30.1.2023

Käytetyt erikoisuudet: Stadin brankkarin vanha Sisu SK 210 CK -paloauto

Sisu SK 210 CK paloauto

Sisun S-sarjasta oli moneksi. Yksi ajoneuvon lukuisista käyttökohteista oli paloauto.

Kotimainen kuorma-autovalmistaja Sisu on saanut Moottorissa huomiota lähinnä sotilaskaluston muodossa. Arkistostamme voit löytää juttuja mm. Masista, Nauha-Sisusta ja Sisu GTP:stä.

Vaikka militariakäyttö on ollut pitkään merkittävä osa Sisun liiketoimintaa, tapaa kuorma-autovalmistajan tekeleitä myös monista muistakin yhteyksistä. Vuosien varrella Sisuun pohjautuvia ratkaisuja on nähty esimerkiksi linja-autoissa, puutavara-autoissa ja paloautoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisun S-sarja

Tarina Sisun S-sarjan syntymisestä alkaa oikeastaan jo vuodesta 1970, jolloin yrityksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Tor Nessling erosi tehtävästään, ja hänen tilalleen tuli Erik Gillberg. Gillberg alkoi ensitöikseen modernisoida Sisua totaalisesti, jolloin tuotantomenetelmiä, mallistoa ja jopa yhtiön organisaatiota sekä johtamistapoja uudistettiin kovalla kädellä.

Tästä kattavasta uudistuksesta syntyi myös Sisun S-sarja, joka näki päivänvalonsa vuonna 1980 SK 150 -mallin muodossa. Hiljalleen mallisto täydentyi myös muillakin malleilla, kuten vuonna 1981 julkaistuilla SR- ja SM-malleilla.

Ensimmäisten vuosien aikana S-sarjaa valmistettiin rinnakkain M-sarjan, eli paremmin ”Niittikoppi-Sisuna” tunnetun mallisarjan kanssa. Niittikopin valmistus kesti vuoteen 1984 asti.

Vuosina 1980-1996 Karjaalla valmistettu Sisun S-sarja kätki lopulta sisäänsä SK-, SL-, SM-, SN- ja SR-mallit. Kirjavien kirjainyhdistelmien käyttötarkoitus oli kuitenkin varsin simppeli, sillä siitä voitiin päätellä auton hytin korimalli.

SK- ja SM-mallit olivat niin sanotusti nokattomia malleja, kun taas SN-, SL- ja SR-mallit olivat varustettuja pidemmällä nokalla. SL- ja SK-mallit olivat vuorostaan varustettuja matalalla hytillä ja SR- ja SM-mallit korkealla hytillä.

Sisu SK 210 CK paloauto

Sisun S-sarjan moottorit olivat pienemmissä malleissa kotimaisia Valmetin ja mallisarjan suuremmassa päässä taas amerikkalaisia Cumminsin valmistamia dieselmoottoreita. Autossa olevan moottorin teho pystyttiin näkemään yleensä jo mallinimestä, sillä esimerkiksi SR 150 -mallissa oli noin 150 kilowatin tehon tuottava moottori.

S-sarja saavutti melko nopeasti hyvän suosion. Vuonna 1983 nokallinen SR-sarja valittiin Vuoden Kuorma-autoksi Suomessa. Vuotta myöhemmin sama palkinto meni nokattomalle SM-sarjalle.

Palkinnoista huolimatta Sisulla oli samaan aikaan myös merkittäviä haasteita. Gillbergin mittavalla modernisointiohjelmalla oli kuitenkin kääntöpuolensa. Projektista tuli odotettua rutkasti kalliimpi, minkä seurauksena Sisun pääomistajana toiminut Suomen valtio erotti Gillbergin toimitusjohtajan tehtävästä vuoden 1983 lopussa.

Vuonna 1984 Gillbergin seuraajaksi nimitettiin Jorma S. Jerkku, jonka tehtävä alkoi mittavilla saneeraustöillä. Saneerauksista huolimatta S-sarjan valmistus jatkui aina vuoteen 1996 asti, jolloin sen korvasi uusi Sisun E-sarja.

Sisu SK 210 CK paloauto

Käytetty erikoisuus: Sisu SK 210 -paloauto

Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Leppävirralta, jossa kaupan olisi vuosimallin 1992 Sisu SK 210 CK. Vaikka auton punainen väri onkin jo päässyt paikoittain haalenemaan pahasti, on ajoneuvon alkuperäinen käyttötarkoitus kuitenkin ilmeinen: kyseessä on entinen paloauto.

Vaikka kyseinen ajoneuvo löytyykin tällä hetkellä Pohjois-Savon sydämestä, sillä on kuitenkin vahvasti stadilaiset juuret. Ensimmäiset vuosikymmenensä ajoneuvo on viettänyt Helsingissä, ensiksi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ja myöhemmin Pitäjänmäen VPK:n käytössä. Auto on siirtynyt viettämään eläkepäiviään pääkaupungin sykkeen ulkopuolelle vuonna 2016, mistä alkaen se on ollut poistettuna liikennekäytöstä.

Sisu SK 210 CK paloauto

Eläkevirasta huolimatta ajoneuvo on yhä varusteltu varsin kattavasti erilaisilla pelastusajoneuvon varusteilla. Myynti-ilmoituksen mukaan autosta löytyy vilkut, sireenit ja jopa komentokaiuttimet mikrofonilla. Autosta löytyy myös erilaisia pumppuja, generaattoreita, voiman ulosottoja, säiliöitä ja jopa hydraulisesti toimiva halogeenivalomasto. Auton mukana tulee myös vesitykki sekä imu- ja palovesiletkua.

Paloauton monikäyttöiset mahdollisuudet jatkuvat myös sillä, että siinä on kuudella paikalla varustettu tilava ohjaamo. Myyjä maalaileekin myynti-ilmoituksessa ideoita auton jatkojalostukselle esimerkiksi huoltoautoksi metsä- tai maakoneyrittäjälle.

Sisu SK 210 CK paloauto

Autoa liikuttaa 10.0-litrainen dieselmoottori, joka tarjoilee kuljettajalleen 216 kilowatin (294 hevosvoiman) tehon. Vaihteistona toimii automaatti ja auto on takavetoinen. Reilun 30 vuoden aikana Sisun mittariin on ehtinyt kertyä 123 250 kilometriä.

Monien mahdollisuuksien paloautolla lukee hintalapussa 6900 euroa. Hintaan ei tässä tapauksessa sisälly tai lisätä arvonlisäveroa.

Mikäli pelastusajoneuvot kiinnostavat enemmänkin, niin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on aiemmin esitellyt mm. Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600:n ja ilmavoimien Dodge Pickupin.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori

Luetuimmat