17.6.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Simca Beaulieu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Simca Beaulieu on harvalle tuttu ja juuri siksi se ansaitsee huomiota. Takavetoisen 1960-luvun ranskattaren keulalta löytyy V8-moottori. Ranskalaisella 1960-luvun V8-moottorisella takavetoautolla ajava voi hyvällä omallatunnolla kutsua itseään autoharrastajaksi. Simca Beaulieu tarjoaa tämän mahdollisuuden ja sen tarina on varsin mielenkiintoinen.Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on aiemminkin ollut saman merkin äärellä. Vuoden 2018 marraskuussa löysimme myynnistä Simca 1000 GLS -mallin. Mainitsimme jo siinä yhteydessä Simcan olevan alun perin vuonna 1935 Fiatin perustama ranskalainen automerkki, jonka piti valmistaa lisenssillä ranskassa Fiatin automalleja.Simca Beaulieu tuli merkin mallistoon vuonna 1954 Fordin ranskalaisosaston hankinnan myötä.Tällä kertaa olemme kiinnostuneita 1950-luvulta eteenpäin merkkiä koskettaneista tapahtumista. Vuonna 1951 Simca julkaisi Aronden eli ensimmäisen täysin oman autonsa, joka ei pohjautunut Fiatin piirustuksiin. Pienellä moottorilla varustettu malli menestyi ja sitä valmistettiin jopa yli 100 000 auton vuositahtia.Simca osti vuonna 1954 Fordin tuotantotilat Ranskassa ja kauppaan kuului myös esimerkiksi Ford Vedetten piirustukset ja valmistusoikeudet. V8-moottorilla varustetusta suuresta autosta tuli ranskalaismerkin lippulaivamalli. Simca kasvoi pikkuhiljaa maansa toiseksi suurimmaksi autonvalmistajaksi ohi sekä Citroënin että Peugeotin.Uusi Simca Beaulieu sai näyttävät takalokasuojan siivetEnsimmäisen kolmen vuoden tuotannon jälkeen Vedette uudistui Simcan suunnittelupöydän mukaan. Muun muassa koristeellisemman keulan ja takalokasuojien siipien mukana tulivat myös uudet nimet. Näitä olivat varustelun mukaan Simca Beaulieu ja Simca Chambord, mutta farmarimalli Marly säilytti tutun nimensä.Vielä hämmentävämmän tilanteesta tekee, että vanha Simca Vedetten kori säilyi tuotannossa. Sen osalta V8-moottori oli kuitenkin korvattu Arondesta tutulla nelisylinterisellä 1,3-litraisella ja nimeksi sille valittiin Ariane.Tällä kertaa kiinnostuksen kohteena olevan Beaulieun tuotanto loppui vuonna 1960, vaikka muita V8-malleja valmistettiin Ranskan Poissyssa vielä seuraavan vuoden puolelle asti. Nelisylinterisellä moottorilla varustettu Ariane säilyi tuotannossa aina vuoteen 1963 asti. Sama Poissyn tehdasalue toimii muuten tänä päivänäkin erittäin tärkeänä tuotantotilana Groupe PSA:lle.Hienokuntoinen kaksivärimaalattu Simca Beaulieu edustaa tuotannon loppupäätä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Simca BeaulieuMyynti-ilmoituksista löytyi Simca Beaulieu neliovisena ja kyseessä tuotannon loppupään edustaja, sillä vuosimalliksi on merkitty myynti-ilmoitukseen 1961. Kyseinen yksilö on museorekisteröity, joten sen tulisi vastata alkuperäistä tai ainakin muutosten olla ajan hengen mukaisia. Mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, mutta myyjää lupaa auton olevan hyvässä kunnossa.Näyttävä kaksivärimaalaus leikittelee sinisen sävyillä. Alaosista ja takalokasuojan siivistä löytyy tummempaa sinistä ja vaaleampi sävy on säästetty auton yläosiin. Värisävyt on erotettu toisistaan kromilistoin ja kromia löytyy muutenkin runsaasti.Sisätiloissa on samoja sävyjä ulkokuoren kanssa.Sisätiloja koristaa pitkälti samat sävyt. Verhoilu näyttää varsin hyväkuntoiselta, kuten myynti-ilmoituksessa luvataan. Mitään ajotietokoneita 1960-luvun autosta on turha etsiä, joten varustelu on ajan hengen mukaisesti jokseenkin niukkaa.Takapyörille tehoa tarjoaa noin 2,4-litrainen kahdeksansylinterinen sivuventtiilimoottori, jonka sylinterit on aseteltu v-muotoon. Sen ilmoitettu teholukema on 84 hevosvoimaa, joka oikeutti ulkomittojen kanssa edustusauton papereihin. Suurta autoa ei oltu suinkaan tarkoitettu urheilulliseksi, vaan enemmänkin edustavaan etenemiseen.Sivuventtiilimoottorissa on kahdeksan sylinteriä v-muodossa.Simca Beaulieu on erinomaisesti harrasteautotapaamisiin sopiva auto. Sen ympärillä riittää takuulla ihmettelijöitä, sillä Fordin suunnitteluperuja oleva Simca on tänä päivänä todellinen erikoisuus. Tämä siitäkin huolimatta, että Simca oli aikanaan verrattain menestyvä autonvalmistaja.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Simca Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 2.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: meillä tuntemattomaksi jäänyt Peugeot 301, vähän kuin PSA:n vastine Dacian filosofialle 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta