X11.

Kehitystyöstä vastasi Rob Oldaker ja ulkonäkömuutosten takana oli, muun muassa McLaren F1:n muotoillut, Peter Stevens. Vahvasta sukulaissuhteesta johtuen auton perusmuoto noudattaa Rover 75:n linjoja, mutta muutoksia on tehty keulaan ja useisiin pienempiin yksityiskohtiin. Tekniset eroavaisuudet olivat tärkeämpiä, sillä MG viritettiin Roveria kireämpään suuntaan sekä alustan, jarrujen että bensiinimoottoreiden osalta.

Moottorivaihtoehtoja lisättiin tuotannon aikana kattamaan lopulta bensiinimoottorit nelisylinterisestä rivimoottorista V6-moottorin kautta aina V8-moottoriin asti. Tehovalikoimaa näillä saavutettiin noin 120 hevosvoimasta lähes 260 hevosvoimaan. Mielenkiintoisesti tehokkaat V8-moottorilla varustetut versiot muutettiin takavetoisiksi muiden mallien ollessa etuvetoisia. Dieselvaihtoehdot olivat BMW:ltä lainattuja nelisylinterisiä rivimoottoreita.

MG ZT-T ohjaamo - Tori.fi

MG ZT ja ZT-T oli sisaruksista sporttisempi ja sen aistii välittömästi myös sisätiloista.

Valitettavasti MG Rover ajautui konkurssiin vuonna 2005 ja sitä myöden loppui kahden merkin ja näiden autojen tarina ainakin siltä osin. Kiinalaisomistukseen päätynyt MG palasi markkinoille vuonna 2007 käytännössä uudelleen nimetyllä MG ZT:llä ja samalla merkillä valmistetaan autoja yhä edelleen. Rover on unohtunut Tata Motorsin omistuksessa Jaguar Land Roverin arkistoihin. Käytetyt erikoisuudet sukeltaa tällä kertaa MG Roverin viimeisien hetkien pariin.

MG ZT-T sivu - Tori.fi

Vain noin 97 000 kilometriä ajettu vuosimallin 2003 MG ZT-T on myynnissä Tuusulassa.

Käytetty erikoisuus – MG ZT-T 190

Vähän ajettu vuosimallin 2003 MG ZT-T 190 on tarjolla Tuusulassa. Myynti-ilmoituksessa sitä kehutaan poikkeuksellisen hienoksi ja ainakin ilmoitettu mittarilukema (97 000 km) on matala. Tähän liittyen myös jakohihna on kuulemma vaihtunut 80 000 kilometrin kohdalla vuonna 2018.

Moottorina onkin lähes, mallinimen mukaiset, 190 hevosvoimaa tuottava 2,5-litrainen vapaasti hengittävä V6-moottori. Huippuvääntö on 245 newtonmetriä ja näillä teholukemilla farmarikori saavuttaa paikaltaan lähtiessä 100 kilometrin tuntinopeuden 8,2 sekunnin aikana ja rauhoittuu vasta 220 kilometrin tuntinopeuteen. Etuvetoisessa autossa on viisivaihteinen käsivaihteisto.

Kirkas metallinsininen väri on onnistunut valinta autoon, jonka yksityiskohdista huomaa ensimmäisenä koristellun pakoputken ulostulon ja molemmat mukana toimitettavat kevytmetallivannesarjat. Sisätiloissa on haettu rohkealla otteella sporttista tunnelmaa sinistä nahkaakin käyttämällä. Varusteluun kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, kaukosäätöinen keskuslukitus, lohkolämmitin, navigointijärjestelmä, vakionopeudensäädin, xenon-ajovalot sekä erikoisuutena takapenkkiläisille etuistuimien niskatukiin tyylikkäästi upotetut näytöt.

MG ZT-T pakoputki- Tori.fi

Sporttisuus ulottuu pieniin yksityiskohtiin asti kun kyse on MG:stä ja siihen merkin historia urheiluautojen parissa osin myös velvoittaa.

MG ZT-T on ovela vaihtoehto henkilölle, joka haluaa poiketa massasta. Sen luonne on ehdottoman sporttinen ja vapaasti hengittävä V6-moottori on jo varsin harvinainen voimanlähde farmarikorissa. Näillä eväin pääsee odottamaan kevättä.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu