Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 17.6.2019

Käytetyt erikoisuudet – Simca Beaulieu

Simca Beaulieu on harvalle tuttu ja juuri siksi se ansaitsee huomiota. Takavetoisen 1960-luvun ranskattaren keulalta löytyy V8-moottori.

Jaa artikkeli

Ranskalaisella 1960-luvun V8-moottorisella takavetoautolla ajava voi hyvällä omallatunnolla kutsua itseään autoharrastajaksi. Simca Beaulieu tarjoaa tämän mahdollisuuden ja sen tarina on varsin mielenkiintoinen.

Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on aiemminkin ollut saman merkin äärellä. Vuoden 2018 marraskuussa löysimme myynnistä Simca 1000 GLS -mallin. Mainitsimme jo siinä yhteydessä Simcan olevan alun perin vuonna 1935 Fiatin perustama ranskalainen automerkki, jonka piti valmistaa lisenssillä ranskassa Fiatin automalleja.

Simca Beaulieu

Simca Beaulieu tuli merkin mallistoon vuonna 1954 Fordin ranskalaisosaston hankinnan myötä.

Tällä kertaa olemme kiinnostuneita 1950-luvulta eteenpäin merkkiä koskettaneista tapahtumista. Vuonna 1951 Simca julkaisi Aronden eli ensimmäisen täysin oman autonsa, joka ei pohjautunut Fiatin piirustuksiin. Pienellä moottorilla varustettu malli menestyi ja sitä valmistettiin jopa yli 100 000 auton vuositahtia.

Simca osti vuonna 1954 Fordin tuotantotilat Ranskassa ja kauppaan kuului myös esimerkiksi Ford Vedetten piirustukset ja valmistusoikeudet. V8-moottorilla varustetusta suuresta autosta tuli ranskalaismerkin lippulaivamalli. Simca kasvoi pikkuhiljaa maansa toiseksi suurimmaksi autonvalmistajaksi ohi sekä Citroënin että Peugeotin.

Simca Beaulieu takaa - Tori.fi

Uusi Simca Beaulieu sai näyttävät takalokasuojan siivet

Ensimmäisen kolmen vuoden tuotannon jälkeen Vedette uudistui Simcan suunnittelupöydän mukaan. Muun muassa koristeellisemman keulan ja takalokasuojien siipien mukana tulivat myös uudet nimet. Näitä olivat varustelun mukaan Simca Beaulieu ja Simca Chambord, mutta farmarimalli Marly säilytti tutun nimensä.

Vielä hämmentävämmän tilanteesta tekee, että vanha Simca Vedetten kori säilyi tuotannossa. Sen osalta V8-moottori oli kuitenkin korvattu Arondesta tutulla nelisylinterisellä 1,3-litraisella ja nimeksi sille valittiin Ariane.

Tällä kertaa kiinnostuksen kohteena olevan Beaulieun tuotanto loppui vuonna 1960, vaikka muita V8-malleja valmistettiin Ranskan Poissyssa vielä seuraavan vuoden puolelle asti. Nelisylinterisellä moottorilla varustettu Ariane säilyi tuotannossa aina vuoteen 1963 asti. Sama Poissyn tehdasalue toimii muuten tänä päivänäkin erittäin tärkeänä tuotantotilana Groupe PSA:lle.

Simca Beaulieu sivu - Tori.fi

Hienokuntoinen kaksivärimaalattu Simca Beaulieu edustaa tuotannon loppupäätä.

Käytetty erikoisuus – Simca Beaulieu

Myynti-ilmoituksista löytyi Simca Beaulieu neliovisena ja kyseessä tuotannon loppupään edustaja, sillä vuosimalliksi on merkitty myynti-ilmoitukseen 1961. Kyseinen yksilö on museorekisteröity, joten sen tulisi vastata alkuperäistä tai ainakin muutosten olla ajan hengen mukaisia. Mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, mutta myyjää lupaa auton olevan hyvässä kunnossa.

Näyttävä kaksivärimaalaus leikittelee sinisen sävyillä. Alaosista ja takalokasuojan siivistä löytyy tummempaa sinistä ja vaaleampi sävy on säästetty auton yläosiin. Värisävyt on erotettu toisistaan kromilistoin ja kromia löytyy muutenkin runsaasti.

Simca Beaulieu ohjaamo - Tori.fi

Sisätiloissa on samoja sävyjä ulkokuoren kanssa.

Sisätiloja koristaa pitkälti samat sävyt. Verhoilu näyttää varsin hyväkuntoiselta, kuten myynti-ilmoituksessa luvataan. Mitään ajotietokoneita 1960-luvun autosta on turha etsiä, joten varustelu on ajan hengen mukaisesti jokseenkin niukkaa.

Takapyörille tehoa tarjoaa noin 2,4-litrainen kahdeksansylinterinen sivuventtiilimoottori, jonka sylinterit on aseteltu v-muotoon. Sen ilmoitettu teholukema on 84 hevosvoimaa, joka oikeutti ulkomittojen kanssa edustusauton papereihin. Suurta autoa ei oltu suinkaan tarkoitettu urheilulliseksi, vaan enemmänkin edustavaan etenemiseen.

Simca Beaulieu moottori - Tori.fi

Sivuventtiilimoottorissa on kahdeksan sylinteriä v-muodossa.

Simca Beaulieu on erinomaisesti harrasteautotapaamisiin sopiva auto. Sen ympärillä riittää takuulla ihmettelijöitä, sillä Fordin suunnitteluperuja oleva Simca on tänä päivänä todellinen erikoisuus. Tämä siitäkin huolimatta, että Simca oli aikanaan verrattain menestyvä autonvalmistaja.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Simca

Jaa artikkeli

Keskustelu