Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 23.9.2019

Käytetyt erikoisuudet – Opel Kadett GT/E

Opel Kadett GT/E oli markkinoilla ennen kuin ensimmäinen Golf GTI. Tarjolla on entisöity viimeistä takavetoista Kadettia edustava perhesportti.

Jaa artikkeli

Opel Kadett GT/E tuli markkinoille vuonna 1975, eli vuotta todelliseksi klassikoksi noussutta Volkswagen Golf GTI:tä ennen. Molemmat edustivat tavallisen perheauton ripeäksi muokattua versiota. Uusi aikakausi oli alkamaisillaan, mutta Kadett omaa mallina huomattavasti pidemmän historian.

Tori.fi - Opel Kadett GT/E takaviisto

Tämä Opel Kadett GT/E on tunnistettavissa jo kaukaa merkintöjen lisäksi kaksivärimaalauksesta johtuen.

Opel Kadett esiintyi valmistajansa valikoimissa ensimmäistä kertaa jo ennen toista maailmansotaa vuonna 1936. Tuotanto päättyi ilmeisistä syistä, joskin Neuvostoliitossa jatkettiin sodan jälkeen tuotantoa Moskvitšin nimellä malleilla 400 ja 420. Opelin osalta Kadett jäi tauolle.

Opel Kadett palasi ostajien saataville vuonna 1962 sukupolvella, joka erotetaan muista A-lisäkirjaimella. Opel Kadett B seurasi suorana jatkeena vuonna 1965. Tällä kertaa olemme kuitenkin kiinnostuneet seuraavasta sukupolvesta, joka seurasi saksalaisella järjestelmällisyydellä aakkosissa: Opel Kadett C.

Tori.fi - Opel Kadett GT/E sivu

GT/E on korimalliltaan Kadettin kaikista vaihtoehdoista coupé.

Jo julkaisuvuonna 1973 Opel Kadett C oli saatavilla kolmella korimallilla: sedan, farmari (Caravan) ja coupé. Myöhemmin valikoimiin liittyi myös lyhyt kolmiovinen City sekä avokattoinen Baurin koripajan valmistama Aero. Näistä kaksiovinen coupé sai vuonna 1975 vauhdikkaan GT/E -version.

Kyseinen Opel Kadett GT/E ei ollut sekään ensimmäinen ripeä viistoperä, sillä samaa autoluokkaa oli aloitellut jo 1970-luvun alussa esimerkiksi takavetoinen BMW 2000 tii Touring ja etuvetoisena sekä Autobianchi A112 Abarth että Simca 1100TI. Vasta Golf GTi loi kyseisen käsitteen kansan tietoisuuteen ja Opel on jäänyt hieman paitsioon.

Käytetty erikoisuus – Opel Kadett GT/E

Vuonna 1979 käyttöönotettu Opel Kadett GT/E on myynnissä Muuramessa. Loppupään malli tarkoittaa useita ilahduttavia päivityksiä alkuperäiseen vuonna 1975 esiteltyyn verrattuna, mutta palataan niihin myöhemmin. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on muuten esitellyt aikanaan samaa vuosimallia edustavan Golfin, joten sitä voi verrata tähän Kadettiin.

Samainen Opel Kadett GT/E on myös museorekisteröity hyväksytysti. Myynti-ilmoituksen mukaan autolla on ajettu museorekisteröinnin jälkeen vain 2700 kilometriä. Huomiota herättävällä TMH-666 rekisteritunnuksella varustettu auto on katsastettu heinäkuussa 2019, joten ajoaikaa on runsaasti.

Mittarilukemaksi on merkitty erittäin alhainen 36 730 kilometriä. Tällä kertaa kunnosta ei voi vetää sen suhteen johtopäätöksiä, sillä auto on entisöity erittäin kattavasti. Koko entisöintiprosessi on dokumentoitu ja tästä voi pyytää lisätietoja myyjäliikkeeltä.

Nelisylinterinen 1,97-litrainen moottori sijaitsee edessä tuottaen 112 hevosvoimaa. Tämä on päivitetty malli, sillä vuonna 1975 esitelty GT/E eteni noin 1,9-litraisen ja 100 hevosvoimaisen moottorin voimin. Tämän loppupään mallin huippuvääntö on 159 newtonmetriä.

Viisivaihteinen käsivaihteisto oli saatavilla alun perin vain lisähintaa vastaan, mutta tässä vuoden 1979 yksilössä sekin oli jo vakiovaruste. Voima välitetään takapyörille. Opel Kadett C olikin viimeinen takavetoinen Kadett ja se tekee osaltaan tästä GT/E:stä niin haluttavan.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu