3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdaspalokunnat ovat merkittävä osa kotimaisten tehtaiden historiaa. Takavuosina tehdaspalokuntien kalusto saattoi olla erittäin hienoa, kuten tämä Ford F-600 osoittaa. Wikipedian mukaan Suomessa on vielä 2020-luvulla noin 200 tehdaspalokuntaa. Tehdaspalokunta toimii useimmiten jonkin yrityksen tai tehtaan alaisuudessa, josta käsin hoitaa tehdasalueen palo- ja pelastustoimen tehtäviä. Tämän lisäksi tehdaspalokunnalla voi toimia myös sopimuspalokuntana paikallisen aluepelastuslaitoksen alueella yhdessä paikallisten vapaapalokuntien, puolivakinaisten palokuntien sekä sotilaspalokuntien kanssa, jolloin tehdaspalokunta saattaa suorittaa tehtäviä myös tehdasalueen ulkopuolella. Tehdaspalokuntien käytännöt ja kalusto saattavat vaihdella hyvinkin paljon paikoittain. Useimmiten tehdaspalokunta toimii sivutoimisena, eli henkilöstö hoitaa pelastustehtäviä omien töidensä ohella, mutta joissakin paikoissa tehdaspalokunta voi toimia jopa päätoimisena. Kenties juuri tästä syystä myös tehdaspalokuntien kalusto on varsin kirjavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus: Stora Enson Heinolan flutingtehtaan tehdaspaloauto Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Kanta-Hämeen Hausjärveltä, jossa kaupan olisi vuoden 1960 Ford F600. Ajoneuvo näyttää ulkoapäin täysiveriseltä aikakautensa paloautolta, eli tehdaspaloauto ei ole kalvennut piiruakaan muiden aikakautensa pelastusajoneuvojen rinnalla. Alkujaan ajoneuvo on kuulunut Heinolan flutingtehtaan tehdaspalokunnalle. Nykyisin Stora Enson omistuksessa oleva flutingtehdas sijaitsee Heinolan Rautsalossa. Vuonna 1961 perustettu tehdas on yksi maailman nykyaikaisimmista flutingia, eli aaltopahvin aallotuskartonkia valmistavista tehtaista. Tehtaan kapasiteetti on noin 300 000 tonnia aallotuskartonkia vuodessa. Auton myynti-ilmoitus on poikkeuksellisen laaja, sillä siinä on jopa tarinoitu auton alkuperäisen tunnuksen, HS31:n taustat. Aikoinaan Heinolassa oli kolme sopimuspalokuntaa, joista HS11 oli Vierumäen tehdaspalokunnan yksikkö, HS21 Enso-Gutzeitin vaneritehtaan tehdaspalokunnan yksikkö ja HS31 silloisen Tampellan tehdaspalokunnan yksikkö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnuksen HS viittaa Heinolaan ja sopimuspalokuntaan. Ensimmäinen numero tuli aseman mukaan ja toinen numero aseman lähtöjärjestyksen mukaan. Kyseinen ajoneuvo oli siis silloisen Tampellan tehtaan ensimmäinen yksikkö. Sittemmin Stora Enson tehtaaksi muuttunut floatingtehdas ei ole ollut enää sopimuspalokunta, joten sen käyttö tehtaan omistuksessa rajoittui pääasiassa tehdasalueen pelastus- ja koulutustehtäviin. Sopimuspalokuntavuosina auto kuitenkin sai hälytyslähtöjä tehtaan ulkopuolelle muutamia kertoja vuodessa. Enimmäkseen nämä olivat maastopaloja, mutta välillä tehtäviin lukeutui myös rakennuspaloja. Myynti-ilmoitukseen on jopa liitetty tarina siitä, miten paloauto päätyi joskus ”Metsähallituksen puolelle”. Kyseinen vahinko sattui maastopaloon liittyvällä hälytystehtävällä, mutta henkilövahingoilta säästyttiin. Auton hieno historia ulottuu myös dokumentteihin, eli auton mukana tulee alkuperäisiä käyttöohjekirjoja yli 60 vuoden takaa. Ford F-600 on pysynyt näiden vuosien ajan hyvinkin alkuperäisessä kunnossa. Pelastusajoneuvolle, ja etenkin tehdaspaloautolle tyypillisesti sen mittarissa on hyvin vähän kilometrejä, vain 12 000 kilometriä. Tekniseltä puolelta autosta löytyy 4.8-litrainen bensa-V8, josta löytyy 132 kilowattia (180 hevosvoimaa) tehoa. Vetotapa paloautolla on takaveto ja vaihteisto on manuaalinen. Auton ajaminen edellyttää kuljettajalta C-ajokorttia. Myynti-ilmoituksen mukaan paloauto hörppää sadalla kilometrillä noin 40 litraa bensiiniä. Myös pelastustehtäviin liittyvät varusteet ovat hyvin pitkälti yhä paikoillaan. Alkuperäiset radiolaitteet ovat yhä paikoillaan, joskaan niistä ei kuulu mitään, sillä kyseinen radiojärjestelmä on poistunut käytöstä. Autosta löytyy jopa alkuperäiset hälytysvalot, vaikkakin ne ovat myyjän mukaan herättäneet jonkin verran närää katsastusreissuilla. Auto on kuitenkin katsastettu onnistuneesti ja se on pienin varauksin ajokelpoinen ajoneuvo. Muita paloauton varusteita ovat 1500 litran vesisäiliö, ESA100-keskipumppu miehistötilassa ja Volkswagen Kuplan moottorilla varustettu ESA 20-moottoriruisku. Näiden lisäksi autosta löytyy noin 50 metriä erilaisia letkuja sekä tukku erilaista sammutuskalustoa kuten suuttimia, unohtamatta tietenkään tikaskalustoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhalla tehdaspaloautolla alkuperäiskunnossaan on hintaa 7900 euroa. Myyjä kertoo myynti-ilmoituksessa myynnin syyn piilevän pitkälti siinä, ettei autolle ole olemassa sen ansaitsemia säilytystiloja. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lisää aiheesta Käytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?