30.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Stadin brankkarin vanha Sisu SK 210 CK -paloauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisun S-sarjasta oli moneksi. Yksi ajoneuvon lukuisista käyttökohteista oli paloauto. Kotimainen kuorma-autovalmistaja Sisu on saanut Moottorissa huomiota lähinnä sotilaskaluston muodossa. Arkistostamme voit löytää juttuja mm. Masista, Nauha-Sisusta ja Sisu GTP:stä.Vaikka militariakäyttö on ollut pitkään merkittävä osa Sisun liiketoimintaa, tapaa kuorma-autovalmistajan tekeleitä myös monista muistakin yhteyksistä. Vuosien varrella Sisuun pohjautuvia ratkaisuja on nähty esimerkiksi linja-autoissa, puutavara-autoissa ja paloautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisun S-sarjaTarina Sisun S-sarjan syntymisestä alkaa oikeastaan jo vuodesta 1970, jolloin yrityksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Tor Nessling erosi tehtävästään, ja hänen tilalleen tuli Erik Gillberg. Gillberg alkoi ensitöikseen modernisoida Sisua totaalisesti, jolloin tuotantomenetelmiä, mallistoa ja jopa yhtiön organisaatiota sekä johtamistapoja uudistettiin kovalla kädellä.Tästä kattavasta uudistuksesta syntyi myös Sisun S-sarja, joka näki päivänvalonsa vuonna 1980 SK 150 -mallin muodossa. Hiljalleen mallisto täydentyi myös muillakin malleilla, kuten vuonna 1981 julkaistuilla SR- ja SM-malleilla.Ensimmäisten vuosien aikana S-sarjaa valmistettiin rinnakkain M-sarjan, eli paremmin ”Niittikoppi-Sisuna” tunnetun mallisarjan kanssa. Niittikopin valmistus kesti vuoteen 1984 asti.Vuosina 1980-1996 Karjaalla valmistettu Sisun S-sarja kätki lopulta sisäänsä SK-, SL-, SM-, SN- ja SR-mallit. Kirjavien kirjainyhdistelmien käyttötarkoitus oli kuitenkin varsin simppeli, sillä siitä voitiin päätellä auton hytin korimalli.SK- ja SM-mallit olivat niin sanotusti nokattomia malleja, kun taas SN-, SL- ja SR-mallit olivat varustettuja pidemmällä nokalla. SL- ja SK-mallit olivat vuorostaan varustettuja matalalla hytillä ja SR- ja SM-mallit korkealla hytillä.Sisun S-sarjan moottorit olivat pienemmissä malleissa kotimaisia Valmetin ja mallisarjan suuremmassa päässä taas amerikkalaisia Cumminsin valmistamia dieselmoottoreita. Autossa olevan moottorin teho pystyttiin näkemään yleensä jo mallinimestä, sillä esimerkiksi SR 150 -mallissa oli noin 150 kilowatin tehon tuottava moottori.S-sarja saavutti melko nopeasti hyvän suosion. Vuonna 1983 nokallinen SR-sarja valittiin Vuoden Kuorma-autoksi Suomessa. Vuotta myöhemmin sama palkinto meni nokattomalle SM-sarjalle.Palkinnoista huolimatta Sisulla oli samaan aikaan myös merkittäviä haasteita. Gillbergin mittavalla modernisointiohjelmalla oli kuitenkin kääntöpuolensa. Projektista tuli odotettua rutkasti kalliimpi, minkä seurauksena Sisun pääomistajana toiminut Suomen valtio erotti Gillbergin toimitusjohtajan tehtävästä vuoden 1983 lopussa.Vuonna 1984 Gillbergin seuraajaksi nimitettiin Jorma S. Jerkku, jonka tehtävä alkoi mittavilla saneeraustöillä. Saneerauksista huolimatta S-sarjan valmistus jatkui aina vuoteen 1996 asti, jolloin sen korvasi uusi Sisun E-sarja.Käytetty erikoisuus: Sisu SK 210 -paloautoTämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Leppävirralta, jossa kaupan olisi vuosimallin 1992 Sisu SK 210 CK. Vaikka auton punainen väri onkin jo päässyt paikoittain haalenemaan pahasti, on ajoneuvon alkuperäinen käyttötarkoitus kuitenkin ilmeinen: kyseessä on entinen paloauto.Vaikka kyseinen ajoneuvo löytyykin tällä hetkellä Pohjois-Savon sydämestä, sillä on kuitenkin vahvasti stadilaiset juuret. Ensimmäiset vuosikymmenensä ajoneuvo on viettänyt Helsingissä, ensiksi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ja myöhemmin Pitäjänmäen VPK:n käytössä. Auto on siirtynyt viettämään eläkepäiviään pääkaupungin sykkeen ulkopuolelle vuonna 2016, mistä alkaen se on ollut poistettuna liikennekäytöstä.Eläkevirasta huolimatta ajoneuvo on yhä varusteltu varsin kattavasti erilaisilla pelastusajoneuvon varusteilla. Myynti-ilmoituksen mukaan autosta löytyy vilkut, sireenit ja jopa komentokaiuttimet mikrofonilla. Autosta löytyy myös erilaisia pumppuja, generaattoreita, voiman ulosottoja, säiliöitä ja jopa hydraulisesti toimiva halogeenivalomasto. Auton mukana tulee myös vesitykki sekä imu- ja palovesiletkua.Paloauton monikäyttöiset mahdollisuudet jatkuvat myös sillä, että siinä on kuudella paikalla varustettu tilava ohjaamo. Myyjä maalaileekin myynti-ilmoituksessa ideoita auton jatkojalostukselle esimerkiksi huoltoautoksi metsä- tai maakoneyrittäjälle.Autoa liikuttaa 10.0-litrainen dieselmoottori, joka tarjoilee kuljettajalleen 216 kilowatin (294 hevosvoiman) tehon. Vaihteistona toimii automaatti ja auto on takavetoinen. Reilun 30 vuoden aikana Sisun mittariin on ehtinyt kertyä 123 250 kilometriä.Monien mahdollisuuksien paloautolla lukee hintalapussa 6900 euroa. Hintaan ei tässä tapauksessa sisälly tai lisätä arvonlisäveroa.Mikäli pelastusajoneuvot kiinnostavat enemmänkin, niin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on aiemmin esitellyt mm. Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600:n ja ilmavoimien Dodge Pickupin.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen