19.11.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Simca 1000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Simca 1000 – korjaamon onni. Näin tälle automallille irvailtiin aikanaan, mutta ehkä Simcan tonni onkin mainettaan parempi. Vuonna 1961 Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin Simca 1000 edulliseksi neljän hengen autoksi. Siitä muodostui Simcalle jo pitkään kaivattu myyntimenestys, erityisesti merkin kotimaassa Ranskassa. Simca on alun perin Fiatin perustama ranskalainen automerkki. Ajatuksena oli valmistaa lisenssillä Fiatin automalleja Ranskan puolella. Tonnisen Simcan tarina sijoittuu Italian puolelle, jossa suunnittelun pohja valittiin varsin suoraan Fiatin laatikoista. Vuonna 1958 Chrysler osti osuuden Simcasta ja jatkoi omistussuhteensa kasvattamista aina enemmistöosakkaaksi asti. Simca päätyi kuitenkin lopulta PSA Peugeot Citroënin omistukseen ja hävisi kartalta, kun emokonserni päätyi käyttämään Talbotin tuotemerkkiä. Välissä oli myös lyhyt ajanjakso jolloin kaupasta oli mahdollista ostaa Simca-Talbot. Simca 1307 voitti Vuoden auto Euroopassa –palkinnon vuonna 1976 ja on siten osa merkin menestystä. Simca ei suinkaan ole turha merkki muisteltavaksi. Paitsi Simca 1000 ja sen menestys, merkillä on näyttää myös kaksi Vuoden auto Euroopassa –palkintoa osaamisestaan. Simca 1307 voitti palkinnon vuonna 1976 ja Simca Horizon vuonna 1979. Jälkimmäinen tosin tunnettiin Euroopassa käytännössä koko myyntinsä ajan nimellä Talbot Horizon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Simca 1000 Pariisissa ensiesitelty Simca 1000 ei ollut oikeastaan kovin mullistava, vaikka olikin moderni. Vastaavaa takamoottorirakennetta käytettiin 1960-luvulla useassakin autossa ja moni etumoottoriautokin oli vielä tuohon aikaan takavetoinen. Toisaalta konehuoneesta löytyi uusi nelisylinterinen nestejäähdytetty moottori. Simca 1000 muotoilu muistetaan pääosin positiivisessa mielessä. Kuvassa harvinaisempi Rallye 1 -malli. Muotoilua voi pitää erittäin onnistuneena, vaikka ilmanvastuskerroin olikin korkeahko. Suunnittelussa onnistuttiin yhdistämään hyvä näkyvyys ja ulkomittoihin nähden runsaat sisätilat vetävään ulkonäköön. Tavaratila ei tosin ollut aivan luokkansa suurimpien joukossa. Moottorin lisäksi myös polttoainetankki oli sijoitettu taakse tehden autosta vahvasti takapainoisen. Tämä vaikuttaa ajettavuuteen. Näitä malleja tavattiin myös moottoriurheilun puolella ja esimerkiksi Henri Toivosen alta on löytynyt Simca 1000 Rallye 2. Bertonen korilla kaunisteltu Simca 1000 Coupé omaa sekin yhteyden tämänkertaiseen käytettyyn erikoisuuteen. Rallye-mallit kuuluivat tonnisen vauhdikkaampiin vaihtoehtoihin, vaikka alkuaikoina oli saatavilla myös Abarthin näkemyksiä samasta aihiosta. Samaan perusrakenteeseen pohjautui lisäksi kuvankaunis Simca 1000 Coupé, jonka korit Bertone valmisti Torinossa. Coupén muodoista vastasi Giorgetto Giugiaro. Käytetty erikoisuus on tällä kertaa Simca 1000 ja mallitarkenteena toimii kirjainyhdistelmä GLS. Käytetty erikoisuus Löytämämme Simca 1000 on vuosimallia 1974 ja tarkemmin mallia GLS. Simca Poissy -moottorin tilavuus on 1118 kuutiosenttimetriä ja sen huipputeho on 39 kilowattia, joka vastaa hieman yli 50 hevosvoimaa. Käsivaihteiston kaikki neljä vaihdetta on synkronoitu. Omamassa on vaivaiset 780 kilogrammaa. Tästä johtuen mainitut tehot riittävät auton ripeään liikuttelemiseen. Aikanaan Simcan tonnia kehuttiinkin sen ajettavuuden ja ketteryyden osalta, joten moni yksilö päätyi kilparadoille. Löytämämme yksilön sisätiloja hallitsee ruskean eri sävyt. Ne sointuvat sopivasti yhteen ulkokuoren kanssa. Alun perin Simca 1000 oli tilattavissa vain kolmella värillä, mutta valikoima laajeni hyvin pian. Jutun yksilön maalipinnan väri on hieno syvän sinivihreä. Sisältä löytyy ruskeaa useassa eri sävyssä. Kyseinen yksilö on museorekisteröity ja myynti-ilmoituksen mukaan se on alkuperäiskuntoinen. Myös alhaisen 85 000 kilometrin mittarilukeman luvataan pitävän paikkansa. Auto on voittanut ”parhaiten säilynyt alkuperäiskuntoinen ajoneuvo" -palkinnon, joskaan ilmoituksesta ei selviä että missä tapahtumassa tämä palkinto on jaettu. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Simca Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?