6.12.2021

Käytetyt erikoisuudet – Simca Ariane

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane SL

Simca osti Fordilta Ranskaan rakennetun Poissyn tehtaan. Erinäisten vaiheiden jälkeen suuri sedan Simca Ariane näki päivänvalon pienellä moottorilla.

Historiaan jäänyt ranskalainen automerkkin on vieraillut Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa jo muutamaan otteeseen. Beaulieu ja 1000 edustivat sitä aiemmin, joista tonnisen yhteydessä esittelimme lyhyesti myös automerkin historiaa. Nyt on vuorossa Fordin peruille pohjautunut Simca Ariane.

Fordin Ranskan toiminnot rakennuttivat Poissyn tehtaan 1930-luvun loppupuolella ja se vihittiin käyttöön 1940. Sodan jälkeen epävarmuus sotki suunnitelmia.

Simca osti Poissyn tehtaan Fordilta 1954 ja samalla siirtyivät myös oikeudet valmistaa Fordin V8-moottorista Vedetteä. Sen nimeksi tosin muuttui Simca Vedette, vaikka sitä myytiinkin lopulta eri nimillä varustetasojen mukaan.

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane SL
Vedette liikkui V8-moottorilla, mutta Ariane alkuun vain neljällä sylinterillä.

Vedette kilpaili kyvykkäästi Ranskan suurten autojen markkinoilla taloustilanteen parannuttua. Vuonna 1954 sen kotimaisista haastajista löytyi lähinnä vanha Citroën Traction sekä Renault Frégate. Kilpailutilanne kiristyi kuitenkin, kun Citroën DS ilmaantui apajille.

Suezin kriisi sattui Simcan kannalta sopivasti, sillä yhtiö oli jo suunnitellut suureen autoon pientä moottoria. Suurilla moottoreilla varustettujen autojen kiristynyt verotus laittoi yhtiön kiirehtimään auton esittelyä.

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane SL
Simca Ariane yhdisteli pitkälti vanhoja aineksia uuteen reseptiin.

Alun perin Fordin Vedettenä tunnetun automallin perusversioon, jota tässä kohti nimellä Simca Trianon myytiin, asennettiin pienempi pata. Lähes 1,3-litrainen nelisylinterinen napattiin pienemmästä perhautosta Arondesta. Simca Ariane syntyi vanhoja aineksia yhdistelemällä.

Uutuus esiteltiin huhtikuussa 1957. Autoa valmistettiin Poissyn tehtaalla aina vuoteen 1963 saakka yli 166 000 yksilön verran. Tuotantomäärät laskivat tuntuvasti loppua kohti ja vuonna 1962 tehtaalta tuli vain hieman reilut 14 000 Arianea. Korvaajaksi esiteltiin käytännössä lähinnä Simca 1300 ja 1500.

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane SL
Simca Ariane SL on tarjolla Pieksamäellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane

Mallivuodelle 1959 Simca esitteli uuden paremmin varustellun mallin nimellä Ariane Super Luxe. Se lisäsi kromia sekä lasinpesurit. Myynnissä oleva yksilö on juuri tämänkaltainen Simca Ariane SL ja paikkana on Pieksamäki.

Myynnissä olevan yksilön vuosimalliksi kerrotaan 1962 ja mittarilukemaksi 155 000 kilometriä. Kyseinen auto on museorekisteröity jo 90-luvulla, jolloin on tehty myös entisöinti sisätilojen verhoilun ja auton maalipinnan uusimisen osalta.

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane SL
Moottorissa on neljä sylinteriä, joiden tuottama voima välitetään taka-akselille.

Katsastuksen kerrotaan olevan tuore tältä kesältä. Lisäksi auton historian luvataan olevan tiedossa nyt vasta toisen omistajan autoa myydessä. Ensimmäisen omistajan kerrotaan hallinneen autoa peräti 40 vuotta.

Takavetoisen automallin moottorina on 1290 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen voimanlähde. Käsivalintainen vaihteisto tarjoaa omamassaltaan hieman tonnia painavamman auton käskyttämiseen neljä pykälää.

Käytetty erikoisuus – Simca Ariane SL
Sisätilojen yleisilme on hyvin vaalea luonnonvaalean ja ruskean eri sävyjä yhdistellen.

Valkoisen ja punaisen yhdistävää kaksivärimaalausta voisi kutsua ambulanssiväritykseksi. Pölykapselit kiiltävät kilpaa kromattujen osien kanssa.

Matkaajat viettävät aikaa pääosin kerman ja ruskean luonnollisissa sävyissä. Norsunluunvalkoinen kojelauta pitää sisällään tänä päivänä mielenkiintoiselta näyttävät mittarit.

Ariane kerää varmasti katseita ja vanhoja muistelevia juttukavereita, minne ikinä sillä ajaakin. Se on yhden ajan kuva.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat