26.9.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: reilusti lyhennetty Cadillac Seville Milan Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jenkkiautot ovat olleet tavallisesti isokokoisia ilmestyksiä, mutta Cadillac Sevillestä on olemassa myös lyhyen akselivälin versio. Takavuosien amerikkalaiset autot tunnisti hyvin siitä, että ne olivat pitkiä ja matalia. Rapakon takana kaikki on tunnetusti amerikkalaiseen tyyliin suurempaa, eivätkä autot tehneet tässäkään asiassa poikkeusta.Cadillac on taasen edustanut amerikkalaisten autovalmistajien prameampaa osastoa. Automerkki on tuttu myös Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjasta, sillä aiemmin tällä ohjelmapaikalla on esitelty Cadillac Eldorado, Cadillac ELR ja Cadillac Escalade.Tällä viikolla katseemme kiinnittyvät kuitenkin hyvin epätavalliseen Cadillaciin, jossa erikoisuuden huomaa jo poikkeuksellisen kaukaa. Kyseinen Cadillac Seville ei ole nimittäin päässyt koskaan kasvamaan täyteen mittaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti saksalaista coupeaEnsisilmäyksellä Cadillac Seville näyttää hyvinkin erikoiselta, sillä pitkäksi ajoneuvoksi mielletty Cadillac onkin poikkeuksellisen lyhyt. Sivuprofiilista kykenee kuitenkin huomaamaan melko nopeasti sen, mitä autosta puuttuu: auton takaovet ovat kadonneet kokonaan.Ensimmäisen sukupolven Cadillac Seville päätyi tuotantoon toukokuussa 1975. Kaikki autot olivat aina tehtaalta lähtiessään neliovisia sedaneja, joissa akseliväli oli 114,3 tuumaa, eli täkäläisittäin 2,90 metriä.Tämä pituus oli kuitenkin liikaa Milan Danielille, joka omisti autoalan yrityksen nimeltä Milan Coach Builders Inc. Milan Coach Builder teki Sevillelle varsin hurjat toimenpiteet: autosta poistettiin takapenkit ja takaovet, jolloin siitä tuli puolisen metriä lyhyempi. Käsittelyn myötä auton akseliväli lyheni 96 tuumaan, eli 2,44 metriin.Milan-coupe säilytti hyvin pitkälle auton tekniset ratkaisut. Moottoriin tai voimansiirtoon ei tarvinnut koskea lainkaan. Lisäksi korimuutos säilytti autossa alkuperäiset lisävarusteet, mitä nyt tietenkin ylelliset takaistuimet poistuivat ajoneuvosta.Aivan kivuitta tämä lyhennysurakka ei kuitenkaan mennyt. Ensinnäkin auton hallittavuus ja sitä kautta turvallisuus heikkenivät auton lyhentämisen myötä, kun painojakauma muuttui merkittävästi alkuperäisestä. Hallittavuutta pyrittiin myöhemmissä malleissa lisäämään auton peräpään lisäpainoilla, jossa autoon lisättiin internet-lähteiden mukaan 500 paunaa, eli 227 kilogrammaa betonia.Toinen koettu kipu oli enemmänkin henkistä. Cadillac Seville Milan Coupen ulkonäkö jakoi mielipiteet hyvinkin rajusti kahteen leiriin. Toiset pitivät coupen ulkoasusta, kun taas toisten mielestä auto oli suorastaan luonnottoman ja epätasapainoisen näköinen.Minkä takia näin sitten tehtiin? Tällä melko radikaalilla toimenpiteellä haviteltiin enemmän coupemaista ulkoasua autolle. Saksalaisvalmistajien Mercedes-Benzin ja BMW:n coupet, R107 ja E28 myivät hyvin myös Yhdysvalloissa, joten Milan Coach Builderilla lähdettiin tavoittelemaan samaa markkinarakoa amerikkalaisvalmisteisien autojen avulla.Tavallisesti autokaupassa käytännöt toimivat siten, että kun maksaa enemmän, saa myös enemmän. Milan Coupen kanssa tilanne oli hieman hullunkurinen, sillä auton lyhentämiseen liittyvät muutostyöt toivat autolle noin 15 000 dollarin lisähinnan. Hinnasta huolimatta korimuutoksia tehtiin 1970-luvun lopulla kaikkiaan yli 500 yksilöön, eli auto sai varsin asiallisen suosion.Käytetty erikoisuus: Cadillac Seville Milan CoupeYksi näistä noin 500 yksilön erikoismalleista on päätynyt Saloon, jossa kaupan olisi Cadillac Seville Milan Coupe. Auto on vuosimallia 1976 ja sillä on ilmoituksen mukaan ajettu 76 000 kilometriä.Cadillac Seville Milan Coupe on tuotu Suomeen Floridasta vuonna 1988. Ilmoituksen mukaan auto on ollut aikoinaan käytössä tivolin promootioautona, mutta ilmoituksesta ei ilmene, tapahtuiko tämä Suomessa vai Yhdysvalloissa.Viimeiset parikymmentä vuotta auto on levännyt sisätiloissa, mutta nyt se on otettu täysin huollettuna takaisin käyttöön. Auto on myös katsastettu, eli siinä on ajoaikaa peräti kahden vuoden ajaksi.Aitoon jenkkityyliin Cadillacin keulalla porskuttaa 5.7-litrainen V8-bensiinimoottori. Vaihteistona on kolmen vaihteen TH-400 Turbo-Hydramatic -automaattivaihteisto. Vetotapana autossa toimii takaveto.Auto on täysin alkuperäiskuntoinen ja entisöimätön. Hintapyyntö Cadillac Seville Milan Coupelle on 12 900 euroa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lähde: Silodrome.com Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?